Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
ο μάθημα αποτελεί το βασικό εισαγωγικό μάθημα στις αρχές και έννοιες που αφορούν στην εκπαίδευση και στην αντιμετώπιση παιδιών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Σκοπός του μαθήματος είναι η διδασκαλία των βασικών σταδίων της ανθρώπινης ανάπτυξης και των ιδιαιτεροτήτων και διαταραχών που αντιμετωπίζουν τα άτομα με αναπηρία. Επιπλέον στόχο αποτελεί ο σχεδιασμός προγραμμάτων ψυχαγωγικής και θεραπευτικής άσκησης προσαρμοσμένης στις ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες του κάθε παιδιού. Η γνώση βασικών θεμάτων ειδικής αγωγής αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση ενός επιτυχημένου εκπαιδευτικού ώστε να μπορεί να ικανοποιήσει τις βασικές εκπαιδευτικές ανάγκες του συνόλου των μαθητών μίας τάξης.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση:
• Να κατανοήσουν τα βασικά στάδια της ψυχοκινητικής ανάπτυξης έτσι ώστε να μπορούν να διαμορφώσουν ένα εξατομικευμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα βασιζόμενο στις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες του κάθε μαθητή και να ανταποκριθούν με επιτυχία στον ρόλο του εκπαιδευτικού.
• Να έχουν γνώση των εργαλείων εκτίμησης της ψυχοκινητικής ανάπτυξης των παιδιών έτσι ώστε να μπορούν να αξιολογήσουν το επίπεδο ικανοτήτων του εκάστοτε μαθητή και να θέτουν τους στόχους του μαθήματος.
• Να διακρίνουν τα βασικά χαρακτηριστικά των μαθητών με αναπτυξιακές διαταραχές, νοητική αναπηρία και διαταραχές αυτιστικού φάσματος και να εφαρμόζουν τις αντίστοιχες προσαρμογές στη διδασκαλία του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής.
• Να μπορούν να αξιολογούν τη λειτουργική ικανότητα των ατόμων με κινητικά προβλήματα που προέρχονται από εγκεφαλική παράλυση, διαταραχές του νωτιαίου μυελού, του νευρικού και κινητικού συστήματος και να εφαρμόζουν ασκήσεις για τη βελτίωση της κινητικότητάς τους.
• Να αναγνωρίζουν τα συμπτώματα μιας επιληπτικής κρίσης που μπορεί να συμβεί κατά τη διάρκεια μιας εκπαιδευτικής ώρας και να είναι σε θέση να την αντιμετωπίσουν προσφέροντας πρώτες βοήθειες.
• Να γνωρίζουν τις επιπτώσεις των διαταραχών των αισθητηρίων στην ψυχοκινητική ανάπτυξη των παιδιών και να μπορούν να αντιμετωπίσουν τις δυσκολίες κατά την εκπαιδευτική διαδικασία.
• Να σχεδιάζουν και να εφαρμόζουν κατάλληλες προσαρμογές σε ασκήσεις, εκπαιδευτικό περιβάλλον και μεθόδους διδασκαλίας με στόχο την αύξηση της συμμετοχής και την επιτυχή ένταξη των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο μάθημα της φυσικής αγωγής.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Εισαγωγή στην ειδική αγωγή, βασικές αρχές, αντιμετώπιση παιδιών με αναπηρίες, θεωρίες ψυχοκινητικής ανάπτυξης, αναπτυξιακές δοκιμασίες, κινητικά προβλήματα και προσαρμογές άσκησης για άτομα με αναπηρία
Λέξεις Κλειδιά
Ειδική Αγωγή, αναπηρία, προσαρμοσμένη φυσική δραστηριότητα, ψυχοκινητική ανάπτυξη
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Ειδική αγωγή, αναπτυξιακές διαταραχές και χρόνιες μειονεξίες. Ν. Αγγελοπούλου -Σακαντάμη, Εκδόσεις Πανεπιστημίου, Θεσσαλονίκη, 2004.
Παιδιά με ειδικές ανάγκες. Μία εισαγωγή στην Ειδική Εκπαίδευση. William Lee Heward, Επιστημονική επιμέλεια: Αγγελική Δαβάζογλου, Κωνσταντίνος Κόκκινος, Εκδόσεις Τόπος, 2011.