ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ 3

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΖΩΓΡΑΦΙΚΗ 3 / Painting III
ΚωδικόςΥΚΖΩ35
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΕικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΛάμπρος Ψυρράκης
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID280006705

Πρόγραμμα Σπουδών: Νέο ΠΠΣ Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών (2014-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 16
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣΚαλλιτεχνικό3217

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΖΩΓΡΑΦΙΚΗ 3
Ακαδημαϊκό Έτος2021 – 2022
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία5
Class ID
600201085
Τύπος Μαθήματος
Eιδίκευσης / Kατεύθυνσης
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Υποβάθρου
  • Επιστημονικής Περιοχής
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Να αποκτούν την ικανότητα να κάνουν έρευνα και να αποκτούν την εξοικείωση με την γλώσσα, τα υλικά και τα εργαλεία των εικαστικών τεχνών Την ικανότητα να δρoυν αποτελεσματικά μέσα σε μία ομάδα Την ικανότητα να εργάζονται και να κάνουν αποτελεσματική πρακτική εφαρμογή με ήθος, οικονομία και εφαρμογή των κανόνων υγιεινής και ασφάλειας. Tην ανάπτυξη της φαντασίας και της δημιουργικότητας για την τεχνική εφαρμογή στο έργο τους Την διατύπωση καίριων ερωτημάτων και την άρθρωση κριτικού λόγου όσον αφορά τα έργα άλλων καλλιτεχνών
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ 3 - Κύκλος (3/4) εργαστηριακών μαθημάτων του 5ου Εργαστηρίου Ζωγραφικής Ο κύκλος του μαθήματος αφορά την εργαστηριακή έρευνα και την βασική διδασκαλία της εικαστικής γλώσσας η οποία ολοκληρώνεται στα τέσσερα πρώτα εξάμηνα Ζωγραφική 1 έως 4. Η "Ζωγραφική 3" του 5ου Εργαστηρίου Ζωγραφικής αφορά στο 3ο Εξάμηνο εκ του συνόλου των τεσσάρων του κύκλου. Παρουσιάζονται τα μεθοδολογικά εργαλεία παράστασης και αναπαράστασης καθώς επίσης ερευνώνται εργαστηριακά οι μορφολογικές αποδώσεις της δισδιάστατης και τρισδιάστατης φόρμας. Ασκήσεις σύνθεσης και σχεδίου από φυσικό και μη φυσικό πρότυπο, διευρυμένη έννοια του σχεδίου, ασκήσεις σύνθεσης χρώματος και "βασικού" σχεδίου (Bauhaus), σχέδιο με φωτοσκίαση, σχέδιο με επιπεδόμορφη φόρμα, ζωγραφική και σχέδιο με την χρήση της φωτογραφίας. Χρήση υλικών του σχεδίου και της ζωγραφικής, γραφίτες, σινική μελάνη, ακρυλικά ή ελαιοχρώματα κλπ. Διευρυμένες μορφές της ζωγραφικής όπως κολάζ, φωτογραφία, συνθέσεις με "εξω-ζωγραφικά" υλικά. Επίσης οι φοιτητές/τριες καλούνται να καταγράφουν και να παρουσιάζουν σε κείμενο τις σκέψεις τους για την εμπλοκή τους κατά την διάρκεια της εικαστικής διαδικασίας. Σε φροντιστηριακό επίπεδο γίνεται εκμάθηση προγραμμάτων επεξεργασίας ψηφιακής εικόνας αναλόγως το επίπεδο γνώσεων του/της εκάστοτε φοιτητή/τριας. Καθώς η εργαστηριακή έρευνα και διδασκαλία πρόσωπο με πρόσωπο επικεντρώνεται στις ιδιαίτερες ικανότητες των φοιτητών/τριών, δυνητικά η διάρκεια και το περιεχόμενο των ασκήσεων εξειδικεύεται αναλόγως. Το περιεχόμενο των εργαστηριακών μαθημάτων Ζωγραφική 1 - 4 εναρμονίζεται με την αισθητική κατεύθυνση του 5oυ Εργαστηρίου Ζωγραφικής που επικεντρώνεται στην διδασκαλία και την ελεύθερη καλλιτεχνική-εργαστηριακή έρευνα της ζωγραφικής με την πιο διευρυμένη μορφή της. Της ζωγραφικής που δεν ερευνά το ίδιο το αντικείμενο προς αναπαράσταση αλλά επικεντρώνεται στην έρευνα της ίδιας της ζωγραφικής ως αντικείμενο και ως διαδικασίας παραγωγής εννοιών και νέων μορφών.