ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΦΥΛΟ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΦΥΛΟ / Gender and Education
ΚωδικόςΠ1404
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΦιλοσοφίας και Παιδαγωγικής
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό, 2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΌλγα Παντούλη
Γνωστικό ΑντικείμενοΚατεύθυνση Παιδαγωγικής
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID280009155

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής (2011-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 53
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΥποχρεωτικό Κατ' Επιλ. ΚατεύθυνσηςΧειμερινό/Εαρινό-6
ΠαιδαγωγικήΥποχρεωτικό Κατ' Επιλ. ΚατεύθυνσηςΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕκπαίδευση και φύλο
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600148934

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΣχολείο Νέας Ελληνικής Γλώσσας
ΌροφοςΙσόγειο
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ 113 (112)
ΗμερολόγιοΠαρασκευή 16:00 έως 18:30
Τύπος Μαθήματος
  • Επιστημονικής Περιοχής
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Καλή γνώση της αγγλικής γλώσσας.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Μετά την ολοκλήρωση του συγκεκριμένου μαθήματος οι συμμετέχοντες και οι συμμετέχουσες αναμένεται να είναι σε θέση να: Καλλιεργήσουν κριτική στάση για ζητήματα που αφορούν στις έμφυλες διαστάσεις της ανθρώπινης εμπειρίας. Αποκτήσουν θεωρητικές γνώσεις και κριτική κατανόηση των θεωριών και των ερευνητικών προσεγγίσεων οι οποίες αφορούν στις διαδικασίες συγκρότησης των έμφυλων ταυτοτήτων και των πράξεων και πρακτικών που απορρέουν από αυτές. Ευαισθητοποιηθούν ως προς την επίγνωση των διαφόρων μορφών έμφυλων διαστρεβλώσεων, προκαταλήψεων και διακρίσεων που σχετίζονται με το φύλο στην εκπαιδευτική διαδικασία. Ασκηθούν στη συγγραφή ομαδικής και ατομικής εργασίας βάσει συγκεκριμένης ορολογίας, λογικών επιχειρημάτων και βιβλιογραφικών αναφορών.
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα έχει ως στόχο να εισαγάγει ορισμένες γενικές θεωρίες και βασικές έννοιες για το φύλο, αλλά και εμπειρική έρευνα σχετικά με θέματα ισότητας των φύλων στην εκπαίδευση. Το μάθημα εστιάζει στην εκπαίδευση και στο πώς οι σχέσεις των φύλων επηρεάζουν και διαφοροποιούν την εκπαίδευση. Τρία κύρια θέματα θα δομήσουν το μάθημα: βασικές έννοιες των σχέσεων των φύλων, ταυτότητες φύλου και διαδικασίες στο σχολείο, ερευνητικές προσεγγίσεις για το φύλο στην εκπαίδευση. Η πρόθεση είναι να διευρύνουν τις γνώσεις τους οι φοιτητές και οι φοιτήτριες για τις τρέχουσες θεωρίες, την έρευνα και την πρακτική σχετικά με τον αντίκτυπο των φύλων στην εκπαίδευση. Θα παρουσιαστούν δεδομένα κυρίως από την ελληνική πραγματικότητα, αλλά και μια διεθνή οπτική. Αναλυτικά στη διάρκεια των μαθημάτων θα παρουσιαστούν τα παρακάτω: 1. Εισαγωγή στη θεματική – γενικό πλάνο μαθημάτων – προτεινόμενες εργασίες 2. Βασικοί ορισμοί