Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση:
1. Να επαναπροσδιορίσουν το σεβασμό και την αποδοχή που τρέφουν απέναντι στα άτομα με αναπηρία καθώς και τα ανθρώπινα δικαιώματα τους.
2. Να επιδείξουν θετική στάση απέναντι στην αναπηρία, στη φυσική αγωγή και στον αθλητισμό.
3. Να κρίνουν τα αθλητικά επιτεύγματα αθλητών με αναπηρία που συμμετέχουν στους Παραολυμπιακούς Αγώνες.
4. Να συνοψίζουν τους σκοπούς και τους στόχους του μαθήματος μέσα από τη συγγραφή Εξατομικευμένου Εκπαιδευτικού Προγράμματος ανάλογα με τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα του παιδιού.
5. Να ενισχύσουν την ικανότητα τους να ενθαρρύνουν την απόλαυση κινητικών δραστηριοτήτων και να παρακινούν τη συμμέτοχη των αθλητών με αναπηρία στον υψηλό αθλητισμό.
6. Να αποκτήσουν γνώσεις για το πώς μπορούν να βελτιώσουν την ποιότητα ζωής των ατόμων με αναπηρία, μέσα από ψυχαγωγικές δραστηριότητες.
Περιεχόμενο Μαθήματος
1. Εισαγωγή στην Αναπηρία: Ιστορική εξέλιξη - Βασικές έννοιες - ενεργητικοί τρόποι ζωής - φιλοσοφικές αντιλήψεις - νομοθεσία -
μοντέλα αναπηρίας
2. Προσαρμοσμένη Φυσική Αγωγή /Δραστηριότητα: Ιστορική εξέλιξη ΠΦΑ - Ορισμοί - Βασικές έννοιες -θεωρία της Προσαρμογής
3. Αθλητισμός και Αναπηρία: ιστορική εξέλιξη - Διεθνείς αθλητικοί Οργανισμοί - Ομοσπονδίες – Παραολυμπιακές Επιτροπές
- Παραολυμπιακοί Αγώνες - Παραολυμπιακά αθλήματα
4. Ένταξη/κοινωνικοποίηση και αλλαγή στάσεων: Στάσεις και συμπεριφορά απέναντι στην αναπηρία και στον αθλητισμό
5. Κινητική Ανάπτυξη: Απόκτηση Κινητικών δεξιοτήτων -Σημασία της ανάπτυξης των κινητικών δεξιοτήτων -Κινητικές δεξιότητες και κινητικά μοντέλα -Κατηγορίες κίνησης - Περιβαλλοντικοί παράγοντες που επηρεάζουν την απόκτηση των κινητικών δεξιοτήτων - Φύση των βασικών δεξιοτήτων - Επίπεδα μάθησης των δεξιοτήτων
6. Ατομικές διαφορές: Κινητική αναπηρία- τραυματισμοί του Νωτιαίου Μυελού: βασικές έννοιες, κινητικά χαρακτηριστικά, προσαρμογές του μαθήματος Φυσικής Αγωγής παιχνιδιών και δραστηριοτήτων -αναπηρικά αθλητικά αμαξίδια
7. Ατομικές Διαφορές- Νοητική Αναπηρία: φύση και έννοια, Ορισμός-αιτιολογία, Ετικετοποίηση, Σύνδρομο Down – ατλαντοαξονική αστάθεια - εκπαιδευτική ταξινόμηση - Κινητική ανάπτυξη- ανάλυση άσκησης-επανάληψη –γενίκευση - αναπτυξιακές δοκιμασίες -Special Olympics - Πρόγραμμα αθλητικών δεξιοτήτων – ενοποιημένα αθλήματα-
8. Ατομικές διαφορές- Αισθητηριακές διαταραχές: βασικές έννοιες- κινητικά χαρακτηριστικά- προσαρμογές του μαθήματος- προσαρμογές παιχνιδιών και δραστηριοτήτων
9. Ατομικές διαφορές- Εγκεφαλική Παράλυση: βασικές έννοιες- κινητικά χαρακτηριστικά- προσαρμογές του μαθήματος- προσαρμογές παιχνιδιών και δραστηριοτήτων.
10. Ατομικές διαφορές- Ακρωτηριασμός: βασικές έννοιες - κινητικά χαρακτηριστικά- προσθετικά μέλη-προσαρμογές του μαθήματος- προσαρμογές αθλημάτων- παιχνιδιών και δραστηριοτήτων.
11. Προσαρμοσμένος Χορός Χοροθεραπεία: διαφοροποίηση μεταξύ προσαρμοσμένου χορού και χοροθεραπείας-
Προσαρμοσμένη Κολύμβηση: διαφοροποίηση μεταξύ θεραπευτικής κολύμβησης / υδροθεραπείας και Προσαρμοσμένης κολύμβησης - διδακτικά μοντέλα- αρχές προσαρμοσμένης κολύμβησης -κολύμβηση ως παραολυμπιακό άθλημα
12. Προσαρμογές για βρέφη, νήπια και παιδιά με αναπτυξιακές διαταραχές
13. Φυσιολογική και την παθολογική στάση του σώματος: λόρδωση, κύφωση, σκολίωση κ.α.
Λέξεις Κλειδιά
Προσαρμοσμένη Φυσική Δραστηριότητα, στάσεις, αναπηρία, Παραολυμπιακός αθλητισμός, ατομικές διαφορές, ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
1. ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΧΡΟΝΙΕΣ ΠΑΘΗΣΕΙΣ & ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ. 13256631 S.DUSTINE G. MOORE (2005). BROKEN HILL PUBLISHERS LTD. ΑΘΗΝΑ
2. ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΤΩΝ ΔΙΑΤΑΡΑΧΩΝ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ 16655 HILLENBRAND CLEMENS.Γ. ΠΑΡΙΚΟΣ & ΣΙΑ ΕΕ (2010).ΘΕΣ/ΝΙΚΗ
3. Winnick, J.P., Porretta, D,L. (2017). Adapted Physical Education and Sport. Human Kinetics. Sixth Edition.
4. Fitzgerald, H. (2009). Disability and youth sports. Routledge Pub.
5. Tolfrey, V.G. (2010). Wheelchair Sport: A complete guide for athletes, coaches and teachers. Human Kinetics Pub.
6. Davis, A. (2012). Physical Activities In the Wheelchair and Out: An Illustrated Guide to Personalizing Participation. Human
Kinetics Pub.
7. Block, M. (2007). T teacher’s guide to including students with disabilities in general Physical Education. Paul. H. Brooks Pub.
8. De Pauw, C & Gavron, S. (2005). Disability sport. Human Kinetics Pub.
Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
1. Adapted Physical Activity Quarterly
2. Palestra
3. European Journal of Adapted Physical Activity
4. Research Quarterly for Exercise and Sport
5. European Journal of Special needs Education
6. International Journal of Special Education
7. Developmental Medicine and Child Neurology
8. Journal of Human Movement Studies
9. Perceptual and Motor Skills
10. Motor Control