Ειδικά θέματα Βυζαντινής Αρχαιολογίας Ι

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕιδικά θέματα Βυζαντινής Αρχαιολογίας Ι / Topics of Special Interest in Byzantine Archaeology Ι
ΚωδικόςΑΒΥ 701
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΙστορίας και Αρχαιολογίας
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600015943

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΜΣ στην Αρχαιολογία, Τέχνη και Πολιτισμό 2024-2025

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Βυζαντινή ΑρχαιολογίαΥποχρεωτικόΧειμερινό/Εαρινό-15

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕιδικά θέματα Βυζαντινής Αρχαιολογίας Ι
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600184362
Τύπος Προσφοράς
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος
Eιδίκευσης / Kατεύθυνσης
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Eξ απoστάσεως εκπαίδευση
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα -έχουν έλθει σε επαφή με την λογοτεχνική και καλλιτεχνική παραγωγή του Βυζαντίου, έχουν εμπεδώσει την αναγκαιότητας συνδυασμού γραπτών και αρχαιολογικών πηγών -έχουν κατανοήσει τη συμβολή τους στη μελέτη της βυζαντινής κοινωνίας.
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
ΕΝΕΠΙΓΡΑΦΑ ΕΡΓΑ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ ΜΙΚΡΟΤΕΧΝΙΑΣ Το σεμινάριο εστιάζει σε έργα μικροτεχνίας (εγκόλπια, δαχτυλίδια, λειψανοθήκες, σταυροθήκες, νομίσματα, σφραγίδες κ.ά.) που φέρουν επιγραφές, είτε έμμετρες, είτε όχι. Στο πλαίσιο αυτό θα εξεταστούν οι τεχνικές αναγραφής των κειμένων, ο χαρακτήρας των αναγραφόμενων επιγραφών (κτητορικός, επικλητικός, αποτροπαϊκός κ.ά.) , η λειτουργία του κειμένου επί του αντικειμένου ως προς το περιεχόμενο, αλλά και τη μορφή που αυτό παίρνει. Εκτός από σωζόμενα ενεπίγραφα έργα μικροτεχνίας, θα εξεταστούν και κείμενα – κυρίως επιγράμματα – τα οποία συνετέθησαν για αντικείμενα που δεν διασώθηκαν. Τέλος, θα αναζητηθούν τα χαρακτηριστικά της βυζαντινής κοινωνίας από την οποία προέκυψαν τα έργα αυτά – όπως ο βαθμός εγγραμματοσύνης, η προσωπική ευλάβεια, η προσπάθεια προσωπικής προβολής, ο ρόλος της έμφυλης ταυτότητας στις επιλογές που γίνονται – και η εξέλιξή τους μέσα στο χρόνο. Θεματικές που θα συζητηθούν στο πλαίσιο του σεμιναρίου είναι οι ακόλουθες: Ενεπίγραφα έργα μικροτεχνίας αποτροπαϊκού χαρακτήρα Μικροτεχνία και έμφυλη ταυτότητα: ενεπίγραφα έργα μικροτεχνίας από/για γυναίκες Αντικείμενα μικροτεχνίας με επιγραφές θρησκευτικού περιεχομένου Ελεφαντοστέινα ενεπίγραφα έργα μικροτεχνίας Μολυβδόβουλλα με έμμετρες επιγραφές: σχέση κειμένου και εικόνας Επιγράμματα του Μαρκιανού κώδικά 524 και του Μανουήλ Φιλή για μη σωζόμενα έργα μικροτεχνίας Στο πλαίσιο του μαθήματος θα πραγματοποιηθούν οι ακόλουθες διαλέξεις: Χ. Σιμελίδης, ΑΠΘ, Τμήμα Φιλολογίας: επιγράμματα και επιγραφές επί έργων τέχνης από τη σκοπιά του φιλολόγου Α. Δρανδάκη, ΕΚΠΑ, Τμήμα Ιστορίας -Αρχαιολογίας και Μουσείο Μπενάκη: τεχνικές κατασκευής έργων μικροτεχνίας και αποτύπωσης επιγραφών Β. Φωσκόλου, Πανεπιστήμιο Κρήτης, Τμήμα Ιστορίας -Αρχαιολογίας: ενεπίγραφα έργα βυζαντινής μικροτεχνίας σχετιζόμενα με προσκυνηματικές και αποτροπαϊκές πρακτικές C. Sode, Πανεπιστήμιο Κολωνίας: Seals and Identity in Byzantium
Λέξεις Κλειδιά
Βυζαντινή μικροτεχνία, επιγραφές, επιγράμματα
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Λόγω των περιορισμών του κορονοϊού, το μάθημα ξεκίνησε έγινε διαδικτυακά με τη χρήση zoom και τη χρήση email στην επικοινωνία. Στη διδασκαλία έγινε χρήση powerpoint, ενώ powerpoint χρησιμοποιήθηκε και από τους φοιτητές στις προφορικές παρουσιάσεις τους.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις39
Σεμινάρια134
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων152
Συγγραφή εργασίας / εργασιών125
Σύνολο450
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση θα στηριχθεί στην συμμετοχή του/της φοιτητή/τριας στο μάθημα (5%), στην προφορική παρουσίαση της εργασίας (20%),και στην γραπτή μορφή της εργασίαςπου θα κατατεθεί στη διδάσκουσα (75%).
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Τελευταία Επικαιροποίηση
28-11-2023