Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτήτριες/τές με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος θα γνωρίζουν την εξέλιξη του επιστημονικού πεδίου των πρώιμων παρεμβάσεων. Θα μπορούν να κατανοήσουν τη σύνδεση μεταξύ εκτίμησης, παρέμβασης και αξιολόγησης. Θα γνωρίζουν βασικά μοντέλα πρώιμης παρέμβασης και θα δύνανται να τα συγκρίνουν μεταξύ τους. Θα κατανοούν τις έννοιες: παράγοντες επικινδυνότητας, προστατευτικοί παράγοντες. Θα μπορούν να κατανοούν γιατί η εκτίμηση των ατομικών και διαπολιτισμικών διαφορών είναι σημαντική στα πλαίσια μιας πρώιμης παρέμβασης. Θα έχουν την ικανότητα να παραθέσουν παραδείγματα πρώιμης παρέμβασης για Αναπτυξιακές και Ψυχικές Διαταραχές της βρεφικής και νηπιακής ηλικίας.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Ιστορική αναδρομή στο επιστημονικό πεδίο των πρώιμων παρεμβάσεων. Συζήτηση για τους λόγους για τους οποίους επιλέγεται η πρώιμη παρέμβαση. Τυπική και άτυπη ανάπτυξη στη βρεφική και νηπιακή ηλικία, και η επίδραση των παραγόντων επικινδυνότητας και των προστατευτικών παραγόντων στην πρώιμη ανάπτυξη. Ατομικές διαφορές, διαπολιτισμικές διαφορές και πώς αυτές εκτιμώνται και αξιοποιούνται στο πλαίσιο της πρώιμης παρέμβασης. Κατανόηση της σύνδεσης μεταξύ κλινικής εκτίμησης, παρέμβασης και αξιολόγησης των αποτελεσμάτων της παρέμβασης. Συγκριτική θεώρηση μοντέλων πρώιμης παρέμβασης. Παραδείγματα πρώιμων παρεμβάσεων για Αναπτυξιακές και Ψυχικές Διαταραχές της βρεφικής και της νηπιακής ηλικίας.
Λέξεις Κλειδιά
πρώιμη παρέμβαση, πρόληψη, ψυχικές διαταραχές βρεφικής και νηπιακής ηλικίας, αναπτυξιακές διαταραχές
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Κορνηλάκη, Α., Κυπριωτάκη, Μ. & Μανωλίτσης, Γ. (Επιμ.) (2010). Πρώιμη παρέμβαση:
Διεπιστημονική θεώρηση. Αθήνα: Πεδίο.
Κουρκούτας, H. (Επιμ.) (2017). Σχολική συμβουλευτική και παρεμβάσεις για παιδιά με διαταραχές. Αθήνα: Εκδόσεις Πεδίο.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Ευρωπαικός Φορέας για την Ανάπτυξη της Ειδικής Αγωγής (2005). Πρώιμη παιδική παρέμβαση: Ανάλυση των καταστάσεων στην Ευρώπη – Βασικές απόψεις και συστάσεις. http://www.european-agency.org/sites/default/files/early-childhood-intervention-analysis-of-situations-in-europe-key-aspects-and-recommendations_eci_el.pdf (access 01/04/2014).
Kring, A., Davison, G., Neale, J. & Johnson, S. (2010). Ψυχοπαθολογία. Εκδόσεις Gutenberg.
Μανωλίτσης, Γ. (2013). Αξιολόγηση της συμπεριφοράς παιδιών της προσχολικής ηλικίας. Αθήνα: Εκδόσεις Πεδίο.
Τζουριάδου, Μ. (2001). Πρώιμη παρέμβαση: Σύγχρονες τάσεις και προοπτικές. Εκδόσεις Προμηθεύς.