Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες θα μπορούν
να εξηγήσουν βασικές έννοιες της ειδικής αγωγής, όπως η αναπηρία και οι ειδικές ανάγκες
να συζητούν κριτικά για τα ερμηνευτικά μοντέλα της αναπηρίας
να αναφέρουν τα βασικά μαθησιακά και συμπεριφορικά χαρακτηριστικά για κάθε διαγνωστική κατηγορία
να εξηγήσουν τις ποιοτικές διαφορές μεταξύ της ένταξης και της συνεκπαίδευσης
να επισημάνουν τις βασικές αποτελεσματικές διδακτικές πρακτικές στην ειδική αγωγή
να διακρίνουν τα σύγχρονα σημεία προβληματισμού στην ειδική αγωγή στην Ελλάδα και διεθνώς
να εφαρμόσουν τις βασικές αρχές και γνώσεις της ειδικής αγωγής σε θέματα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ανάλογα με κάθε ειδική διαγνωστική κατηγορία
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στόχος στο μάθημα είναι η εξοικείωση των φοιτητών/τριών με βασικές έννοιες της ειδικής αγωγής και η ανάπτυξη προβληματισμού σχετικά με την κατάλληλη εκπαίδευση για κάθε κατηγορία ειδικών αναγκών. Στο μάθημα, που αποτελεί μια εισαγωγή στην ειδική αγωγή, αναπτύσσονται θεματικές που αφορούν στους στόχους και στο περιεχόμενο της ειδικής αγωγής, στις δομές της ειδικής αγωγής καθώς επίσης και πληροφορίες για κάθε κατηγορία ειδικών αναγκών. Με βάση τα ειδικά χαρακτηριστικά των παιδιών σε κάθε κατηγορία, παρουσιάζονται ερευνητικά τεκμηριωμένες παρεμβάσεις, μέθοδοι και τεχνικές σε τέσσερις άξονες: α) οργάνωση χώρου και μαθησιακού περιβάλλοντος, β) προσαρμοσμένου και εξειδικευμένου εκπαιδευτικού υλικού, γ) στρατηγικών και τεχνικών διδασκαλίας και δ) σύγχρονων τάσεων και προβληματισμού.
1 Η έννοια της αναπηρίας
Ιστορικές διαστάσεις
Ιατρικό και κοινωνικά μοντέλα
2 Ειδική αγωγή
Ιστορική εξέλιξη
Η συγκρότηση και το περιεχόμενο
3 Νομοθεσία Ειδικής Αγωγής
Οργάνωση και δομές
Διάγνωση και ειδική αγωγή
ΚΕΔΔΥ
4 Σχολική ένταξη – συνεκπαίδευση
Παράλληλη διδασκαλία
Αποτελεσματική διδασκαλία
5 Κινητική αναπηρία και προβλήματα υγείας
ΔΕΠ-Υ
6 Κώφωση και Βαρηκοΐα
7 Προβλήματα όρασης
8 Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες- Δυσκολίες λόγου και ομιλίας
9 Νοητική αναπηρία
10 Το φάσμα του αυτισμού
11 Μετάβαση και ειδική αγωγή Εκπαίδευση
12 Εκπαίδευση και επιμόρφωση εκπαιδευτικών στην ειδική αγωγή
13 Ανακεφαλαίωση
Λέξεις Κλειδιά
αναπηρία, ειδική αγωγή, συνεκπαίδευση, διαγνωστικές κατηγορίες