Η φιλοσοφία ως τρόπος ζωής: από τον Σωκράτη στον Foucault

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΗ φιλοσοφία ως τρόπος ζωής: από τον Σωκράτη στον Foucault / Philosophy As A Way Of Life
ΚωδικόςΦ343
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΦιλοσοφίας και Παιδαγωγικής
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό, 2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΓεώργιος Ζωγραφίδης
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID280009483

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής (2011-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 89
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΦιλοσοφίαΥποχρ. Κατ΄ Επιλογήν ΚατεύθυνσηςΧειμερινό/Εαρινό-6
ΠαιδαγωγικήΕλεύθερη ΕπιλογήΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΗ φιλοσοφία ως τρόπος ζωής: από τον Σωκράτη στον Foucault
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600167596
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
  • Γαλλικά (Εξέταση)
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Σκοπός της παράδοσης είναι η εισαγωγή στην προβληματική του μεταφιλοσοφικού ερωτήματος περί της φύσης και του χαρακτήρα της φιλοσοφίας, ως πρακτικής δραστηριότητας (εκτός από ακαδημαϊκή διδασκαλία). Οι φιλόσοφοι έθεσαν και επιχείρησαν να απαντήσουν σε μερικά από τα θεμελιώδη ερωτήματα για τον κόσμο και τη γνώση του, παράλληλα, όμως, πίστευαν ότι η απάντηση που δίνουμε στα ερωτήματα αυτά (ακόμη και η προσπάθεια που κάνουμε για να τα απαντήσουμε) καθορίζει τη δική μας πορεία προς τον σκοπό της ζωής, τη σχέση μας με τους άλλους ανθρώπους, τη συμμετοχή μας στην κοινωνική και πολιτική ζωή. Έτσι η φιλοσοφία είναι αφενός η θεωρητική διερώτηση του ανθρώπου και η διαμόρφωση έγκυρων εργαλείων της σκέψης και αφετέρου μια ιδιαίτερη στάση ζωής. Η εναλλακτική αυτή αντίληψη για τη φιλοσοφία θα εξεταστεί πρώτα μέσα από το αρχαιοελληνικό παράδειγμα: οι Έλληνες φιλόσοφοι αντιλαμβάνονται και ασκούν τη φιλοσοφία και ως μία αἵρεσιν βίου, την οποία επέλεγαν συνειδητά οι άνθρωποι και η οποία έτεινε να απαλείψει τη διάσταση θεωρίας και πράξης και υποσχόταν την, μετά από άσκηση, εκπλήρωση του σκοπού της ζωής. Αυτές τις πολλαπλές εκδοχές του φιλόσοφου βίου (που παραδειγματοποιείται στη μορφή του Σωκράτη) και της έννοιας της φιλοσοφίας θα παρακολουθήσουμε στην αρχαιότητα μέσα από επιλεγμένα κείμενα του Πλάτωνα, του Αριστοτέλη, των Κυνικών, του Επίκουρου, νεότερων Στωικών (Σενέκα, Επίκτητου, Μάρκου Αυρήλιου) και Νεοπλατωνικών (Πλωτίνου, Πρόκλου). Στη συνέχεια θα εξετάσουμε πώς μετασχηματίζεται η μορφή του φιλοσοφικού βίου στη χριστιανική σκέψη και πρακτική της Ύστερης Αρχαιότητας και του Μεσαίωνα, μέσα από κείμενα του Ωριγένη, του Γρηγορίου Νύσσης και του Αυγουστίνου. Η έννοια του χριστιανού φιλόσοφου, αν και μοιάζει αντιφατική, θέτει εκ νέου το ζήτημα της οριοθέτησης της ίδιας της φιλοσοφίας από άλλες περιοχές σκέψης και πράξης. Παρότι συχνά στη νεότερη και σύγχρονη φιλοσοφία τονίζεται η πρωτοκαθεδρία της γνωσιακής της διάστασης και η ακαδημαϊκότητά της, θα εξετάσουμε τη διαφορετική εικόνα της φιλοσοφίας και του φιλοσόφου που αναδεικνύεται σε κείμενα του M. Montaigne, του D. Hume, του Fr. Nietzsche και του L. Wittgenstein. Τέλος, θα παρουσιαστεί η σύγχρονη συζήτηση για το θέμα μέσα από τις προσεγγίσεις του Pierre Hadot (ο οποίος πρόβαλε και επανέφερε ως σύγχρονο αίτημα την αρχαιοελληνική τέχνη του βίου και τις πνευματικές ασκήσεις), του M. Foucault, και του Α. Νεχαμά.
Λέξεις Κλειδιά
Φιλοσοφία, φιλοσοφία ως τρόπος ζωής, ακαδημαϊκή φιλοσοφία
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις451,8
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων451,8
Εξετάσεις602,4
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Επίλυση Προβλημάτων (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1. Νεχαμάς, Αλ., Η τέχνη του βίου: σωκρατικοί στοχασμοί από τον Πλάτωνα στον Φουκώ. Αθήνα: Νεφέλη, 2001. 2. Κάλφας, Β. & Γ. Ζωγραφίδης, Αρχαίοι Έλληνες φιλόσοφοι. Θεσσαλονίκη: Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών, 2006.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
(Διατίθεται στην ιστοσελίδα του μαθήματος στο elearning)
Τελευταία Επικαιροποίηση
23-10-2020