Διάκοσμος και η θεματική του στα Βυζαντινά μνημεία Ι

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΔιάκοσμος και η θεματική του στα Βυζαντινά μνημεία Ι / The decoration and its subjects of Byzantine monuments I
ΚωδικόςΑΒΥ 708
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΙστορίας και Αρχαιολογίας
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600015952

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΜΣ στην Αρχαιολογία, Τέχνη και Πολιτισμό 2024-2025

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Βυζαντινή ΑρχαιολογίαΥποχρεωτικόΧειμερινό/Εαρινό-15

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΔιάκοσμος και η θεματική του στα Βυζαντινά μνημεία Ι
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600181280
Τύπος Μαθήματος
Eιδίκευσης / Kατεύθυνσης
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Καλή γνώση των εικονογραφικών προγραμμάτων της Βυζαντινής τέχνης. Ικανότητα ανάγνωσης αξονομετρικών σχεδίων, Στέρεη γνώση βασικών ιστορικών και δογματικών θεματικών της Βυζαντινής ιστορίας
Μαθησιακά Αποτελέσματα
* Δυνατότητα ανάγνωσης και ερμηνείας των εικονογραφικών προγραμμάτων * Κατανόηση εικονογραφικών θεμάτων και της λογικής διακόσμου στα Βυζαντινά μνημεία * εμβάθυνση σε ιστορικά και καλλιτεχνικά ζητήματα όλων των περιόδων της Βυζαντινής τέχνης * κατάκτηση της σχετικής βιβλιογραφίας * απόκτηση του ερευνητικού know how.
Γενικές Ικανότητες
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
Περιεχόμενο Μαθήματος
1. Εισαγωγή: Παρουσίαση των στόχων - σκοπών του μαθήματος. Πηγές, βοηθήματα και εξειδικευμένη βιβλιογραφία. 2. Τέχνη και ιδεολογία. Μελέτη του προγράμματος της Αγίας Σοφίας Κωνσταντινούπολης 3. Η παλαιολόγεια δυναστική προπαγάνδα στο Πρωτάτο και ο διάκοσμός του 4. Κτητορικά ζητήματα στη μεσοβυζαντινή περίοδο: Η περίπτωση της Ασίνου στην Κύπρο. 5. Κτητορικά ζητήματα στην ύστερη περίοδο: Η Μονή της Χώρας στην Κωνσταντινούπολη και ο Θεόδωρος Μετοχίτης 6. Η Εκκλησία και ο διάκοσμος. Η οργάνωση του διακόσμου στα μεταβυζαντινά προγράμματα του Αγίου Όρους 7. Άτακτα προγράμματα και ερμηνείες. Ο ναός του Παρθενώνα στην Αθήνα 8. Περιφερειακά προγράμματα στην Ανατολή. Η περίπτωση της Beta Maryam την Lalibäla σρην Αιθιοπία 9. Οι κολασμένοι στο ναό. Η Δευτέρα Παρουσία στα εικονογραφικά προγράμματα των χριστιανικών ναών 10. Μνημειακά προγράμματα σε εικόνες 11. Ασκήσεις και παρουσιάσεις εργασιών. Συζήτηση και σχολιασμός 12. Ασκήσεις και παρουσιάσεις εργασιών. Συζήτηση και σχολιασμός 13. Συμπεράσματα και τελική διαμορφωτική εξέταση
Λέξεις Κλειδιά
εικονογραφία, προγράμματα, Βυζαντινή ζωγραφική, διάκοσμος
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Διαδραστικές ασκήσεις
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Power point, Videos, 3d programs of monuments
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις32
Σεμινάρια30
Άσκηση Πεδίου30
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων50
Φροντιστήριο50
Πρακτική (Τοποθέτηση)45
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων50
Εκπόνηση μελέτης (project)40
Συγγραφή εργασίας / εργασιών120
Εξετάσεις3
Σύνολο450
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
-αναγνώριση τύπων εικονογραφικών -Χρήση ορθής ορολογίας -Γνώση βιβλιογραφίας -Ύπαρξη επιχειρηματολογίας
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Διαμορφωτική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Διαμορφωτική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική)
  • Έκθεση / Αναφορά (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Καμία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Der Nersessian, Sirarpie, “Program and Iconography of the Frescoes of the Parecclesion,” in The Kariye Djami: Studies in the Art of the Kariye Djami and its Intellectual Background, ed. Paul A. Underwood (Princeton, 1975), 305-349 Dufrenne,Suzy, Les programmes iconographiques des églises byzantines de Mistra (Bibliothèque des Cahiers Archéologiques) 4 (Paris, 1970) Gerstel, Sharon E. J., “The Chora Parekklesion, the Hope for a Peaceful Afterlife, and Monastic Devotional Practices,” in The Kariye Camii Reconsidered, eds. Holger A. Klein, Robert G. Ousterhout and Brigitte Pitarakis (Istanbul Research institute Symposium Series) 1 (Istanbul, 2011), 107-145 Gkioles, Nikolaos, Ο Βυζαντινός τρούλλος και το εικονογραφικό του πρόγραμμa (Μέσα 6ου αι. – 1204) (Athens, 1990) Mango, Cyril, The Brazen House, A study of the Vestibule of the Imperial Palace of Constantinople (Copenhagen, 1959) Millet, Gabriel, Monuments de l’Athos, I. Les peintures (Paris, 1927) Semoglou, Athanasios, “L’éloquence au service d’archéologie. Les ‘enfants aimés’ de Théodore Métochite et sa bibliothèque dans le monastère de Chora,” Series Byzantina. Studies on Byzantine and Post-Byzantine Art 8 (2010), 45-65
Τελευταία Επικαιροποίηση
05-12-2023