Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Περιεχόμενο Μαθήματος
Περιεχόμενο του μαθήματος/Syllabus
Το μάθημα χωρίζεται σε 3 ενότητες. Σε κάθε ενότητα παρουσιάζεται και ολοκληρώνεται ένας κύκλος με διαφορετικά θέματα: 1. Η πρώτη ενότητα περιέχει δύο μαθήματα που είναι αφιερωμένα στην αρχική εισήγηση για το θέμα, στην αρχή του εξαμήνου και στην τελική με αναφορά στις εξετάσεις, στο τέλος τους εξαμήνου.
2. Η δεύτερη ενότητα προσφέρει μία αρχική συζήτηση στην σχετική ορολογία και σε παραδοσιακές και σύγχρονες μεθόδους διδασκαλίας.
3. Η τρίτη ενότητα
α είναι αφιερωμένη σε θεωρίες μάθησης και στην σύγκριση των μεθόδων διδασκαλίας και των θεωριών μάθησης. Η δεύτερη και τρίτη ενότητα, που αποτελούν και τον πυρήνα του μαθήματος αφορούν σε διαλέξεις πάνω σε γνωστικά θέματα, εργαστήριο τάξης, σεμινάρια και πρακτική άσκηση.
Στις διαλέξεις ο διδάσκων παρουσιάζει και συζητά θέματα σχετικά με το αντικείμενο, ενώ στο εργαστήριο τάξης και στο σεμινάριο οι φοιτητές συμμετέχουν ενεργά, αφού έχουν προετοιμασθεί στο θέμα με πρότερη αυτόνομη μάθηση (σημειώνονται στο παραπάνω σχήμα ως Δ, Ε/Τ). Όπως διαφαίνεται και στο σχεδιάγραμμα παραπάνω, αλλά και στο πλαίσιο παρακάτω, κατά την διάρκεια του εξαμήνου προσφέρονται τέσσερις διαλέξεις, τρείς εβδομάδες αυτόνομης μάθησης, ένα σεμινάριο, τρία κουίζ, και δύο μαθήματα πληροφόρησης εκ των οποίων το ένα εισαγωγικό και το άλλο με θέμα τις τελικές εξετάσεις.
Δ= Διάλεξη, Ε/Τ= Εργαστήριο Τάξης, Α/Μ Αυτόνομη Μάθηση, ΕΚΠ.ΕΠΙΣΚ. Εκπαιδευτική Επίσκεψη
Στις διαλέξεις ο διδάσκων παρουσιάζει και συζητά θέματα σχετικά με το αντικείμενο, ενώ στο εργαστήριο τάξης και στο σεμινάριο οι φοιτητές συμμετέχουν ενεργά, αφού έχουν προετοιμασθεί στο θέμα με πρότερη αυτόνομη μάθηση (σημειώνονται στο παραπάνω σχήμα ως Δ, Ε/Τ). Σημειώνεται ότι προβλέπονται και εκπαιδευτικές επισκέψεις σε κέντρα ξένων γλωσσών. Όπως διαφαίνεται και στο σχεδιάγραμμα παραπάνω, αλλά και στο πλαίσιο παρακάτω, κατά την διάρκεια του εξαμήνου προσφέρονται τέσσερις διαλέξεις, τρείς εβδομάδες αυτόνομης μάθησης, ένα σεμινάριο, τρία κουίζ, και δύο μαθήματα πληροφόρησης εκ των οποίων το ένα εισαγωγικό και το άλλο με θέμα τις τελικές εξετάσεις.
Αναλυτικότερα τα θέματα που εξετάζονται κατά την διάρκεια των μαθημάτων είναι τα παρακάτω:
ΕΒΔΟ
ΜΑΔΑ ΕΝΟΤΗΤΑ ΘΕΜΑ ΧΩΡΟΣ
1η
Εισαγωγή 1η
-Περιγραφή του μαθήματος, στόχοι, αξιολόγηση, εργασίες, μέθοδοι συνεργασίας.
-Οι όροι (μέθοδος, προσέγγιση, τεχνική) ΑΙΘΟΥΣΑ 15 ΠΑΛΑΙΟ ΚΤΙΡΙΟ
2η 2η ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΑΙΘΟΥΣΑ 15 Π.Κ
3η 3η ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΑΙΘΟΥΣΑ 15 Π.Κ.
4η 1ο ΚΟΥΙΖ ΑΙΘΟΥΣΑ 15 ΠΑΛΑΙΟ ΚΤΙΡΙΟ
5η
ΟΙ ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
-Οι μέθοδοι διδασκαλίας και η αποκωδικοποίηση διδακτικού υλικού
ΑΙΘΟΥΣΑ 15 ΠΑΛΑΙΟ ΚΤΙΡΙΟ
6η Ε/Τ 6η
Αποκωδικοποίηση Υλικού ΑΙΘΟΥΣΑ 15 Π.Κ.
