ΘΕΟΛΟΓΙΑ, ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ (ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ)

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΘΕΟΛΟΓΙΑ, ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ (ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ) / THEOLOGY, NATURAL SCIENCES, AND ENVIRONMENT (SEMINAR)
ΚωδικόςΥΕ11
ΣχολήΘεολογική
ΤμήμαΚοινωνικής Θεολογίας και Χριστιανικού Πολιτισμού
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό, 2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
Υπεύθυνος/ηΑικατερίνη Τσαλαμπούνη
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID60005086

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας και Χριστιανικού Πολιτισμού(2013-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 227
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΥποχρεωτικό Κατ' ΕπιλογήνΕαρινό-5

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΘΕΟΛΟΓΙΑ, ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ (ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ)
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600167224

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοTheology
ΌροφοςFloor 2
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ Α ΜΙΚΡΗ (95)
ΗμερολόγιοTuesday 15:00 to 18:00
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Γενικών Γνώσεων
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Γενικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Μετα την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα μπορούν: (1) να αξιοποιούν τις θεολογικές τους γνώσεις στη συζήτηση σύγχρονων προβλημάτων και θεωριών που αφορούν στη δημιουργία και στη σχέση με τη φύση (2) να αναπτύσσουν διάλογο με τις φυσικές επιστήμες σε θέματα οικολογίας (3) να διαπιστώνουν τα επιστημολογικά όρια των φυσικών επιστημών και τις δυνατότητες της θεολογίας (4) να διακρίνουν και να περιγράφουν το διάλογο Θεολογίας και φυσικών επιστημών μέσα στην ιστορία από το Βυζάντιο έως σήμερα (5) να διαχειρίζοντα στα διεθνή Fora θέματα οικολογίας εξ επόψεως θεολογίας σε συνεργασία με τις επιστήμες
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα αποβλέπει στην ανάπτυξη διεπιστημονικού διαλόγου μεταξύ της Ορθόδοξης Θεολογίας και των υπόλοιπων επιστημών, ιδιαίτερα των θετικών και της οικολογίας. Κάθε χρόνο εξετάζεται ένα συγκεκριμένο θέμα, από τη σκοπιά διαφόρων επιστημών, ώστε ο φοιτητής να αποκτά μια ολοκληρωμένη εικόνα του θέματος αυτού. Με τον τρόπο αυτό, θα λαμβάνει τις σχετικές πληροφορίες απευθείας από τους ειδικούς επιστήμονες, και θα είναι σε θέση να διαμορφώσει ενημερωμένη άποψη. Το θέμα του σεμιναρίου κατά το ακαδημαϊκό έτος 2020-2021 είναι ο κόσμος των ζώων κι η σχέση του ανθρώπου προς αυτόν. Η ιστορία της Δημιουργίας υπογραμμίζει τη σχέση μεταξύ ανθρώπων και υπολοίπων δημιουργημάτων και κυρίως των ζώων. Τα ζώα δεν είναι απλώς σύντροφοι και βοηθοί του ανθρώπου αλλά συχνά εκείνα που διδάσκουν στον άνθρωπο για τον Δημιουργό. Επιπλέον, η ζωικότητα είναι στοιχείο της ανθρώπινης υπόστασης, κάτι που ήδη το σχολιάζουν και οι αρχαίοι φιλόσοφοι. Στόχος του σεμιναρίου είναι να αναδείξει αυτή τη σχέση ανθρώπου και ζωικού βασιλείου, να διερευνήσει τη σημασία που αυτή έχει για την ανθρώπινη υπόσταση όπως την κατανοεί η χριστιανική παράδοση αλλά κι οι άλλες θρησκευτικές παραδόσεις και να τη φέρει σε διάλογο με τις υπόλοιπες επιστήμες. Διδακτικές ενότητες: 1. Εισαγωγή στο θέμα και στο μάθημα. 2. Ζώα και άνθρωπος στην Παλαιά Διαθήκη. 3. Ζώα και άνθρωπος στην Καινή Διαθήκη και στον αρχέγονο Χριστιανισμό. 4. Ορθόδοξη θεολογία και ζώα. 5. Οι θέσεις των Πατέρων της Εκκλησίας για τα ζώα. 6. Ζώα και άνθρωπος στις θρησκείες του κόσμου. 7. Είδη υπό εξαφάνιση. 8. Τα δικαιώματα των ζώων. 9. Ζωονόσοι. 10. Τα ζώα στην παγκόσμια λογοτεχνία. 11. Χριστιανική ηθική και ζώα. 12. Η βιολογία των ζώων. 13. Συμπεράσματα – Διεξαγωγή κουίζ.