και έννοιες – άρθρο για μελέτη 3. Συζήτηση πάνω στο άρθρο «Ιστορία της γυναικείας εκπαίδευσης» - άρθρο για μελέτη 4. Φεμινιστική μεθοδολογία και μέθοδοι ανάλυσης – Συζήτηση πάνω στο άρθρο «Φύλο και έρευνα» 5. Φύλο, ΤΠΕ & Φυσικές Επιστήμες 6. Επιλογές σπουδών και επαγγέλματος (έρευνες) – επιδράσεις από την οικογένεια 7. Παρουσιάσεις εργασιών (Ιστοσελίδες για women in science, girls & computers, UNESCO για κορίτσια και γυναίκες στην εκπαίδευση, ιστοσελίδα της Γ.Γ.Ισότητας, ιστοσελίδα της Επιτροπής Φύλου και Ισότητας του ΑΠΘ) 8. Παρουσιάσεις εργασιών για προγράμματα ευαισθητοποίησης στην Α΄βάθμια και Β΄βάθμια 9. Έρευνα δράσης για το φύλο στο σχολικό περιβάλλον 10. Φύλο και Ανώτατη Εκπαίδευση 11. Παρουσιάσεις εργασιών –Αποτίμηση μαθήματος
Λέξεις Κλειδιά
σπουδές φύλου, φύλο και εκπαίδευση, φύλο και επιστήμες
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων110,4
Εκπόνηση μελέτης (project)301,2
Συγγραφή εργασίας / εργασιών502
Εξετάσεις200,8
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
  • Έκθεση / Αναφορά (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1. Όλγα Παντούλη (επιμ.) (2019). Συν-ομιλώντας για το φύλο στην εκπαίδευση: θεωρία, έρευνα και διδακτικές παρεμβάσεις. Θεσσαλονίκη: Ζυγός 2. Ντρενογιάννη, Ελένη, Σέρογλου, Φανή και Τρέσσου, Ευαγγελία (επιμ.) (2007). Φύλο και εκπαίδευση: μαθηματικά, Φυσικές Επιστήμες, Νέες Τεχνολογίες. Αθήνα: Καλειδοσκόπιο.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Arnot, Madeleine (2004). Διαδικασίες αναπαραγωγής του φύλου : εκπαιδευτική θεωρία και φεμινιστικές πολιτικές/ μετάφραση: Χριστίνα Αθανασιάδου, Κατερίνα Δαλακούρα Αθήνα: Μεταίχμιο. Arnot, Madeleine; Mac an Ghaill, Mairtin; Δεληγιάννη-Κουϊμτζή, Βασιλική (επιμ.). (2008). Φύλο και εκπαίδευση : συλλογή άρθρων του εκδοτικού οίκου "The Routledge Falmer"[Ερευνητικό πρόγρραμμα ΚΑΛΛΙΡΡΟΗ]. Θεσσαλονίκη: ΑΠΘ Βαλιώτη, Ελένη (2007). Απόψεις φοιτητών και φοιτητριών για τη σχέση (συμβατότητα-ασυμβατότητα) φύλου και αντικειμένου σπουδών και η επίδρασή της στα επαγγελματικά τους σχέδια/ Μεταπτυχιακή εργασία. Θεσσαλονίκη: ΑΠΘ. Ζιώγου-Καραστεργίου, Σιδηρούλα & Δεληγιάννη-Κουϊμτζή, Βασιλική (επιμ.) (2009). Νέες μελέτες για το φύλο στη σύγχρονη σχολική πραγματικότητα. Θεσσαλονίκη:[χ.ο.] Θεοδωράκη, Αικατερίνη (2009). Οι αντιλήψεις των δασκάλων του δημοτικού σχολείου για τα μαθήματα και τα επαγγέλματα των θετικών επιστημών και το φύλο/ Μεταπτυχιακή εργασία. Θεσσαλονίκη: ΑΠΘ. Παντούλη, Όλγα (2007). Γυναίκες και νέες τεχνολογίες : "λόγοι" φοιτητριών για τους υπολογιστές/ Μεταπτυχιακή εργασία. Θεσσαλονίκη: ΑΠΘ. Παπαγεωργίου, Γιώτα (2010). Φύλο και έρευνα: Αθήνα: Gutenberg. Skelton, Christine, Francis, Becky and Smulyan, Lisa (eds.) (2006). The SAGE Handbook of Gender and Education. London: Sage. Χαμπίδης, Θεόδωρος (2012). Οι απόψεις των εκπαιδευτικών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για το ρόλο του φύλου στην εκπαιδευτική διαδικασία.Θεσσαλονίκη: Αφοι Κυριακίδη.
Τελευταία Επικαιροποίηση
22-08-2019