Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Περιεχόμενο Μαθήματος
Εξετάζονται ζητήματα τα οποία σχετίζονται με τις φυσικές επιστήμες ως αντικείμενο διδασκαλίας και μάθησης για παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας. Αυτά εντοπίζονται κυρίως στη συγκρότηση της σχολικής εκδοχής της επιστημονικής γνώσης, στις θεωρίες μάθησης και στις επιδράσεις τους στην ανάπτυξη πλαισίων για την οργάνωση δραστηριοτήτων από τις φυσικές επιστήμες στην προσχολική εκπαίδευση, αλλά και στο ρόλο των φυσικών επιστημών στο αναλυτικό πρόγραμμα. Επιπλέον, ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη μελέτη των νοητικών αναπαραστάσεων και στην περιγραφή των γνωστικών εμποδίων των μικρών παιδιών για διάφορες έννοιες και φαινόμενα του φυσικού κόσμου, όπως είναι η θερμική αγωγιμότητα, η εξαέρωση, η τήξη, η τριβή ολίσθησης, η θερμική συστολή και διαστολή, η επίπλευση/βύθιση στερεών αντικειμένων σε υγρά κ.ά. Σ’ αυτό το πλαίσιο, το περιεχόμενο του μαθήματος εξειδικεύεται στους όρους οργάνωσης δραστηριοτήτων από τις φυσικές επιστήμες με βάση τις γνωστικές ανάγκες των παιδιών προσχολικής ηλικίας.
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1. Ραβάνης, Κ. (2002). Οι Φυσικές Επιστήμες στην Προσχολική Εκπαίδευση - Διδακτική και Γνωστική Προσέγγιση. Τυπωθήτω - Γ. Δαρδανός, Αθήνα.
2. Χατζηγεωργίου, Γ (1998). Η Φυσική μέσα από τα Μάτια του Μικρού Παιδιού. Γρηγόρης, Αθήνα.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
1. Ραβάνης, Κ. (2003). Δραστηριότητες για το Νηπιαγωγείο από τον Κόσμο της Φυσικής. Εκδόσεις Δίπτυχο, Αθήνα.
2. Van Saan, A. (2004). 365 Πειράματα – Ένα για κάθε μέρα. Εκδόσεις Πατάκη, Αθήνα.
3. Ashbrook, P. (2004). 250 Πειράματα Φυσικής για το Νηπιαγωγείο. Εκδόσεις Πατάκη, Αθήνα.