7η 7η ΑΥΤ. ΜΑΘΗΣΗ ΕΚΠ. ΕΠΙΣΚΕΨΗ
8η
Διάλεξη 8η ΘΕΩΡΙΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ - Βασικές θεωρίες μάθησης
ΑΙΘΟΥΣΑ 15 ΠΑΛΑΙΟ ΚΤΙΡΙΟ
9η 2ο ΚΟΥΙΖ ΑΙΘΟΥΣΑ 15 ΠΑΛΑΙΟ ΚΤΙΡΙΟ
10η
Διάλεξη 10η
ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΜΕΘΟΔΩΝ ΚΑΙ ΘΕΩΡΙΩΝ -Συσχετισμοί
ΑΙΘΟΥΣΑ 15
ΠΑΛΑΙΟ ΚΤΙΡΙΟ
11η
Διάλεξη 11η -ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΘΕΩΡΗΣΕΙΣ -Σύγχρονες θεωρήσεις διδασκαλίας και μάθησης
ΑΙΘΟΥΣΑ 15 ΠΑΛΑΙΟ ΚΤΙΡΙΟ
12η ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ
13η 13η
3ο ΚΟΥΙΖ
ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ Ανάλυση θεμάτων για τις τελικές εξετάσεις. ΑΙΘΟΥΣΑ 15 ΠΑΛΑΙΟ ΚΤΙΡΙΟ
Περιγραφή
ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΞΕΤΑΣΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Προτείνονται 4 διαφορετικές προσεγγίσεις για την αξιολόγηση του μαθήματος ανάλογα με τον τρόπο παρακολούθησης:
1. Όσοι παρακολουθούν τα μαθήματα, έχουν την ευκαιρία να λάβουν μέρος σε δύο ή τρία κουίζ που πραγματοποιούνται κατά την διάρκεια του εξαμήνου, ο μέσος όρος των οποίων θα αποτελέσει και την τελική των βαθμολόγηση. Αποτελεί απαράβατο όρο η συνεχής και αδιάλειπτη παρακολούθηση των μαθημάτων και σεμιναρίων με δύο (2) μόνον απουσίες. Στην περίπτωση αποτυχίας στα κουίζ η/ο φοιτήτρια(ής) οδηγείται στις τελικές εξετάσεις.
2. Όσοι δεν παρακολουθούν τα μαθήματα οδηγούνται στις τελικές εξετάσεις.
3. Όσοι καταθέτουν εργασίες απαλλάσσονται των εξετάσεων.
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΤΕΣΤ
• Οι ερωτήσεις θα είναι 2. Καλείστε να απαντήσετε και στις 2 ερωτήσεις. Η κάθε απάντηση θα πρέπει να κυμαίνεται από 150 – 200 λέξεις και όχι παραπάνω.
• Κάθε μία από τις ερωτήσεις βαθμολογείται με 5 μονάδες ενώ το σύνολο των μονάδων είναι 10.
• Καλείστε να απαντήσετε και στα δύο ερωτήματα καθώς δεν υπάρχει δυνατότητα επιλογής.
• Η διάρκεια της εξέτασης είναι 3 ώρες. Μπορείτε να ολοκληρώσετε τα ερωτήματα για το μάθημα σε μία και μισή με δύο ώρες. Έτσι σας δίνεται χρόνος να προετοιμάστε τις απαντήσεις σας στο πρόχειρο και να τις επεξεργαστείτε όσο το δυνατόν καλύτερα.
Βαθμολογία: Το άριστα 5 για κάθε ένα από τα θέματα, επιτυγχάνεται με: α) την περιγραφή του φαινομένου , β) τις βιβλιογραφικές παραπομπές όπου κρίνετε απαραίτητο, γ) την αποφυγή αναφοράς σε άλλα δεδομένα που δεν σχετίζονται με τα ερωτήματα, δ) την συνοχή του κειμένου, και κυρίως ε) την προσωπική σας κρίση στο θέμα. Ένα άριστο γραπτό θα πρέπει να διαθέτει: α) Περιεχόμενο σχετικό με το ερώτημα. Περιττά στοιχεία δείχνουν ανικανότητα επιλογής των σχετικών πληροφοριών που απαιτούνται για την ανάπτυξη του κειμένου ενώ αντίθετα δημιουργούν μία αρνητική διάθεση στον εξεταστή (40% του τελικού βαθμού). β) Σωστή χρήση της σχετικής ορολογίας. Προτιμάται η σωστή χρήση των όρων που αναφέρονται στην βιβλιογραφία παρά η επεξήγηση με λόγια του συγγραφέα (25% του τελικού βαθμού). γ) Συνοχή ως προς την ανάπτυξη του κειμένου. Το κείμενο ανάπτυξης από τον μαθητή απαιτεί υψηλή συνοχή. Πρέπει να γίνεται κατανοητό στον εξεταστή με ποιόν τρόπο φτάνει ο εξεταζόμενος στα συμπεράσματα που αναφέρει, από το Α στο Β και μετά στο Γ, κλπ. (15% του τελικού βαθμού). δ) Κριτική άποψη. Η κριτική διάθεση του φοιτητή στην παρουσίαση της σχετικής με το θέμα βιβλιογραφίας αποτελεί επιπλέον προσόν (10%), ε) Αναφορά βιβλιογραφίας. Η αναφορά σε άρθρα και απόψεις άλλων συγγραφέων δείχνει μελέτη της βιβλιογραφίας στο θέμα (10%).
ΣΥΣΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΒΕΛΤΙΣΤΗ ΑΠΟΔΟΣΗ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΕΞΕΤΑΣΗ
• Τα θέματα της εξέτασης είναι πολύ συγκεκριμένα και θα πρέπει να εστιάσετε σε αυτά.
• Δοκιμάστε να διαχωρίσετε την απάντησή σας σε κεφάλαια ανά ομάδα επιχειρημάτων έτσι ώστε να βοηθήσετε τον αναγνώστη και να βελτιώσετε την βαθμολογία σας.
• Αποφασίστε εσείς ποια επιχειρήματα θεωρείτε σημαντικά να αναπτύξετε για την κάθε περίπτωση. Έχετε σίγουρα τις ικανότητες να ολοκληρώσετε το τεστ στο μέγιστο βαθμό. Χρησιμοποιήστε και περιφερειακή γνώση που έχετε αποκτήσει από άλλα σχετικά μαθήματα.
• Αποφύγετε την αντιγραφή και επικόλληση από γραπτά άλλων γιατί είναι άκομψο και αποτελεί λογοκλοπή.
• Κάθε απάντησή σας συστήνεται να είναι βιβλιογραφικά τεκμηριωμένη με παραπομπές, όπου σας είναι εύκολο, καθώς αυτό υποστηρίζει τα επιχειρήματά σας και παράλληλα αποτελεί στοιχείο της επαρκούς προετοιμασίας σας (π.χ. Jones, 2013, αν θυμάστε βέβαια την παραπομπή), επί του σώματος των απαντήσεών σας. Οι παραπομπές μπορούν να εξαχθούν είτε από το υλικό του μαθήματος είτε από πηγές που έχετε βρει εκτός του υποχρεωτικού υλικού του μαθήματος.
Προσοχή: α) γράφουμε σύντομα και περιεκτικά ΜΟΝΟΝ για το θέμα, β) χρησιμοποιούμε σωστά τους όρους της βιβλιογραφίας (αυτό αποτελεί στοιχείο ότι τους κατέχουμε), γ) καταθέτουμε την γνώμη μας με ΛΟΓΙΚΑ, επιστημονικά επιχειρήματα (όσο περισσότερα τόσο καλύτερα), δ) ομαδοποιούμε τα επιχειρήματά μας, ε) δεν ξεχνάμε να γράψουμε το όνομα μας (σημαντικό αυτό).
ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
• Μελετούμε την ύλη του μαθήματος αρχικά στην γλώσσα που μας έχει προταθεί (ελληνικά ή ιταλικά, ή άλλη). Στην περίπτωση που οι εξετάσεις είναι στην Ιταλική, καλό θα είναι να διαβάσουμε και σχετικά κείμενα για το θέμα στα ιταλικά, είτε αυτά έχουν προταθεί από τον διδάσκοντα, είτε τα έχουμε βρει μόνοι μας.
• Αν μας είναι δύσκολο να κατανοήσουμε τους όρους και τις έννοιες στην ξένη γλώσσα, τότε τους αναζητούμε στα ελληνικά και μελετούμε από τις ελληνικές πηγές. Σε αυτό το σημείο είναι σημαντικό να κατανοήσουμε τους όρους. Εφόσον το πετύχουμε αυτό, επανερχόμαστε στις ιταλικές ή άλλες πηγές έτσι ώστε να εξοικειωθούμε και με το ιταλικό λεξιλόγιο στο θέμα (εάν κληθούμε να γράψουμε στην ιταλική).
