Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές αναμένεται ότι στα πλαίσια του μαθήματος θα:
• αποκτήσουν γνώσεις όσον αφορά τις βασικές θεωρίες της προπαγάνδας
• να εμβαθύνουν και να κατανοήσουν τις σχετικές θεωρίες
• διεξάγουν γλωσσολογική ανάλυση σε κείμενα που εμπεριέχουν προπαγανδιστικό λόγο
• αναγνωρίζουν το γλωσσικό στυλ της προπαγάνδας και τα κύρια χαρακτηριστικά της στα ΜΜΕ
• αποφεύγουν οι ίδιοι/-ες τη χρήση προπαγανδιστικής γλώσσας στην παραγωγή γραπτού ή και προφορικού λόγου
Περιεχόμενο Μαθήματος
Σε αυτό το μάθημα θα αναλυθεί η έννοια της προπαγάνδας, ο ρόλος της και τα κύρια χαρακτηριστικά της καθώς και οι βασικές θεωρίες που έχουν προταθεί για την προπαγάνδα. Θα δοθεί έμφαση στα χαρακτηριστικά της γλώσσας της προπαγάνδας ανάλυοντας συντακτικά, σημασιολογικά και πραγματολογικά στοχεία που υιοθετούνται στα διάφορα κείμενα και σε λόγους. Εξετάζεται, επίσης, η σχέση της προπαγάνδας με την πειθώ και την επιχειρηματολογία ενώ παράλληλα θα δούμε τις πιο σημαντικές τεχνικές που έχουν εφαρμοστεί στην προπαγάνδα κατά τον 20ο αιώνα. Τέλος, θα συζητήσουμε και θα αναλύσουμε την προπαγάνδα μέσα από δύο σύγχρονους πολέμους, τον πόλεμο στον Περσικό Κόλπο και τον πόλεμο στην πρώην Γιουγκοσλαβία.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
- Bahun, S. & Radunović, D (2012). Language, Ideology, and the Human: New Interventions. In S. Bahun & D. Radunovi (Eds.). Routledge.
- Black, J. (2011). Semantics and Ethics of Propaganda. Journal of Mass Media Ethics. 16(2-3), 121-137.
- Ford, N. A. (1967). Language in uniform: a reader on propaganda. Odyssey Press.
- Jenks, J. (2006). British Propaganda and News Media in the Cold War. Edinburgh: University Press.
- Jowett, G. S., & O'Donnell, V. (2015). Propaganda & Persuasion (2nd ed.). Sage Publications.
- Kamalipour, Y. R. (2004). War, Media, and Propaganda: A Global Perspective. In Y. R. Kamalipour & N. Snow, (Eds). Rowman & Littlefield Publishers.
- Marlin, R. (2013). Propaganda and the Ethics of Persuasion. Broadview Press.
Miller, D. (2004), Tell me lies: propaganda and media distortion in the attack on Iraq. Pluto Press.
- Oyedokun-Alli, W.A. (2013). A Linguistic Exploration of Propaganda in Advertising in Nigeria. Journal of the Linguistic Association of Nigeria. Volume 16(1 & 2), 63-72.
- Pratkanis, A & Aronson, E. (2001). Age of Propaganda: The Everyday Use and Abuse of Persuasion. New York: Henry Holt and Company
- Shabo, M. E. (2010). Techniques of Propaganda and Persuasion. Prestwick House Inc.
- Sproule. J. M. (1997). Propaganda and Democracy: The American Experience of Media and Mass Persuasion. Cambridge: Cambridge University Press.
- Stanley, J. (2015). How Propaganda Works. Princeton University Press.
- Taylor, P.M. (1992). War and the media : propaganda and persuasion in the Gulf War. Manchester: Manchester Univerisity Press