Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στο τέλος του μαθήματος οι φοιτήτριες/τες αναμένεται:
Να γνωρίζουν διαφορετικές πτυχές της πολιτιστικής κληρονομιάς και δυνατότητες εκπαιδευτικών εφαρμογών.
Να αντιλαμβάνονται τη σημασία της πρόσβασης όλων των παιδιών στην πολιτιστική κληρονομιά στη σύγχρονη πολυπολιτισμική εκπαιδευτική και κοινωνική πραγματικότητα
Να αναγνωρίζουν τη σημασία της συμπερίληψης όλων των παιδιών σε δράσεις πολιτιστικού περιεχομένου με γνώμονα τη σύγχρονη εκπαιδευτική πολιτική της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης.
Να αναγνωρίζουν τα μαθησιακά οφέλη για όλα τα παιδιά ανεξάρτητα από τις διαφορές τους σε σχέση με την πολιτιστική κληρονομιά στην εκπαίδευση για την προώθηση αξιών και την καλλιέργεια δεξιοτήτων συμπεριλαμβανομένων και των ήπιων δεξιοτήτων.
Να γνωρίζουν πολιτικές, στρατηγικές και προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την πολιτιστική κληρονομιά στην εκπαίδευση
Να είναι σε θέση να αξιολογούν και να αξιοποιούν πηγές (συμβατικές και ψηφιακές) και χώρους πολιτιστικής αναφοράς σε συνάρτηση με τους στόχους του Αναλυτικού Προγράμματος
Να γνωρίζουν και να εφαρμόζουν τις αρχές του Καθολικού Σχεδιασμού στη Μάθηση σε διαφορετικά περιβάλλοντα μάθησης (στο σχολείο και σε μη τυπικά περιβάλλοντα μάθησης) για τον σχεδιασμό δράσεων και εκπαιδευτικού υλικού πολιτιστικού περιεχομένου
Να αναγνωρίζουν τον ρόλο των εκπαιδευτικών για τη σύνδεση του σχολείου με την κοινότητα και την οικογένεια για την προώθηση της πολιτιστικής κληρονομιάς στην εκπαίδευση
Να είναι σε θέση να αναπτύσσουν συνεργατικές πρακτικές στο πλαίσιο εκπαιδευτικών δράσεων και προγραμμάτων πολιτιστικού περιεχομένου.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Αντικείμενο του μαθήματος είναι η θεωρητική και εφαρμοσμένη εκπαιδευτική προσέγγιση της σύγχρονης έννοιας της πολιτιστικής κληρονομιάς και των διαστάσεών της όπως η υλική, άυλη, φυσική και ψηφιακή κληρονομιά με στόχο οι μελλοντικοί εκπαιδευτικοί να γνωρίζουν και να είναι σε θέση να αξιοποιούν τις διαστάσεις αυτές στην εκπαίδευση για την ολόπλευρη ανάπτυξη των παιδιών, την καλλιέργεια δεξιοτήτων, στάσεων και αξιών στο σύγχρονο κοινωνικό και πολυπολιτισμικό περιβάλλον. Βασικοί άξονες του μαθήματος είναι: (α.) η αδιαχώριστη αντιμετώπιση της υλικής, άυλης, φυσικής και ψηφιακής κληρονομιάς, (β.) ο ρόλος της εκπαίδευσης –τυπικής, μη τυπικής και άτυπης– αφενός για την προώθηση αξιών, τον σεβασμό της ετερογένειας και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων αφετέρου για την καλλιέργεια δεξιοτήτων συμπεριλαμβανομένων και των ήπιων δεξιοτήτων, (γ.) η έννοια της πολιτιστικής συμμετοχής, οι συμμετοχικές και συνεργατικές πρακτικές, η προσβασιμότητα στην πολλαπλότητα των διαστάσεών της για την ισότιμη συμμετοχή και συμπερίληψη όλων των παιδιών (π.χ. τάξεις μικτών ικανοτήτων, παιδιά με αναπηρία και/ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, παιδιά μεταναστευτικής βιογραφίας, κ.λπ.), (δ.) ο Καθολικός Σχεδιασμός στη Μάθηση, (ε.) η διασύνδεση του σχολείου με την κοινότητα και την οικογένεια για την ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς συμπεριλαμβανομένης και της τοπικής, και (στ.) ο σχεδιασμός δράσεων εντός και εκτός σχολείου και η αξιοποίηση τεχνών, παιδαγωγικών μεθόδων και εκπαιδευτικού υλικού (συμβατικού και ψηφιακού) για την αξιοποίηση της πολιτιστικής κληρονομιάς και της ποικιλομορφίας της στην εκπαίδευση όλων των παιδιών.