Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι σε θέση να
- μπορούν να συνθέτουν και να συζητούν τις αλληλεπιδράσεις/επιπτώσεις που δημιουργούν διαφορετικά χαρακτηριστικά στην αναπτυξιακή πορεία μιας περιοχής
- να αναγνωρίζουν διαφορετικά/εναλλακτικά αναπτυξιακά μονοπάτια που είναι πιθανό να ακολουθήσουν διαφορετικές χωρικές ενότητες βάσει των επιλογών αναπτυξιακής πολιτικής τους
- να χρησιμοποιούν διαφορετικές μεθοδολογίες και εργαλεία που είναι απαραίτητες για το σχεδιασμό και υλοποίηση αναπτυξιακών προγραμμάτων (π.χ. μεθοδολογίες foresight, δείκτες κ.α.)
- γνωρίζουν τα εργαλεία και τις μεθόδους δια των οποίων επιβεβαιώνεται ή απορρίπτεται η σκοπιμότητα και η χρησιμότητα του προγραμματισμού της ανάπτυξης, με βάση τα πραγματικά αποτελέσματα και τις επιπτώσεις που παράγει ή που αναμένεται να έχει στην αναπτυξιακή κατάσταση μιας περιοχής ή ενός τομέα.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Τι είναι τα αναπτυξιακά προγράμματα και πως χρηματοδοτούνται; Ποιος είναι ο χρονικός τους ορίζοντας, πως διαμορφώνονται (σχεδιάζονται/υλοποιούνται) και πως αξιολογούνται; Το μάθημα εστιάζει σε θέματα σχεδιασμού και αξιολόγησης αναπτυξιακών παρεμβάσεων συζητώντας μια σειρά από διεπιστημονικά θέματα (βιώσιμη ανάπτυξη, καινοτομία, μεταφορές, κοινωνική συνοχή) καθώς επίσης και την πολυπλοκότητα των μεταξύ τους σχέσεων.
Το μάθημα χωρίζεται σε δυο ενότητες οι οποίες πραγματοποιούνται παράλληλα. Η πρώτη ενότητα (θεωρητική) αφορά το σχεδιασμό αναπτυξιακών προτεραιοτήτων, αξιοποιώντας τις κατευθύνσεις που δίνει η Ευρωπαϊκή Ένωση για την προγραμματική περίοδο 2021-2027, καθώς και παραδείγματα πολιτικών από χώρες της
Ε.Ε. Η δεύτερη ενότητα (εργαστήριο) εστιάζει στο σχεδιασμό του αναπτυξιακού προγράμματος μιας ελληνικής περιφέρειας. Στην ενότητα αυτή συζητούνται πρακτικά θέματα που προκύπτουν κατά το σχεδιασμό και την υλοποίηση αναπτυξιακών παρεμβάσεων (αναζήτηση και αξιοποίηση δεδομένων, συμμετοχικός σχεδιασμός και διακυβέρνηση, παρακολούθηση) δίνοντας έμφαση στη δημόσια συζήτηση πιθανών λύσεων και την αξιολόγησή τους μέσα από κριτική σκέψη.