ΤΟΠΟΣ ΚΑΙ ΜΝΗΜΗ. ΘΕΩΡΗΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΚΡΙΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΟΥ ΧΩΡΟΥ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΤΟΠΟΣ ΚΑΙ ΜΝΗΜΗ. ΘΕΩΡΗΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΚΡΙΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΟΥ ΧΩΡΟΥ / PLACE AND MEMORY. THEORETICAL AND CRITICAL APPROACHES TO HISTORICAL SPACE
Κωδικός06TH14
ΣχολήΠολυτεχνική
ΤμήμαΑρχιτεκτόνων Μηχανικών
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
Υπεύθυνος/ηΣτυλιανή Λεφάκη
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600021619

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ 2020-21 ΕΩΣ ΣΗΜΕΡΑ

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 59
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό633

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΤΟΠΟΣ ΚΑΙ ΜΝΗΜΗ. ΘΕΩΡΗΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΚΡΙΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΟΥ ΧΩΡΟΥ
Ακαδημαϊκό Έτος2022 – 2023
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία2
Class ID
600213341
Τύπος Μαθήματος
Γενικού Υποβάθρου
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Υποβάθρου
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Γενικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Οι οποιεσδήποτε επεμβάσεις σε ένα ιστορικό και κατ' επέκταση ανθρωπογενές περιβάλλον, αντιμετωπίζουν ζητήματα μνήμης, ταυτότητας και διαχρονικότητας, προστασίας και διαχείρισης πολιτιστικών πόρων. Τα ζητήματα αυτά απαιτούν ιδιαίτερη προσέγγιση, εκπαίδευση και ευαισθησία για όσους ασχολούνται με τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό. Το μάθημα επιδιώκει την έναρξη μιας προσπάθειας συμπλήρωσης θεωρητικών και εκπαιδευτικών κενών προς αυτή την κατεύθυνση. Θα περιλαμβάνει διαλέξεις τόσο από τους διδάσκοντες όσο και από προσκεκλημένους ομιλητές σε θέματα που αφορούν τη θεμελιώδη σχέση αρχιτεκτονικής και χρόνου μέσα από την ιστορία και θεωρία των αποκαταστάσεων και την κριτική προσέγγιση του ιστορικού χώρου και της διαχείρισής του. Στο πλαίσιο αυτό θα ασχοληθεί και με ειδικότερα ζητήματα μνήμης, χώρου και σχεδιασμού τόσο μέσα από θεωρητικές προσεγγίσεις όσο και μέσα από την παρουσίαση επιλεγμένων παραδειγμάτων διεθνώς. Στόχος του μαθήματος είναι η ευαισθητοποίηση των φοιτητών σε ζητήματα διαχείρισης του αρχιτεκτονικού αποθέματος, μέσα από την ιστορία και θεωρία της ‘’αποκατάστασης’’ και τις σύγχρονες θεωρητικές προσεγγίσεις του χώρου, του τόπου της μνήμης και του ιστορικού περιβάλλοντος γενικότερα. Στους στόχους συμπεριλαμβάνεται και η κατανόηση εκ μέρους των φοιτητών των θεωρητικών αρχών του εκάστοτε κανονιστικού πλαισίου που διέπει τη διαχείριση του ιστορικού χώρου και η εξοικείωσή τους με ζητήματα χρόνου και αρχιτεκτονικής. Οι φοιτητές θα πρέπει να εκπονήσουν μια εργασία, το θέμα της οποίας θα οριστεί σε συνεννόηση με τους διδάσκοντες . Η εργασία θα ασχολείται με την διερεύνηση ερωτημάτων ή και την κριτική παραδειγμάτων, η προσέγγιση των οποίων θα αξιοποιεί τις θεωρήσεις και προβληματισμούς που παρουσιάστηκαν στο μάθημα. Οι θεματικές ενότητες των διαλέξεων θα περιλαμβάνουν γενικότερα : α) ζητήματα χώρου χρόνου και μνήμης β) ιστορία και θεωρία των αποκαταστάσεων γ) χώρος και μνήμη: το πνεύμα του τόπου δ) αρχιτεκτονικό απόθεμα και πολιτισμικές αφηγήσεις
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις28
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων42
Συγγραφή εργασίας / εργασιών30
Εξετάσεις16
Σύνολο116
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Οι φοιτητές θα πρέπει να εκπονήσουν μια εργασία, το θέμα της οποίας θα οριστεί σε συνεννόηση με τους διδάσκοντες . Η εργασία θα ασχολείται με την διερεύνηση ερωτημάτων ή και την κριτική παραδειγμάτων, η προσέγγιση των οποίων θα αξιοποιεί τις θεωρήσεις και προβληματισμούς που παρουσιάστηκαν στο μάθημα.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
• Juhani Palasmaa, ΔΩΔΕΚΑ ΔΟΚΙΜΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ, ΤΗΝ ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ 1980-2018, ΠΕΚ 2021 • Γ. Καραδέδος, ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ, Εκδόσεις Μέθεξις, Θεσσαλονίκη 2009,
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
• Jokilehto, Jukka, A History of Architectural Conservation, Bath 2001 • Cesare Brandi, ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ, Ελληνικά Γράμματα, 2009 • Παναγιώτης Πάγκαλος, Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ ΣΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ, Gutenberg 2011 • Πάνος Κούρος η Αισθητική του Αρχιτεκτονικού Ερειπίου διατριβή 1999, • Ήπιες Επεμβάσεις για την προστασία ιστορικών κατασκευών, Συλλογικό έργο, Εκδόσεις ΙΑΝΟΣ Α.Ε., Θεσσαλονίκη 2009 • Jorge Otero-Pailos: The Ethics of Dust, Distributed Art Pub Incorporated, Pennsylvania University 2009 • Robert S. Nelson and Margaret Olin, Monuments and Memory Made and Unmade, The University of Chicago Press 2003 • Jean Baudrillard ΟΜΟΙΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΠΡΟΣΟΜΟΙΩΣΗ, Πλέθρο 2019 • Jean Nouvel Jean Baudrillard, Τα μοναδικά αντικείμενα , FUTURA 2005 • Mohsen Mostafavi & David Leatherbarrow, On Weathering. The life of Buildings in Time, MIT Press 1993 • Jonathan Hill The Architecture of Ruins: Designs on the Past, Present and Future Routledge 2019 • Φανή Μαλούχου Τουφάνο, Προστασία και διαχείριση Μνημείων, Kallipos, Open Academic Editions. http://hdl.handle.net/11419/6466
Τελευταία Επικαιροποίηση
12-01-2023