Λέξεις Κλειδιά
Θεολογία, Ιστορία επιστημών, Φυσική, Βιολογία, Οικολογία.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
(1) Ηλεκτρονική υποστήριξη του μαθήματος μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας του Elearning (2) Χρήση e-mail για την επικοινωνία και την υποβολή εργασιών (3) Χρήση προγραμμάτων Η/Υ (για παράδειγμα PowerPoint) για τη διδασκαλία (4) Συμπλήρωση ηλεκτρονικών quiz
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων341,4
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων100,4
Συγγραφή εργασίας / εργασιών150,6
Εξετάσεις271,1
Σύνολο1255
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Το μάθημα, στην κανονική εξεταστική περίοδο εξετάζεται με γραπτές εξετάσεις, οι οποίες αποτελούν το 70% της τελικής βαθμολογίας. Επιπλέον, κατά τη διάρκεια του εξαμήνου (συνήθως στο τελευταίο μάθημα) διεξάγεται ένα κουίζ, το οποίο αποτελεί το 10% του τελικού βαθμού. Τέλος, οι φοιτητές/τριες εκπονούν μία εργασία, την οποία παραδίδουν στο τέλος του εξαμήνου, έως και μία εβδομάδα πριν από την τελική εξέταση του μαθήματος. Η εργασία αυτή αντιστοιχεί στο 20% του τελικού βαθμού. Σημειώνεται ότι για να μπορέσει ο/η φοιτητής/τρια να περάσει το μάθημα, θα πρέπει στις εξετάσεις να γράψει πάνω από τη βάση, ανεξάρτητα από το βαθμό που έχει λάβει στην εργασία και στο κουίζ.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Διαμορφωτική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Διαμορφωτική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1.Β. ΤΣΙΓΚΟΣ, Άνθρωπος, ο εν μικρώ μέγας, Εκδ. Έννοια, Αθήνα 2019.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
I.Λ. ΓΑΛΑΝΗΣ, Άνθρωπος και κτίση στη βιβλική παράδοση (ΒΒ 44), Πουρναράς, Θεσσαλονίκη 2009 Κ.Ι. ΖΑΧΟΣ, Η Χαμένη Οικειότητα: η Οικολογική Κρίση υπό το Φως του Αγίου Μαξίμου του Ομολογητή, Τerra incognita, Λάρισα 1998 ΙΩΑΝΝΗΣ Δ. ΖΗΖΙΟΥΛΑΣ, Η κτίσις ως ευχαριστία. Θεολογική προσέγγιση στο πρόβλημα της Οικολογίας, Ακρίτας, Αθήνα 1992 Κ. ΖΟΡΜΠΑΣ, Εκκλησία και φυσικό περιβάλλον, Τέρτιος, Κατερίνη 1998 Α. ΚΕΣΕΛΟΠΟΥΛΟΣ, A. Άνθρωπος και φυσικό περιβάλλον: σπουδή στον Άγιο Συμεών τον Νέο Θεολόγο. Αθήνα: Δόμος 1989 Γ. ΜΑΝΤΖΑΡΙΔΗΣ, Η εμπειρική θεολογία στην οικολογία και την πολιτική, Πουρναράς, Θεσσαλονίκη 1994 Η. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ, Θεολογική Οικολογία: Θεωρία και Πράξη, Μαυρομμάτη, Αθήνα 1994 ΚΑΛΛΙΣΤΟΣ WARE, Οικολογική κρίση και ελπίδα. Ορθοδοξία και Οικολογία 1. Μετάφρ. Π. Τσαλίκη-Κιοσόγλου κ.