Ήχοι και Ομιλία

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΉχοι και Ομιλία / Sounds and Speech
ΚωδικόςΓλ 536
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΑγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600016477

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΜΣ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗΣ ΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑΣ

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 11
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑΥποχρεωτικό1110

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΉχοι και Ομιλία
Ακαδημαϊκό Έτος2023 – 2024
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600243742
Τύπος Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Eξ απoστάσεως εκπαίδευση
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
-Κατανόηση των βασικών εννοιών και όρων που χρησιμοποιούνται στη φωνητική και στη φωνολογία -Γνώση του μηχανισμού παραγωγής των ήχων -Γνώση των φωνητικών συμβόλων και διακριτικών που χρησιμοποιούνται για την περιγραφή των γλωσσών -Ικανότητα φωνητικής μεταγραφής με τη χρήση του Διεθνούς Φωνητικού Αλφάβητου (ΔΦΑ) -Γνώση ακουστικής ανάλυσης με τη χρήση του λογισμικού PRAAT σε τυπικά και κλινικά δεδομένα -Γνώση μεθοδολογίας για τη σχεδίαση εμπειρικών μελετών στη φωνητική/φωνολογία -Γνώση διαχείρισης, απλής περιγραφικής στατιστικής ανάλυσης και ερμηνείας εμπειρικών δεδομένων -Γνώση βασικής δομής συγγραφής ερευνητικών εργασιών στο χώρο της φωνητικής -Κατανόηση βασικών αρχών αρθρωτικής ανάλυσης με τη μέθοδο του ηλεκτροπαλατογράφου -Γνώση θεωρητικών αρχών βασικών φωνολογικών προσεγγίσεων -Εφαρμογή θεωρητικών γνώσεων φωνητικής/φωνολογίας -Πολύ καλή γνώση θεωρητικού υπόβαθρου στην παραγωγή, ακουστική και αντίληψη της ομιλίας -Ικανότητα συνδυασμού θεωρητικών και εμπειρικών στοιχείων από τη φωνητική και φωνολογία για μια ολοκληρωμένη ανάλυση και ερμηνεία των δεδομένων
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Η φωνητική μελετά του ήχους της ανθρώπινης ομιλίας ως φυσικές οντότητες, δηλ. πώς παράγονται, μεταφέρονται και προσλαμβάνονται από τον ακροατή. Η φωνολογία μελετά τους ήχους της ανθρώπινης ομιλίας ως γλωσσολογικές μονάδες, πώς δηλαδή οι ομιλητές μιας γλώσσας χρησιμοποιούν τους ήχους για να διαφοροποιήσουν τη σημασία των λέξεων. Το μάθημα θα δώσει την ευκαιρία στους/στις φοιτητές/τριες (α) να εμβαθύνουν σε σημαντικά ερευνητικά θέματα στο χώρο της φωνητικής όπως, μεταξύ άλλων, σε στοιχεία φυσιολογίας, άρθρωσης, ακουστικής, και αντίληψης, (β) να κατανοήσουν το θεωρητικό πλαίσιο πολυεπίπεδης περιγραφής των ήχων και να χρησιμοποιήσουν το Διεθνές Φωνητικό αλφάβητο, (γ) να γνωρίζουν πειραματικές μεθόδους ανάλυσης ακουστικών και αρθρωτικών δεδομένων και να εργαστούν με ακουστικά δεδομένα χρησιμοποιώντας εξειδικευμένα λογισμικά (PRAAT), και (γ) να εκπονήσουν πειραματική έρευνα με δεδομένα φυσιολογικής και/ή παθολογικής ομιλίας. Στη συνέχεια, θα συζητηθεί η σχέση μεταξύ φωνητικής και φωνολογίας και θα δοθούν οι βασικές αρχές θεωρητικών πλαισίων φωνολογικής ανάλυσης. Μέσω επιλεγμένης βιβλιογραφίας και αναλύσεων, το μάθημα στοχεύει να δώσει την ευκαιρία στους/στις φοιτητές/τριες να κατανοήσουν τη διάδραση μεταξύ της φωνητικής και της φωνολογίας. Ενότητες 1.Φωνητική και Φωνολογία. Εφαρμογές. 2.Άρθρωση τεμαχίων: μηχανισμοί ρεύματος αέρα, φώνηση, παράμετροι περιγραφής των συμφώνων και φωνηέντων. Διεθνές Φωνητικό Αλφάβητο (ΔΦΑ). Διακριτικά σύμβολα. Προσωδία. Φωνητική μεταγραφή 3.Πειραματική Φωνητική: Ακουστική ανάλυση, βασικές αρχές 4.Aκουστική ανάλυση φωνηέντων, 5.Aκουστική ανάλυση έκκροτων, 6.Aκουστική ανάλυση τριβόμενων, 7.Aκουστική ανάλυση ρινικών, 8.Aκουστική ανάλυση προσεγγιστικών, 9.Aκουστική ανάλυση ρωτικών, 10.Aκουστική ανάλυση συνεχούς ρέοντος λόγου 11. Ακουστική ανάλυση προσωδιακών στοιχείων 12.Πειραματική Φωνητική: αρθρωτική ανάλυση (ηλεκτροπαλατογράφος, υπέρηχος). Συστήματα βιοανατροφοδότησης. 13.Φωνολογική Θεωρία: αναπαραστάσεις, κανόνες. Γενετική Φωνολογία, Αρθρωτική Φωνολογία, Εργαστηριακή Φωνολογία.
Λέξεις Κλειδιά
Φωνητική Φωνολογία Γλωσσολογία
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις250,9
