Μειονοτική Εκπαιδευτική Πολιτική και Εκπαίδευση Ξενόφωνων στη σύγχρονη Ελλάδα

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΜειονοτική Εκπαιδευτική Πολιτική και Εκπαίδευση Ξενόφωνων στη σύγχρονη Ελλάδα / Educational policies for minorities in Greece
ΚωδικόςΠ3017
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΦιλοσοφίας και Παιδαγωγικής
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΚωνσταντίνος Τσιούμης
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600014894

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής (2011-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 124
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΦιλοσοφίαΕλεύθερη ΕπιλογήΧειμερινό/Εαρινό-6
ΠαιδαγωγικήΥποχρεωτικό Κατ' Επιλ. ΚατεύθυνσηςΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΜειονοτική Εκπαιδευτική Πολιτική και Εκπαίδευση Ξενόφωνων στη σύγχρονη Ελλάδα
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600149002

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΣχολείο Νέας Ελληνικής Γλώσσας
ΌροφοςΥπόγειο 1
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ 7 (108)
ΗμερολόγιοΠαρασκευή 08:30 έως 11:00
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Eξ απoστάσεως εκπαίδευση
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Γερμανικά (Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στόχος του συγκεκριμένου μαθήματος είναι οι συμμετέχοντες να αποκτήσουν βασικές γνώσεις για τον τρόπο λειτουργίας της μειονοτικής εκπαιδευτικής πολιτικής, για ορισμένους κανόνες που τη διέπουν, να αντιληφθούν την πολιτική και διπλωματική διάσταση που υπάρχει , καθώς και τη λειτουργία των στερεοτυπων στο σχεδιασμό και την υλοποίησή της.Η προσέγγιση της εφαρμογής της μειονοτικής εκπαιδευτικής πολιτικής μέσα στο ελληνικό πολιτικοκοινωνικό πλαίσιο, στοχεύει στο να τους δωσει τη δυνατότητα να κατανοήσουν τους λόγους για τους οποίους η ελληνική μειονοτική πολιτική εξελίχθηκε με το συγκεκριμένο τρόπο υπό την επίδραση διεθνών και εθνικών παραγόντων και διαμορφώθηκε συγκεκριμένη παράδοση για τη σύγχρονη διαχείριση της μειονοτικής πολιτικής. Η περιοδολόγησή της επιτρέπει να κατανοηθεί η επίδραση του συγκεκριμένου πλαισίου και να αναπτυχθεί η κριτική ικανότητα σε σχέση με τα συγκεκριμένα ζητήματα.
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Η μειονοτική εκπαιδευτική πολιτική του ελληνικού κράτους ακολούθησε σε ένα βαθμό την ανάπτυξη του ελληνικού εθνικισμού και τη γεωγραφικά επέκταση των συνόρων του . Σημείο τομή αποτέλεσε η ένταξη των λεγόμενων Νέων Χωρών στο Κράτος . Η αύξηση του αριθμού των ετερόγλωσσων και γενικά των μειονοτικών πληθυσμών είχε ως άμεση συνέπεια την ανάπτυξη πολιτικών για την εκπαιδευτική διαχείριση αυτών των πληθυσμών. Κύριο ζητούμενο η εθνική, γλωσσική και πολιτισμική ομοιογενοποίηση και βασικό εργαλείο η αφομοίωση. Παράλληλα όμως με την αφομοίωση, που προτάχθηκε για ξενόφωνους και όχι μόνο πληθυσμούς με διακυμάνσεις, αναπτύχθηκαν και άλλες μειονοτικές πολιτικές προσαρμοσμένες στα ζητούμενα και στις υποχρεώσεις του κράτους. Στα πλαίσια του συγκεκριμένου μαθήματος αναλύεται η διαδικασία αυτή από την περίοδο του μεσοπολέμου ως τις μέρες μας .
Λέξεις Κλειδιά
Μειονοτική Πολιτική, Μειονοτική Εκπαιδευτική Πολιτική, Εκπαίδευση Ξενόφωνων, Πολιτικές για Γλωσσική Ετερότητα, Εξωτερική Πολιτική
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Χρήση power Point στη διδασκαλία Χρήση e-learning στην επικοινωνία και στην αξιολόγηση Χρήση για e-learning εκπαιδευτικό υλικό Χρήση e-mail για επικοινωνία με τους φοιτητές και τις φοιτήτριες
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων451,8
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων160,6
Συγγραφή εργασίας / εργασιών502
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση των φοιτητριών και των φοιτητών γίνεται μέσα από την εκπόνηση 2 συνθετικών εργασιών και με το σύστημα του διαρκούς ελέγχου.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Κ.Τσιούμης. Λεπτές Ισορροπίες, Εκδ.Αντ.Σταμούλη, Θεσσαλονίκη 2010. Κ.Τσιούμης, Μειονοτικές Ομάδες στην Ελλάδα (1919-1945), Ζυγός, Θεσσαλονίκη 2008.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Τ.Κωστόπουλος, Η Απαγορευμένη Γλώσσα, Βιβλιόραμα 2008. Λ.Διβάνη, Ελλάδα και Μειονότητες.Το Σύστημα της Διεθνούς Προστασίας της Κοινωνίας των Εθνών, Καστανιώτης , Αθήνα 2000. Τ.Κωστόπολουλος, Το Μακεδονικό της Θράκης.Κρατικοί Σχεδιασμοί για τους Πομάκους 1956-2008, Βιβλιόραμα, Αθήνα 2009.
Τελευταία Επικαιροποίηση
01-12-2020