ΘΕΩΡΙΕΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ 1: ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΑ ΜΕΣΑ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΘΕΩΡΙΩΝ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΘΕΩΡΙΕΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ 1: ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΑ ΜΕΣΑ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΘΕΩΡΙΩΝ / THEORIES OF ARCHITECTURE 1: ARCHITECTURAL MEDIA AND THE PRODUCTION OF THEORIES
Κωδικός04TH21
ΣχολήΠολυτεχνική
ΤμήμαΑρχιτεκτόνων Μηχανικών
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID20002568

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ 2020-21 ΕΩΣ ΣΗΜΕΡΑ

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 2
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό Κατ' Επιλογήν423

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΘΕΩΡΙΕΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ 1: ΘΕΩΡΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία2
Class ID
600174931

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΠολυτεχνείο - πτέρυγα Α (Αρχιτεκτόνων Μηχ.)
ΌροφοςΌροφος 2
Αίθουσα301 (19)
ΗμερολόγιοΤετάρτη 12:00 έως 14:00
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές: • θα έχουν ευρεία γνώση της αρχιτεκτονικής κριτικής και θεωρίας, • θα έχουν εξοικειωθεί με θέματα όπως η ανάλυση της αρχιτεκτονικής σύνθεσης και η προσωπική γραφή, • θα έχουν γνωρίσει το έργο σημαντικών αρχιτεκτόνων μέσα από τις διαλέξεις κριτικής παρουσίασης του, • θα είναι σε θέση να αναλύσουν κριτικά ένα αρχιτεκτονικό έργο, και να το συγκρίνουν με άλλα του ίδιου ή άλλου αρχιτέκτονα,
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Tο μάθημα έχει ως στόχο την ενημέρωση των φοιτητών σχετικά με την τρέχουσα αρχιτεκτονική θεωρία, τις καταβολές της και την επιστημολογική της οριοθέτηση. Tο μάθημα έχει χαρακτήρα γενικής επισκόπησης και γίνεται με τη μορφή διαλέξεων των οποίων η παρακολούθηση είναι απαραίτητη για την κατανόησή του. Oι διαλέξεις αυτές καλύπτουν τις παρακάτω θεματικές ενότητες: α) επισκόπηση του “σώματος” της αρχιτεκτονικής σκέψης, των κατηγοριών στις οποίες διακρίνεται (ιστορία, θεωρία, κριτική, μεθοδολογία σχεδιασμού), των σχέσεων ανάμεσα στις κατηγορίες αυτές και των κυριοτέρων εκπροσώπων τους στον 20ό και τον 21ο αιώνα, 
 β) ευρεία επισκόπηση και ανάλυση τάσεων της αρχιτεκτονικής πρωτοπορίας μέσα από την κριτική παρουσίαση χαρακτηριστικών παραδειγμάτων, 
 γ) ζητήματα θεωρίας του σχεδιασμού και της αρχιτεκτονικής σύνθεσης με έμφαση σε θέματα όπως η συνθετική δομή, το concept, η προσωπική γραφή και η δημιουργικότητα. Διδακτική ομάδα Ειρήνη Σακελλαρίδου, καθ. Τμ. Αρχ. ΑΠΘ Αναστάσιος Τελιος, επ. καθ. Τμ. Αρχ. ΑΠΘ Συμμετεχουν: Κλαύδιος Κονέννα, επ.καθ.Τμ.Αρχ.ΑΠΘ Αναστάσιος Κωτσιόπουλος, ομ.καθ. Τμ.Αρχ.ΑΠΘ Πέτρος Μαρτινίδης, ομ.καθ.Τμ.Αρχ.ΑΠΘ Σταύρος Μαρτίνος, αρχ., υποψ. Δρ. Μόρφω Παπανικολάου, αρχιτέκτων IUAV Βανέσσα Τσακαλίδου, MArch in Architectural Design UCL, Δρ. ΑΠΘ
Λέξεις Κλειδιά
Θεωρία χώρου και αρχιτεκτονικής, κριτική της αρχιτεκτονικής, ανάλυση αρχιτεκτονικής σύνθεσης, θεωρία σχεδιασμού
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις26
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων39
Συγγραφή εργασίας / εργασιών10
Σύνολο75