Που δεν ενδιαφέρεται τόσο για την τέχνη ως "παράθυρο στη φύση", όσο για την τέχνη ως "παράθυρο στο χάος. Συνοψίζει την μορφοπλαστική παράδοση των ready mades του Marcel Duchamp και τα objet trouvé του Pablo Picasso έως και την κοινωνικοπολιτική εκδοχή της ματεριαλιστικής ζωγραφικής έρευνας των σχολών του Bauhaus και της Ρώσικης Πρωτοπορίας. Κατά την διάρκεια της εργαστηριακής έρευνας, γίνονται αναφορές, στις διάφορες εκδοχές του Dada, του Αφηρημένου Εξπρεσιονισμού, του Σουρεαλισμού, των Fluxus, της Pop Art, του Nouveau Réalisme, της Arte Povera, της Εννοιακής Τέχνης, καθώς και σε εκείνες τις τελευταίες εξελίξεις της σύγχρονης τέχνης που επικεντρώνονται στην έρευνα της δομής της εικαστικής γλώσσας σε συνδυασμό με τις ψυχαναλυτικές και τις κοινωνικοπολιτικές της θεωρήσεις. Στην πράξη το Εργαστήριο συνδυάζει την ζωγραφική με τα άλλα μέσα των εικαστικών τεχνών. Το διδακτικό του προσωπικό, με εκκίνηση την ζωγραφική, διδάσκει και ερευνά τις πολύμορφες αντιλήψεις των συνδυασμών πολλαπλών μέσων στον τομέα των εικαστικών τεχνών όπως των κατασκευών, των εγκαταστάσεων, του βίντεο, των ψηφιακών μέσων κλπ. Την καλλιτεχνική πρακτική με την χρήση του σχεδίου ή γενικότερα της οργάνωσης και της σύνθεσης του εικαστικού χώρου. Επίσης δυνητικά πραγματοποιούνται και επιδιώκονται: Διαλέξεις προσκεκλημένων καλλιτεχνών και θεωρητικών της τέχνης. Συνεργασίες με άλλα εργαστήρια και κατευθύνσεις του Τμήματος, με άλλα τμήματα της Σχολής Καλών Τεχνών και του ΑΠΘ. Εκπαιδευτικές εκδρομές ή επισκέψεις σε μεγάλες εικαστικές διοργανώσεις, μουσεία και γκαλερί. Συνεργασία με πολιτιστικούς οργανισμούς και φορείς όπως, μουσεία και αίθουσες τέχνης, ή και Σχολές Καλών Τεχνών άλλων πανεπιστημίων. Συμμετοχή των φοιτητών/τριών του εργαστηρίου σε εικαστικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό
Λέξεις Κλειδιά
Καλλιτεχνικό Εργαστήριο
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
  • Καλλιτεχνικά υλικά
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
Περιγραφή
Πραγματοποιούνται προβολές για τη διδασκαλία του μαθήματος, γίνεται χρήση διαφόρων σχεδιαστικών προγραμμάτων μέσω Η/Υ.Με ελεγχόμενη πρόσβαση των φοιτητών που ενδιαφέρονται να χρησιμοποιήσουν τους υπολογιστές που βρίσκονται στη νησίδα του 5ου Εργαστηρίου, (πρώτος όροφος του Εργαστηρίου). Προτείνονται επισκέψεις μέσω διαδικτύου σε μεγάλες γκαλερί, μουσεία κ.λπ.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις
Εργαστηριακή Άσκηση
Άσκηση Πεδίου
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων
Φροντιστήριο
Πρακτική (Τοποθέτηση)
Καλλιτεχνικό Εργαστήριο36012
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων
Καλλιτεχνική δημιουργία
Σύνολο36012
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Πρόοδος (ενδιάμεση εξέταση, καθημερινή εξέταση) Κατ’ οίκον εργασία Προφορική παρουσίαση εργασίας Εργαστήριο ή πρακτικές ασκήσεις
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Καλλιτεχνική Ερμηνεία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Άλλη / Άλλες (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Βιβλίο [39216]: Art Book, Συλλογικό Λεπτομέρειες Βιβλίο [24154]: Καθρέφτης του κόσμου: Μια νέα ιστορία της τέχνης, Bell Julian Βιβλίο [32997920]: Για το έργο τέχνης, Walter Benjamin
Τελευταία Επικαιροποίηση
09-04-2024