Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα έχει στόχο να εισαγάγει τους φοιτητές στις βασικές αρχές που διέπουν την ψυχοδυναμική ψυχοθεραπεία. Θα συζητηθούν οι βασικές ψυχοδυναμικές θεωρητικές προσεγγίσεις σχετικά με την ψυχική λειτουργία και τη θεραπευτική αλλαγή, και ζητήματα που αφορούν την πρακτική της ψυχοδυναμικής ψυχοθεραπείας. Συγκεκριμένα θα συζητηθούν βασικά μοντέλα του ψυχισμού και της θεραπευτικής αλλαγή στην ψυχαναλυτική θεωρία (ενόραση, ψυχική επεξεργασία, διορθωτική συναισθηματική εμπειρία), η συνέντευξη ψυχαναλυτικής εκτίμησης, η ψυχοδυναμική διατύπωση του προβλήματος, το θεραπευτικό «συμβόλαιο» και άλλα ζητήματα που αφορούν το πλαίσιο της ψυχοθεραπείας, η θεραπευτική σχέση («πραγματική» σχέση, θεραπευτική συμμαχία, μεταβίβαση/ αντιμεταβίβαση), ο ρόλος της ασυνείδητης επικοινωνίας, του συμβολισμού και του ονείρου στην ψυχοδυναμική ψυχοθεραπεία, οι βασικές παρεμβάσεις του θεραπευτή, οι άμυνες και η αντίσταση στη θεραπεία, η περάτωση της θεραπείας, συνήθη κλινικά διλήμματα και ζητήματα δεοντολογίας. Το μάθημα περιλαμβάνει θεωρητικές διαλέξεις, συζήτηση αρθρογραφίας και παρουσίαση/ συζήτηση κλινικού υλικού.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Coltart, N. (1988). The assessment of psychological mindedness in the diagnostic interview. (Η αξιολόγηση της ψυχολογικής σκέψης στη διαγνωστική συνέντευξη). British Journal of Psychiatry, 153, 819-820.
Μπέιτμαν, A., & Χολμς, Τζ. (1995). Εισαγωγή στην ψυχανάλυση: Σύγχρονη θεωρία και πρακτική. Αθήνα: Εκδόσεις Καστανιώτη, 2000 (κεφάλαια 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9).
Κέισμεντ, Π. (1985). Μαθαίνοντας από τον ασθενή. Αθήνα: Εκδόσεις Καστανιώτη, 1989 (κεφάλαια 4 & 6).
Malan, D. H. (1995). Ατομική ψυχοθεραπεία και η επιστήμη της ψυχοδυναμικής. Θεσσαλονίκη: University Studio Press (κεφάλαια, 10, 18, 19, 20, 21, 22, 23 με ειδική έμφαση στο 10).
McWilliams, N. (2006). Ψυχαναλυτική ψυχοθεραπεία: Ένας οδηγός για επαγγελματίες. Θεσσαλονίκη: Ινστιτούτο Ψυχολογίας και Υγείας (κεφάλαια 5 & 6).
Freud, S. (1914). Ανάμνηση, επανάληψη, επεξργασία. Στο S. Freud, Για την Εισαγωγή στην Ψυχανάλυση (σσ. 61-73). Αθήνα. Εκδόσεις Πλέθρον, 2010.
Heimann, P. (1950). On counter-transference. (Περί αντιμεταβίβασης). International Journal of Psychoanalysis, 31, 81-84.
Κέισμεντ, Π. (1985). Ακούγοντας από τη σκοπιά της αλληλεπίδρασης θεραπευτή –ασθενή. Στο Μαθαίνοντας από τον ασθενή (σσ. 127-156). Αθήνα: Εκδόσεις Καστανιώτη, 1989 (κεφάλαιο 5).
Winnicott, D. W. (1947). Μίσος στην αντιμεταβίβαση. Στο D. W. Winnicott (1957). Από την παιδιατρική στην ψυχανάλυση (σσ. 332-344). Αθήνα: Εκδόσεις Καστανιώτη, 2002.