Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
•Να παράγουν ένα μουσικό ντοκιμαντέρ μικρού μήκους (10-15 λεπτών)
•Να αναπτύσσουν βασικούς θεωρητικούς προβληματισμούς γύρω από την εκπαίδευση του κοινού στην πρόσληψη της μουσικής σύνθεσης και ερμηνείας
•Να αναγνωρίζουν το είδος διαφορετικών μουσικών συνθέσεων και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που το καθορίζουν
•Να διεξάγουν έρευνα πεδίου
•Να παίρνουν συνεντεύξεις και να τις κινηματογραφούν με επάρκεια
•Να εξασκούν διαφορετικές τεχνικές του εκθεσιακού τρόπου αναπαράστασης (expository mode)
•Να κινηματογραφούν και να συνθέτουν σκηνές παρατήρησης (observational mode)
•Να εξασφαλίζουν μόνοι/ες ή με συνεργασία μία καλή μουσική ηχογράφηση
•Να κινηματογραφούν και να μοντάρουν μια μουσική εκδήλωση με πολλές κάμερες
•Να κινηματογραφούν και να μοντάρουν με τεχνική playback
•Να ερευνούν οπτικοακουστικά αρχεία
•Να συνεργάζονται με επιστημονικούς σύμβουλους σε ειδικότερα πεδία
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στόχος του εργαστηρίου είναι να αποτελεί μια πρακτική εισαγωγή σε διαφορετικές προσεγγίσεις αναπαράστασης της μουσικής δημιουργίας στο ντοκιμαντέρ, καθώς μικτές τριμελείς ομάδες φοιτητών/τριων του Τμήματος Κινηματογράφου ΑΠΘ και του Τμήματος Μουσικών Σπουδών ΑΠΘ καλούνται να δημιουργήσουν μια σειρά από μουσικά ντοκιμαντέρ μικρού μήκους. Τα θέματα αφορούν σε σύγχρονους μουσικούς της Θεσσαλονίκης και επιλέγονται από όσους/εςσυμμετέχουν στο εργαστήριο.
Στην αρχή γίνεται μια εισαγωγή σε διαφορετικά είδη της σύγχρονης «μουσικής σκηνής» της πόλης και των χαρακτηριστικών τους. Ακολουθεί μία παρουσίαση βασικών θεωρητικών προβληματισμών γύρω από την πρόσληψη της μουσικής σύνθεσης και ερμηνείας από το ευρύ κοινό και την εκπαίδευση/ διαμόρφωσή του κοινού. Παράλληλα γίνονται αναφορές σε περιπτώσεις μελέτης μουσικών ντοκιμαντέρ και μια ανθολόγηση από διαφορετικούς τρόπους αναπαράστασης της μουσικής δημιουργίας στην κινηματογραφική οθόνη.
Στη συνέχεια επιλέγονται τα θέματα και αναπτύσσονται οι σεναριακές συνόψεις (treatments) των υπό κατασκευή ταινιών. Κατά το διάστημα αυτό παρουσιάζονται μεθοδολογίες έρευνας και κινηματογράφησης. Παράλληλα εξετάζονται περιπτώσεις-μελέτης ως προς τη σεναριακή προσέγγιση αλλά και την δημιουργική χρήση τεχνικών του εκθεσιακού τρόπου αναπαράστασης (expository mode), π.χ. με συνεντεύξεις, αρχειακό υλικό κ.λπ. αλλά και τεχνικών του τρόπου αναπαράστασης της παρατήρησης (observational mode). Η διερεύνηση των θεωρητικών προβληματισμών και καλλιτεχνικών προσεγγίσεων πηγάζει από τα ερωτήματα που θέτει η κατασκευή κάθε ταινίας και συνδέεται άμεσα με αυτήν.
Το μοντάζ της κάθε ταινίας γίνεται σε δύο τουλάχιστον στάδια ώστε να δίνεται ανατροφοδότηση. Οι ταινίες του εργαστηρίου που κρίνονται επαρκείς προβάλλονται στο πλαίσιο το φεστιβάλ μουσικού ντοκιμαντέρ in-edit τον Απρίλιο.
Λέξεις Κλειδιά
Μουσική, Κινηματογράφος, Ντοκιμαντέρ, Μουσικό ντοκιμαντέρ