Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να γνωρίζουν τα είδη των διαγνωστικών εργαλείων, τα χαρακτηριστικά τους αλλά και τα αποτελέσματα που παρέχουν για την εκπαιδευτική διαδικασία όσον αφορά στις δυσκολίες μάθησης, θα μπορούν να χρησιμοποιούν ήδη σταθμισμένα εργαλεία αξιολόγησης για τις ρομανικές γλώσσες, αλλά και να κατασκευάζουν δικά τους άτυπα εργαλεία και να θέτουν αντίστοιχους μαθησιακούς στόχους, ανάλογα με την έκταση και την ένταση των δυσκολιών μάθησης. Τέλος, θα ενημερωθούν σχετικά με τους τρόπους διαγλωσσικής αξιολόγησης και σχετικά με την προσβασιμότητα στις εξετάσεις για μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Ο στόχος αυτού του μαθήματος είναι να φέρει τους φοιτητές σε επαφή με την εκπαιδευτική αξιολόγηση σε τυπικό πληθυσμό αλλά και σε άτομα με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Συγκεκριμένα, οι φοιτητές θα γνωρίσουν τις μεθόδους και τις τεχνικές της αξιολόγησης, ανάλογα με τις παραμέτρους/δεξιότητες που είναι κάθε φορά υπό αξιολόγηση (γνωστικές, γλωσσικές, μαθησιακές) σε τυπικούς και κλινικούς πληθυσμούς. Θα παρουσιαστούν διάφορα εργαλεία αξιολόγησης για την ιταλική και γαλλική ως μητρική αλλά και ως ξένη γλώσσα. Πιο συγκεκριμένα, θα εξεταστούν οι παρακάτω ενότητες:
Ορισμός αξιολόγησης, μέθοδοι, τεχνικές αξιολόγησης
Εκπαιδευτική αξιολόγηση - σταθμισμένα και μη σταθμισμένα διερευνητικά εργαλεία και ψυχομετρικά χαρακτηριστικά τους (εγκυρότητα, αξιοπιστία, αντιπροσωπευτικότητα, χρηστικότητα, αντικειμενικότητα)
Αξιολόγηση μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές / μαθησιακές ανάγκες: αποτελεσματικότητα και λήψη διδακτικών αποφάσεων
Μέθοδοι αξιολόγησης της έντασης και έκτασης των δυσκολιών μάθησης σε μαθητές που μαθαίνουν δεύτερη γλώσσα
Αξιολόγηση αντιληπτικών και γνωστικών παραμέτρων
Αξιολόγηση γλωσσικών παραμέτρων
Αξιολόγηση μαθησιακών παραμέτρων
Εργαλεία αξιολόγησης για τις ρομανικές γλώσσες (ιταλική, γαλλική κ.ά.) ως Γ1 και ως ΞΓ για τη διάγνωση δυσκολιών μάθησης
Διαγλωσσική αξιολόγηση στην ειδική αγωγή: ζητήματα, προκλήσεις και συστάσεις
Ζητήματα προσβασιμότητας στις εξετάσεις για μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες
Λέξεις Κλειδιά
αξιολόγηση, ρομανικές γλώσσες, δυσκολίες μάθησης, διαγνωστικά εργαλεία, ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Αγαλιώτης (2011). Εκπαιδευτική αξιολόγηση μαθητών με δυσκολίες μάθησης και προσαρμογής. Αθήνα: Γρηγόρη.
Κακανά Δ.Μ., Μπότσογλου Κ., Χανιωτάκης Ν., Καβαλάρη, Ε. (επιμ.) (2015). Η αξιολόγηση στην εκπαίδευση: Παιδαγωγική και διδακτική διάσταση. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Ηλιοπούλου, Κ. & Ζάγκα Ε. (2021). Κατανόηση και παραγωγή προφορικού λόγου: διδασκαλία και αξιολόγηση με εφαρμογές. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.
Κακανά, Δ.Μ., Μπότσογλου, Κ. Χανιωτάκης, Ν. Καβαλάρη, Ε. (2015). Η αξιολόγηση στην εκπαίδευση: Παιδαγωγική και διδακτική διάσταση. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.
Κουλάκογλου, Κ. (2013). Ψυχομετρία και ψυχολογική αξιολόγηση. Αθήνα: Πατάκης.
Ντολιοπούλου, Ε., & Γουργιώτου, Ε. (2008). Η αξιολόγηση στην εκπαίδευση. Αθήνα: Gutenberg.
Pindzola H. R., Plexico W. L., Haynes O. W. (2020). Διάγνωση και αξιολόγηση στην λογοπαθολογία. Λευκωσία: Broken Hill Publishers.