ά., Ακρίτας, Αθήνα 2008 GEORGE L. CLARKE, Elements of ECOLOGY, JOHN WILEY & SONS: New York 1954. ANNA BRAMWELL, ECOLOGY IN THE 20TH CENTURY A HISTORY, Yale University Press New Haven and London 1989. DAVID W. ORR, The Nature of Design, Ecology, Culture, and Human Intention, Oxford (Univ. Press) 2002. LAWRENCE B. SLOBODKIN, A Citizen's Guide to Ecology, Oxford (Univ. Press) 2003. Laura Marie Hartman, An Ethics of Consumption: Christianity, Economy, and Ecology, University of Virginia May, 2008. THOMAS N. SHERRATT - DAVID M. WILKINSON, Big Questions in Ecology and Evolution, Oxford (Univ. Press) 2009. SCIENCE: PETER HARRISON, THE FALL OF MAN AND THE FOUNDATIONS OF SCIENCE, Cambridge University Press 2007. DAVID SÉNÉCHAL, HISTOIRE DES SCIENCES, Université de Sherbrooke, Faculté des Sciences, Décembre 2004. DEREK TURNER, Making Prehistory. Historical Science and the Scientific Realism Debate, Cambridge University Press 2007. SAMIR OKASHA, Philosophy of Science: A Very Short Introduction, Oxford (Univ. Press) 2002. JOHN LOSEE, A Historical Introduction to the Philosophy of Science, Oxford (Univ. Press) 1972, 2001. STEPHEN GAUKROGER, The Emergence of a Scientific Culture. Science and the Shaping of Modernity, 1210–1685, CLARENDON PRESS - OXFORD 2006. PAUL WALDAU - KIMBERLEY PATTON, A Communion of Subjects: Animals in Religion, Science, and Ethics, Columbia University Press 2006. THOMAS DIXON, GEOFFREY CANTOR - STEPHEN PUMFREY, SCIENCE AND RELIGION. New Historical Perspectives, CAMBRIDGE UNIVERSITY PRESS 2010. NICHOLAS SAUNDERS, DIVINE ACTION AND MODERN SCIENCE, CAMBRIDGE UNIVERSITY PRESS 2002. SALMON - EARMAN - GLYMOUR - LENNOX - MACHAMER MCGUIRE - NORTON - SALMON – SCHAFFNER, Εισαγωγή στη Φιλοσοφία της Επιστήμης, ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΡΗΤΗΣ ΗΡΑΚΛEIO 2001. IAN HACKING, ΑΝΑΠΑΡΙΣΤΩΝΤΑΣ ΚΑΙ ΠΑΡΕΜΒΑΙΝΟΝΤΑΣ. Εισαγωγικά Θέματα στη Φιλοσοφία της Φυσικής Επιστήμης, ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ Ε.Μ.Π. ΑΘΗΝΑ 2002. Γ. ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΔΗΣ – Δ. ΔΙΑΛΕΤΗΣ _ Γ. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ – Κ. ΓΑΒΟΓΛΟΥ, Οι Επιστήμες στην Αρχαία Ελλάδα, στο Βυζάντιο και στο Νεότερο Ελληνισμό, ΕΑΠ, Αθήνα 2001. Δ. ΦΡΑΓΚΑΤΖΗ, Η συμβολή των Εκκλησιαστικών Πατέρων Μεγάλου Βασιλείου και Αγίου Γρηγορίου Νύσσης στο Διάλογο Φιλοσοφίας, Θεολογίας και Επιστήμης, (μετ. εργασία) ΑΠΘ, 2008.
Τελευταία Επικαιροποίηση
29-03-2021