Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές αναμένεται ότι στo πλαίσιo του μαθήματος
• κατανοούν τις βασικές αρχές και τον ιδιαίτερο τρόπο προσέγγισης μιας μουσικής αγωγής που απευθύνεται στα παιδιά προσχολικής ηλικίας
• προσεγγίζουν τόσο θεωρητικά όσο και βιωματικά και με επιλεγμένες μουσικοπαιδαγωγικές μεθόδους τις βασικές μορφές μουσικής έκφρασης και τις μουσικές έννοιες
• καλλιεργούν τις προσωπικές τους μουσικές δεξιότητες μέσα από τη δημιουργική χρήση της φωνής και του σώματος, των ηχογόνων αντικειμένων αλλά και απλών ρυθμικών και μελωδικών μουσικών οργάνων
• αφομοιώνουν και εντάσσουν δημιουργικά μέσω βαθμιαίας υποστήριξης τις μουσικές γνώσεις που αποκτήθηκαν σε μικρές ομαδικές μουσικές συνθέσεις
• εξοικειώνονται με το σχεδιασμό και την οργάνωση μουσικών δραστηριοτήτων για το νηπιαγωγείο και την εφαρμογή τους σε μικροδιδασκαλίες, αντιλαμβανόμενοι την παιδαγωγική στάση και το ρόλο του εκπαιδευτικού για την ενθάρρυνση και ανάπτυξη της μουσικής δημιουργικότητας και έκφρασης των παιδιών
Περιεχόμενο Μαθήματος
Εξοικείωση των φοιτητών με βιωματικό τρόπο με το περιεχόμενο και τη μεθοδολογία διδασκαλίας της μουσικής στην προσχολική εκπαίδευση, απαραίτητη πριν την Πρακτική τους άσκηση στο νηπιαγωγείο.
Θεωρητικός Άξονας
α/ κατανόηση του ‘παιδιού ως μουσικού’: Το μάθημα πραγματεύεται διεθνή ερευνητικά ευρήματα και πρωτοποριακές εφαρμογές στο χώρο της μουσικής παιδαγωγικής στην προσχολική εκπαίδευση. Μέσω θεωριών για τη μουσική ανάπτυξη των παιδιών, τη μουσική δημιουργικότητα, γίνεται αντιληπτός ο τρόπος μουσικής επικοινωνίας των παιδιών και η φύση της μουσικής που δημιουργούν τα παιδιά.
β/ κατανόηση βασικών μορφών μουσικής έκφρασης (ακρόαση-εκτέλεση-αυτοσχεδιασμό και σύνθεση) και επιλεγμένων μουσικοπαιδαγωγικών απόψεων και εφαρμογών, τόσο σε θεωρητικό όσο και σε πρακτικό επίπεδο
γ/ κατανόηση του ρόλου του παιδαγωγού στη μουσική αγωγή για μια παιδοκεντρική θεώρηση της μουσικής αγωγής που υποστηρίζει τη διαδικασία ανακάλυψης των ήχων και την ανάπτυξη κριτικής και αναστοχαστικής σκέψης
Πρακτικό μέρος
Άμεση συμμετοχή των φοιτητών σε μουσικές δραστηριότητες και μουσικά παιχνίδια με αφορμή τα βασικά στοιχεία της μουσικής και τις μουσικοπαιδαγωγικές θεωρίες, σε ομαδοσυνεργατικό μαθησιακό πλαίσιο.
Λέξεις Κλειδιά
μουσική στην προσχολική εκπαίδευση, μουσική ανάπτυξη, μουσική δημιουργικότητα, μουσική επικοινωνία, αναστοχασμός, μουσικά παιχνίδια
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
(1) Δογάνη, Κ. (2012) Μουσική στην προσχολική ηλικία: αλληλεπίδραση παιδιού-παιδαγωγού, Αθήνα: Gutenberg.
(2) Καραδήμου-Λιάτσου, Π. (2003) Η μουσικοπαιδαγωγική τον 20ο αιώνα: οι σημαντικότερες απόψεις για την προσχολική ηλικία, Αθήνα: Orpheus, Νικολαΐδου.
(3) Green, L. (2014) Άκουσε και Παίξε! Αθήνα: Fagotto.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Barrett, M. (2003), Meme engineers: Children as producers of musical culture, International Journal of Early Years Education, 11, 3: 195-212.
Barrett, M. S. (2011), Towards a cultural psychology of music education, in: M. S. Barrett (Ed.) A cultural psychology of music education, Oxford: Oxford University Press, pp. 1-16.
Copple, C. & Bredekamp, S. (2011), Αναπτυξιακά κατάλληλες πρακτικές για παιδιά προσχολικής ηλικίας (Επιμέλεια: Ε. Ντολιοπούλου), Αθήνα: Πεδίο.
Young, S. (2003), Time-space structuring in spontaneous play in educational percussion instruments among three- and four-year-olds, British Journal of Music Education, 20, 1: 45-49.
Δογάνη, Κ. (2009α), Ο αναστοχασμός ως μέσο ενδυνάμωσης του εκπαιδευτικού μουσικής, στο: Ξ. Παπαπαναγιώτου (επιμ.), Ζητήματα Μουσικής Παιδαγωγικής, Θεσσαλονίκη: ΕΕΜΕ, σσ. 369-388.