Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Το Τμήμα έχει απευθύνει έγγραφο προς τη ΜΟΔΙΠ
ΑΠΘ, αναλύοντας τις επιφυλάξεις του για την ταξινόμηση που προτείνεται. Έχει υποστηρίξει ότι η κατηγοριοποίηση που χρησιμοποιείται δεν καλύπτει επαρκώς τα επιδιωκόμενα μαθησιακά αποτελέσματα. Εν αναμονή της ολοκλήρωσης της συζήτησης και της επεξεργασίας των θέσεων αυτών από τη ΜΟΔΙΠ ΑΠΘ, το Τμήμα επιφυλάσσεται για την συμπλήρωση των σχετικών στόχων, οι οποίοι δεν καλύπτουν την ποικιλότητα εκπαίδευσης που παρέχει.
Οι φοιτήτριες/τές με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος θα μπορούν να προσδιορίζουν και να διακρίνουν: 1. τις σημαντικότερες θεωρίες της αναπτυξιακής ψυχολογίας, με έμφαση στις θεωρίες γνωστικής ανάπτυξης, 2. τα βασικά σημεία της συμπεριφοράς του παιδιού στο νηπιαγωγείο, στο σπίτι, στη δραστηριότητά του εν γένει, 3. τη γνωστική ανάπτυξη του παιδιού ανά ηλικιακή περίοδο με εργαλείο τις θεωρίες της ανάπτυξης και 4. τις βασικές αναπτυξιακές παραμέτρους της παιδικής συμπεριφοράς στο επίπεδο της μνήμης, της γλώσσας, της σκέψης, της μάθησης, στο επίπεδο εν γένει της ανάπτυξης του γνωστικού συστήματος.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Εισαγωγή στη μελέτη της ανθρώπινης ανάπτυξης. Θεμελιώδη ερωτήματα – μέθοδοι έρευνας στην ψυχολογία της ανάπτυξης. Οι θεωρίες της μάθησης της συμπεριφοράς (Pavlov, Skinner, Bandura). Οι ψυχοδυναμικές θεωρίες (Freud, Erikson). Η γνωστική γενετική θεωρία (Piaget, Νεοπιαζετιανοί). Η θεωρία της επεξεργασίας των πληροφοριών (Klahr, Siegler). Οι θεωρίες της επίδρασης του κοινωνικοπολιτισμικού πλαισίου (Bronfenbrenner, Bruner, Vygotsky).
Βρεφική περίοδος: Γνωστική ανάπτυξη (αντιληπτικοκινητική, γνωστικές αλλαγές), σχέση με τον κόσμο.
Νηπιακή περίοδος: Γνωστική ανάπτυξη (γλώσσα, μνήμη, σκέψη), διαμόρφωση της έννοιας και του ρόλου του φύλου.
Σχολική περίοδος: Γνωστική ανάπτυξη (μνήμη, ανάγνωση, γραφή, νοημοσύνη).
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Lightfoot, C., Cole, M. & Cole, S.R., (Επιμ. Ζ. Μπαμπλέκου). Η ανάπτυξη των παιδιών (2014). Εκδόσεις Gutenberg. Αθήνα.
[Lightfoot, C., Cole, M. & Cole, S.R., (Ed. in Greek, Z. Bablekou) The development of children (2014). Gutenberg. Athens.]