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Συμμετοχή, Κατανόηση εννοιών και θεωριών, Συνδυαστική, Κριτική και δημιουργική σκέψη, αναλυτική και συνθετική ικανότητα. Οργάνωση υλικού. Ανάλυση αρχιτεκτονικού έργου.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Έκθεση / Αναφορά (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Βιβλίο [17366]: Κριτική της αρχιτεκτονικής θεωρίας, Κωτσιόπουλος Αναστάσιος Μ. Λεπτομέρειες Βιβλίο [41955273]: ΑΝΑΓΝΩΣΕΙΣ της ελληνικής μεταπολεμικής αρχιτεκτονικήςς, Τσακόπουλος Παναγιώτης Λεπτομέρειες Επιλογές Συγγραμμάτων: Βιβλίο [16120]: Η αρχιτεκτονική σε περίοδο κρίσης, Αναστάσιος Μ. Κωτσιόπουλος Λεπτομέρειες Βιβλίο [22766626]: Η διδασκαλία του Louis I. Kahn και άλλα δοκίμια, Επιμέλεια: Τσουκαλά Κυριακή, Conenna Claudio, Παντελίδου Χαρίκλεια Λεπτομέρειες Βιβλίο [33154873]: Enric Miralles, Αρχιτέκτονας, Επιμ.: C. Conena, Κ. Τσουκαλά, Λ. Παντελίδου, Μ. Δανιήλ Λεπτομέρειες Βιβλίο [12438736]: Συνεκδοχές. , Τέλλιος Αναστάσιος Λεπτομέρειες Βιβλίο [15543]: Χωρογραφίες, Πεπονής Γιάννης Λεπτομέρειες
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Balmond, C. (2002), Informal, Prestel. Ching, F. (1979) Architecture: Form, Space and Order, New York: Van Nostrand Reinhold Co. Clark, R., and M. Pause (1985) Precedents in Architecture, New York: Van Nostrand Reinhold Co. Eisenman, P. (1999) Diagram Diaries. London: Thames & Hudson. Hillier, B. (1985) ‘Quite Unlike the Pleasures of Scratching’. In 9H no. 7, pp 66-72. Hillier, B. (1993) ‘Specifically Architectural Theory’. In The Harvard Architecture Review, Vol. 9, pp. 8-27. Hillier, B. (1996) Space is the Machine. Cambridge: Cambridge University Press. Hillier, B. and J. Hanson (1984) The Social Logic of Space. Cambridge: Cambridge University Press. Hillier, B. and A. Leaman (1974) ‘How is Design Possible?’ In Journal of Architectural Research, Vol. 3(1), pp. 4-10. Lindsay, S. and I. Sakellaridou (1981) ‘Architectural Semiotic Analysis: A Demonstration’. In: J. Deely and M. Lenhart (eds) Semiotics 1981, New York: Plenum, pp. 383-387. Psarra, S. (2009) Architecture and Narrative - the formation of space and cultural meaning. London: Routledge. Rowe, C. (1984) The Mathematics of the Ideal Villa and Other Essays. Cambridge (MA): The MIT Press. Sakellaridou, I. (1982) Architectural Codes (unpublished) M.Arch Thesis. Vancouver: The University of British Columbia. Sakellaridou, I. (1991) ‘Structuring the Central Concept’. York: Colloquium ‘Design in Practice’. Sakellaridou, I. (1992a) ‘Looking Back at Design: The Central Concept as the Dominant Code’. In: Proceedings of the 4th ISSIS Conference. Berlin. Sakellaridou, I. (1994) ‘A Top-down Analytic Approach to Architectural Composition’. Ph.D Thesis, Bartlett School of Architecture, London: University College London. Sakellaridou, I. (2000) Mario Botta - Architectural Poetics. London: Thames & Hudson. Sakellaridou, I. (2011), Searching for order: Synchronic and Diachronic Aspects (of a personal case), The Journal of Space Syntax, vol. 2, issue 2, pp.154-179. Schön, D. (1985) The Design Studio. Exploration of Its Tradition: a potential. London: RIBA Publications Ltd. Tzonis, A., and L. Lefaivre (1986) Classical Architecture: The Poetics of Order. Cambridge (MA): The MIT Press.
Τελευταία Επικαιροποίηση
10-11-2020