Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές, κατανοούν τις επιστημολογικές προυποθέσεις για μια ποιοτική έρευνα και εξοικιώνονται πρακτικά με τη συλλογή και ανάλυση εμπειρικών δεδομενων μια ποιοτικής έρευνας. Κατανοούν τις λογικές πλάνες που μπορεί να πέσει ο ερευνητής στην ανάλυση σημασιολογικών δεδομένων, χωρις την στηριξη των σημπερασμάτων με ισχυρες εμπειρικές μαρτυρίες.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα αποτελεί εισαγωγή στην ποιοτική μεθοδολογία, εφαρμοσμένη στημ Παιδαγωγική, στην Ψυχολογία, στις Επιστήμες της Αγωγής και στις Κοινωνικές Επιστήμες γενικότερα. Αναλύονται οι βασικές φιλοσοφικές θεωρήσεις της κοινωνικής πραγματικότητας και το επιστημολογικό πλαίσιο που διέπει την ποιοτική μεθοδολογία. Αποδίδεται έμφαση στο σχεδιασμό και την υλοποίηση ερευνητικών σχεδίων με τις βασικές μεθόδους συλλογής δεδομέων, όπως η συνέντευξη, η παρατήρηση και οι ομάδες εστίασης. Παρουσιάζονται, επίσης, οι κυριότερες μέθοδοι ανάλυσης δεδομένων, όπως η ανάλυση λόγου, η θεμελιωμένη θεωρία, η θεματική ανάλυση, οι φαινομενολογικές και ερμηνευτικές μέθοδοι, η αφηγηματική ανάλυση και η ανάλυση περιεχομένου. Ακόμη, εξετάζονται οι μεθοδολογίες εθνογραφικών προσεγγίσεων και έρευνας δράσης Στο πλαίσιο του μαθήματος ζητείται από τους φοιτητές να σχεδιάσουν και να εκπονήσουν ατομικές ή ομαδικές ερευνητικές εργασίες σε θέματα της δικής τους επιλογής. Επιπλέον, εξετάζονται κριτήρια αξιολόγησης, καθώς και ζητήματα ηθικής και δεοντολογίας στην ποιοτική κοινωνική έρευνα. Τέλος, παρουσιάζονται σύγχρονες εφαρμογές της τεχνολογίας που υπηρετούν την ποιοτική έρευνα, όπως δημοφιλή λογισμικά που χρησιμοποιούνται στην ανάλυση δεδομένων. Η παρακολούθηση του μαθήματος και συμμετοχή στην εκπόνηση των εργασιών είναι υποχρεωτική.
Λέξεις Κλειδιά
ποιοτικές έρευνες, αναλυση περιεχομένου, αναλυση λόγου, εθνογραφία, ομάδες εστίασης, επιχειρηματολογία, λογικά σφαλματα