ΕΝΝΟΙΕΣ ΤΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΚΑΙ Η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΟΥΣ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕΝΝΟΙΕΣ ΤΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΚΑΙ Η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΟΥΣ / SCIENCE CONCEPTS AND SCIENCE EDUCATION
ΚωδικόςΥΒ.1.038
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΕπιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΒασιλεία Χρηστίδου
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600017883

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (2012-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 145
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΜάθημα ΒάσηςΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕΝΝΟΙΕΣ ΤΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΚΑΙ Η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΟΥΣ
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600151678
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητήτριες και οι φοιτητές αναμένεται ότι θα μπορούν να: 1. Αναγνωρίζουν τις επιστημονικές εξηγήσεις για καθημερινά φαινόμενα του φυσικού κόσμου και τις διαφοροποιήσεις τους από τις βιωματικές αντιλήψεις των παιδιών. 2. Κατανοούν τη σημασία των αντιλήψεων των παιδιών ως σημείων αφετηρίας για τη μάθηση στις φυσικές επιστήμες. 3. Εφαρμόζουν σύγχρονες θεωρίες και αρχές της Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών. στην επιλογή στόχων και στο σχεδιασμό δραστηριοτήτων για τις φυσικές επιστήμες στο νηπιαγωγείο. 4. Σχεδιάζουν διδακτικά σενάρια και στρατηγικές που να καλλιεργούν την ανάπτυξη της επιστημονικής σκέψης στα νήπια. 5. Οργανώνουν και να υλοποιούν πειράματα κατάλληλα για παιδιά προσχολικής ηλικίας με τη χρήση καθημερινών υλικών.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα έχει ως κεντρικό άξονα την ανάπτυξη της γνώσης για το φυσικό κόσμο από το παιδί της προσχολικής ηλικίας. Προσεγγίζονται όψεις επιστημονικών εννοιών και φυσικών φαινομένων. Προσδιορίζονται θεμελιώδεις έννοιες της Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών με έμφαση στη μελέτη των εναλλακτικών αντιλήψεων των μικρών παιδιών για διάφορες έννοιες και φαινόμενα του φυσικού κόσμου και στο πώς οι αντιλήψεις αυτές διαδραματίζουν κεντρικό ρόλο στη διδασκαλία. Περιγράφεται η οικοδόμηση της γνώσης στις φυσικές επιστήμες, εξετάζονται η αναλογική σκέψη και η γνωστική σύγκρουση ως διδακτικά εργαλεία, καθώς και η ανάπτυξη ικανοτήτων επιστημονικής σκέψης μέσα από κατάλληλα σχεδιασμένες δραστηριότητες φυσικών επιστημών για το νηπιαγωγείο. Αναλύονται και αξιολογούνται διδακτικές δραστηριότητες και στρατηγικές για συγκεκριμένες έννοιες και φαινόμενα των φυσικών επιστημών. Σχεδιάζονται και υλοποιούνται απλά πειράματα τα οποία αφορούν σε επιστημονικές έννοιες και φυσικά φαινόμενα (θερμική αγωγιμότητα, επίπλευση και βύθιση, αλλαγές φυσικής κατάστασης, μαγνητισμός, διάλυση κ.ά.) Τα πειράματα αυτά αποσκοπούν στην ερμηνεία γεγονότων και καταστάσεων από την καθημερινή εμπειρία.
Λέξεις Κλειδιά
Αντιλήψεις των παιδιών, διδακτικά εργαλεία, έννοιες των φυσικών επιστημών, ικανότητες επιστημονικής σκέψης, μοντέλα διδασκαλίας, φυσικά φαινόμενα
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Οι διαλέξεις υποστηρίζονται από το ψηφιακό υλικό των παρουσιάσεων (αρχεία powerpoint). Παρουσιάζονται και αναλύονται βιντεοσκοπημένα αποσπάσματα διδακτικών δραστηριοτήτων. Η επικοινωνία με τους φοιτητές πραγματοποιείται μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας (e-learning), στην οποία διατίθεται και το υποστηρικτικό εκπαιδευτικό υλικό. Στην ίδια πλατφόρμα αναρτώνται και οι εργασίες των φοιτητριών/ών.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις271,1
Εργαστηριακή Άσκηση120,5
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων803,2
Συγγραφή εργασίας / εργασιών291,2
Εξετάσεις20,1
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Οι φοιτήτριες και οι φοιτητές αξιολογούνται με γραπτή εξέταση στο τέλος του εξαμήνου. Επικουρικά εκπονούν 1-3 μικρής έκτασης εργασίες στη διάρκεια του εξαμήνου. Κάθε εργασία βαθμολογείται με άριστα το 1 (στη 10βαθμη κλίμακα). Το υπόλοιπο τμήμα της βαθμολογίας καθορίζεται από το βαθμό που λαμβάνουν στη γραπτή εξέταση.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1. Ραβάνης, Κ. (2016). Εισαγωγή στη Διδακτική και στη Διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών. Αθήνα: Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών. [Κωδικός Εύδοξου: 59383358] 2. Καλλέρη, Μ. (2016). Έννοιες και φαινόμενα από το φυσικό κόσμο για μικρά παιδιά. Θεσσαλονίκη: Ostracon Publishing. [Κωδικός Εύδοξου: 59373983]
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Black, P., & Lucas, A. (1996). Children’s Informal Ideas in Science. London: Routledge. Driver R., Sqiures A., Rushworth P., & Wood-Robinson V. (1998). Οικοδομώντας τις Έννοιες των Φυσικών Επιστημών: Μια Παγκόσμια Σύνοψη των Ιδεών των Μαθητών. Αθήνα: Τυπωθήτω. Hewitt, P. (1992). Οι έννοιες της Φυσικής. Ηράκλειο: Πανεπιστημιακές εκδόσεις Κρήτης. Καριώτογλου, Π. (2006). Παιδαγωγική Γνώση Περιεχομένου Φυσικών Επιστημών. Θεσσαλονίκη: Γράφημα. Matthews, M. (2007). Διδάσκοντας τις Φυσικές Επιστήμες. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο. Ραβάνης, Κ. (2001). Οι Φυσικές Επιστήμες στην Προσχολική Εκπαίδευση: Διδακτική και Γνωστική Προσέγγιση. Αθήνα: Τυπωθήτω. Ραβάνης, Κ. (2003). Δραστηριότητες για το Νηπιαγωγείο από τον Κόσμο της Φυσικής. Αθήνα: Δίπτυχο. Χρηστίδου, Β. (2005). Διδακτική των Φυσικών Επιστημών στην Προσχολική Εκπαίδευση. Βόλος: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Θεσσαλίας.
Τελευταία Επικαιροποίηση
02-01-2020