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων782,8
Διαδραστική διδασκαλία στο Υπολογιστικό Κέντρο140,5
Συγγραφή εργασίας / εργασιών1585,7
Σύνολο27510
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Κουίζ: φωνητική περιγραφή ήχων, ΔΦΑ (20%) Εργαστηριακή μελέτη: ακουστική ανάλυση δεδομένων και σύνταξη ερευνητικής εργασίας στη φωνητική (60%) Γλωσσική μελέτη: Ανάλυση φωνητικών/φωνολογικών στοιχείων μιας γλώσσας άγνωστης στο/η φοιτητή/τρια. Προετοιμασία πόστερ και προφορική παρουσίαση στην τάξη (20%)
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Επίλυση Προβλημάτων (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Ashby, M. & J. Maidment (2005) Introducing Phonetic Science. Cambridge: CUP. Ashby, P. (2013) Understanding Phonetics. Routledge. Ashby, P. (2013) Speech Sounds. Routledge. Baken, R. & Orlikoff, R. F. (2000) Clinical Measurement of Speech and Voice. London: Singular. Ball, M. J. & Rahilly, J. (1999) Phonetics: The Science of Speech. London: Arnold. Bauman-Wangler, J. (2008) Introduction to Phonetics and Phonology: From concepts to transcription. Allyn & Bacon. Bickord, A. & Floyd, R. (2006) Articulatory phonetics : tools for analyzing the world's languages. SIL. Carr, P. (1999) English Phonetics and Phonology. An introduction. Oxford: Blackwell Publishers. Clark, J., Yallop, C. & Fletcher (2007) An Introduction to Phonetics and Phonology. Oxford: Basil Blackwell. Collins, B. S. & Mees, I. M. (2013) Practical Phonetics and Phonology: A Resource book for students. Routledge. Davenport, M. & Hannahs, S. J. (2010) Introducing Phonetics & Phonology. Routledge. Denes, P. B. & Pinson, E. N. (1993) The Speech Chain: The Physics and Biology of Spoken Language (2nd edn). New York: W.H. Freeman & Company. Esling, J. H., Moisik, S. R., Benner, A.,Crevier-Buchman, L. (2019) Voice Quality: the Laryngeal articulator Model. Cambridge: CUP. Fant, G. (1960) Acoustic Theory of Speech Production. The Hague: Mouton. Fry, D. B. (1979) The Physics of Speech. CUP. Gimson, A.C. (1977) English Pronouncing Dictionary (4th edn, originally compiled by Daniel Jones). London: Dent. Gut, U. (2009) Introduction to English Phonetics and Phonology. Peter Lang Publishers.Handel, S. (1989) Listening: An introduction to the Perception of Auditory Events. Cambridge, MA: MIT Press. Handbook of the International Phonetic Association. A Guide to the Use of the International Phonetic Alphabet. (1999). CUP. Hardcastle, W. J. & Laver, J. (1997) The Handbook of Phonetic Sciences. Oxford: Blackwell Publishers. Jones, D. (1997) English Pronouncing Dictionary. Revised by Roach, P. & Hartman, J. (15th ed). CUP. Johnson, K. (1997) Acoustic & Auditory Phonetics. Oxford: Blackwell Publishers. Kent, R. D. (1997) The Speech Sciences. Singular Publishing. Knight, R.A. (2014) Phonetics; A coursebook.CUP. Ladefoged, P. (1962) Elements of Acoustic Phonetics. Chicago: The University of Chicago Press. Ladefoged, P. (1971) Preliminaries to Linguistic Phonetics.The University of Chicago Press. Ladefoged, P. & Johnson, K. (2014) A course in Phonetics, Wadsworth Publishing Ladefoged, P. & Maddieson, I. (1996) The Sounds of the World's Languages. Oxford: Blackwell Publishers. Ladefoged, P. (2001) Vowels and Consonants. An Introduction to the Sounds of Languages. Oxford: Blackwell. Laver, J. (1994) Principles of Phonetics. Cambridge University Press. Lieberman, P. & Blumstein, S. E. (1988) Speech Physiology, Speech Perception and Acoustic Phonetics. CUP. MacNeilage, P. F. (ed) (1983) The Production of Speech. New York: Springer-Verlag. Reetz, H. & Jongman, A. (2020) Phonetics: Transcription, Production, Acoustics, and Perception Wiley-Blackwell. Shriberg, L., Kent, R., McAllister Byun, T., Preston, J. (2018) Clinical Phonetic. Pearson. Small, L. H. (2019) Fundamentals of Phonetics. A Practical Guide for Students.Boston: Pearson Stevens, K. N. (1998) Acoustic Phonetics. Cambridge, MA: The MIT Press. Zsiga, E. C. (2013) The sounds of Language: an introduction to Phonetics and Phonology. Wiley: Blackwell.
Τελευταία Επικαιροποίηση
26-11-2023