• Πηγές για την επαρκή προετοιμασία σας αποτελούν: α) η ύλη του μαθήματος, β) άλλη ύλη στο συγκεκριμένο θέμα από σχετικά μαθήματα, γ) το διαδίκτυο, μέσω αναζήτησης με την χρήση των όρων (προσοχή εδώ στην πηγή καθώς θα πρέπει να είναι έγκυρη π.χ. από κάποιο πανεπιστήμιο), δ) από το youtube στο οποίο είναι πιθανόν να βρείτε εξαιρετικά επεξηγηματικά βίντεο στην ελληνική ή στην ιταλική ή ακόμη στην αγγλική εφόσον την γνωρίζετε (με αυτόν τον τρόπο υποστηρίζετε και την μάθησή σας καθώς έχετε την ευκαιρία να εμπλουτίσετε την προετοιμασία σας με πολυμεσικό υλικό).
• Τέλος, μία πιθανή οδός προετοιμασίας θα ήταν: α) η κατανόηση αρχικά των όρων στην γλώσσα που σας βολεύει καλύτερα και στην συνέχεια στην ιταλική, β) η μελέτη των όρων και των φαινομένων στην ιταλική, γ) η καταγραφή σημειώσεων στην ιταλική, δ) η νέα μελέτη των όρων και των φαινομένων από νέο υλικό από διαφορετικές πηγές, ε) η επανεξέταση των σημειώσεων και η βελτίωση τους στην ιταλική.
Καλή προετοιμασία και καλή επιτυχία στις εξετάσεις.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Συνιστώμενη βασική βιβλιογραφία προς μελέτη
Στο μάθημα αυτό γίνεται χρήση εκτενούς βιβλιογραφίας. Ο στόχος είναι να μελετηθούν όσοι το δυνατόν περισσότεροι συγγραφείς, έτσι ώστε οι φοιτητές να εκτεθούν σε διαφορετικές απόψεις. Αρχικά γίνεται εντοπισμός του θέματος είτε στα περιεχόμενα είτε στο index και στην συνέχεια στις σελίδες που αναφέρονται εκεί. Δεν είναι απαραίτητο να διαβασθεί ολόκληρο το βιβλίο εκτός και αν εντοπισθούν σε αυτό θέματα που εγείρουν το προσωπικό ενδιαφέρον του φοιτητή και δεν συζητούνται στο μάθημα. Αναμφίβολα, η εύρεση νέας βιβλιογραφίας και νέων απόψεων (είτε από συγγραφείς είτε προσωπικές) είναι απόλυτα αποδεκτές και επιθυμητές, εφόσον κατατίθεται με επιχειρήματα (προσωπικά ή από την βιβλιογραφία).
Όσοι τους φοιτητές δικαιούνται βιβλία από τον Εύδοξο μπορούν να επιλέξουν αυτό που θεωρούν ότι καλύπτει περισσότερα από τα θέματα που συζητούνται κατά την διάρκεια του εξαμήνου. Παρακαλούνται οι φοιτητές να μην ζητούν την προσωπική παρέμβαση του διδάσκοντα καθώς αυτό είναι αντιδεοντολογικό και προσωπικό τους δικαίωμα.
Τα παρακάτω βιβλία και άρθρα βρίσκονται στην βιβλιοθήκη του τμήματος ή σε άλλες βιβλιοθήκες της φιλοσοφικής για χρήση των φοιτητών. Συμπληρωματικό υλικό διανέμεται στην τάξη.
- Brown, H.D. (1994a). Principles of Language Learning and Teaching. Prentice Hall Regents, New Jersey
- Brown, D. (1994b). Teaching by Principles: An Interactive Approach to Language Pedagogy Prentice Hall Regents, New Jersey
- Bugelski, B.R. (1956). The Psychology of Learning Methuen & Co Limited
- Council of Europe (2002). Quadro comune europeo di riferimento per le lingue: apprendimento insegnamento valutazione. Milano: La Nuova Italia – Oxford.
- Johnson, K. (2001). An Introduction to Foreign Language Learning and Teaching Longman
- Larsen-Freeman, D. (2000). Techniques and Principles in Language Teaching Oxford University Press
- Lightbown, P.M. and Spada, N. (1999). How Languages are Learned Oxford University Press
- Littlewood, W. (1984). Foreign and Second Language Learning Cambridge University Press
- Mezzadri M., 2003. I ferri del mestiere: (Auto)formazione per l’insegnante di lingue. Perugia: Guerra
- Oxford, R. (1990). Language Learning Strategies: What Every Teacher Should Know Heinle and Heinle Publishes
- O’Malley, J.M. and Chamot, A.U. (1990). Learning Strategies in Second Language Acquisition Cambridge University Press
- Reid, J.M. (1998). Understanding Learning Styles in the Second Language Classroom Prentice Hall Regents
- Richards J.C., Rodgers Th.S., 2001. Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
- Vedovelli M., 2002. Guida all’italiano per stranieri. Roma: Carocci Editore.
Ιστοί
http://www.languageimpact.com/articles/rw/krashenbk.htm
On learning
http://www.funderstanding.com/about_learning.cfm