Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στόχος του συγκεκριμένου μαθήματος είναι οι συμμετέχοντες να αποκτήσουν βασικές γνώσεις για τον τρόπο λειτουργίας της μειονοτικής εκπαιδευτικής πολιτικής, για ορισμένους κανόνες που τη διέπουν, να αντιληφθούν την πολιτική και διπλωματική διάσταση που υπάρχει , καθώς και τη λειτουργία των στερεοτυπων στο σχεδιασμό και την υλοποίησή της.Η προσέγγιση της εφαρμογής της μειονοτικής εκπαιδευτικής πολιτικής μέσα στο ελληνικό πολιτικοκοινωνικό πλαίσιο, στοχεύει στο να τους δωσει τη δυνατότητα να κατανοήσουν τους λόγους για τους οποίους η ελληνική μειονοτική πολιτική εξελίχθηκε με το συγκεκριμένο τρόπο υπό την επίδραση διεθνών και εθνικών παραγόντων και διαμορφώθηκε συγκεκριμένη παράδοση για τη σύγχρονη διαχείριση της μειονοτικής πολιτικής. Η περιοδολόγησή της επιτρέπει να κατανοηθεί η επίδραση του συγκεκριμένου πλαισίου και να αναπτυχθεί η κριτική ικανότητα σε σχέση με τα συγκεκριμένα ζητήματα.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Η μειονοτική εκπαιδευτική πολιτική του ελληνικού κράτους ακολούθησε σε ένα βαθμό την ανάπτυξη του ελληνικού εθνικισμού και τη γεωγραφικά επέκταση των συνόρων του . Σημείο τομή αποτέλεσε η ένταξη των λεγόμενων Νέων Χωρών στο Κράτος . Η αύξηση του αριθμού των ετερόγλωσσων και γενικά των μειονοτικών πληθυσμών είχε ως άμεση συνέπεια την ανάπτυξη πολιτικών για την εκπαιδευτική διαχείριση αυτών των πληθυσμών. Κύριο ζητούμενο η εθνική, γλωσσική και πολιτισμική ομοιογενοποίηση και βασικό εργαλείο η αφομοίωση. Παράλληλα όμως με την αφομοίωση, που προτάχθηκε για ξενόφωνους και όχι μόνο πληθυσμούς με διακυμάνσεις, αναπτύχθηκαν και άλλες μειονοτικές πολιτικές προσαρμοσμένες στα ζητούμενα και στις υποχρεώσεις του κράτους. Στα πλαίσια του συγκεκριμένου μαθήματος αναλύεται η διαδικασία αυτή από την περίοδο του μεσοπολέμου ως τις μέρες μας .
Λέξεις Κλειδιά
Μειονοτική Πολιτική, Μειονοτική Εκπαιδευτική Πολιτική, Εκπαίδευση Ξενόφωνων, Πολιτικές για Γλωσσική Ετερότητα, Εξωτερική Πολιτική
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Κ.Τσιούμης. Λεπτές Ισορροπίες, Εκδ.Αντ.Σταμούλη, Θεσσαλονίκη 2010.
Κ.Τσιούμης, Μειονοτικές Ομάδες στην Ελλάδα (1919-1945), Ζυγός, Θεσσαλονίκη 2008.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Τ.Κωστόπουλος, Η Απαγορευμένη Γλώσσα, Βιβλιόραμα 2008.
Λ.Διβάνη, Ελλάδα και Μειονότητες.Το Σύστημα της Διεθνούς Προστασίας της Κοινωνίας των Εθνών, Καστανιώτης , Αθήνα 2000.
Τ.Κωστόπολουλος, Το Μακεδονικό της Θράκης.Κρατικοί Σχεδιασμοί για τους Πομάκους 1956-2008, Βιβλιόραμα, Αθήνα 2009.