ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ / DIDACTICS OF HISTORY
ΚωδικόςΙΣΤ461
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΙστορίας και Αρχαιολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600019224

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας 2020-2021

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 93
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό Κατ' ΕπιλογήνΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ
Ακαδημαϊκό Έτος2023 – 2024
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600244058
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Oι φοιτητές αναμένεται να: - γνωρίζουν αναλυτικά τους γενικούς και ειδικούς στόχους της διδασκαλίας του μαθήματος στη Ιστορίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, σύμφωνα με τα σύγχρονα πρότυπα της διδακτικής του μαθήματος - έχουν εξοικειωθεί με τη μεθοδολογία της διδασκαλίας της ιστορίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση αξιοποιώντας τις ΤΠΕ και εστιάζοντας στην προώθηση της βιωματικής μάθησης και να οργανώνουν ένα αναλυτικό πρόγραμμα διδασκαλίας - γνωρίζουν την τεχνική οργάνωσης ατομικών ή ομαδικών εργασιών (projects) ως μέρους της διδασκαλίας της Ιστορίας - αναγνωρίζουν και να αξιοποιούν τις πηγές της Ιστορίας (γραπτές, εικονιστικό υλικό κ.λπ.) κατά τη διδασκαλία της Ιστορίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση - γνωρίζουν τα συστήματα και τους τρόπους αξιολόγησης του μαθήματος
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
1. Η Ιστορία ως διδακτικό αντικείμενο στην εκπαίδευση 2. Ο γενικός σκοπός του μαθήματος 3. Επιμέρους σκοποί στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση 4. Σχεδιασμός και οργάνωση της διδασκαλίας 5. Μέθοδοι και μέσα διδασκαλίας 6. Μεθοδολογία της Ιστορίας - Πηγές - Μορφές πρωτογενών πηγών 7. Ενδεικτικές δραστηριότητες 8. Αξιολόγηση της διδασκαλίας του μαθήματος 9. Δυσκολίες και προβλήματα της διδακτικής 10. Η Τοπική Ιστορία στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση - Η τεχνική της εργασίας (project) 11. Το Ολοκαύτωμα στην εκπαίδευση
Λέξεις Κλειδιά
διδακτική, ιστορία, πηγές, μεθοδολογία
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Στη διδασκαλία χρησιμοποιείται power-point και η πλατφόρμα e-learning του ΑΠΘ. Επικοινωνία με e-mails.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις65
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων112.5
Εξετάσεις2.5
Σύνολο180
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Οι φοιτητές αξιολογούνται με γραπτές εξετάσεις, στις οποίες περιλαμβάνονται ερωτήσεις κατανόησης και ασκήσεις δημιουργικής αξιολόγησης υφιστάμενου διδακτικού υλικού για την εκπαίδευση.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Επίλυση Προβλημάτων (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Αντ. Σμυρναίος, Ιστορίης Μάθησις. Ζητήματα φιλοσοφίας και διδακτικής της Ιστορίας, Εκδ. Γρηγόρη, 2013.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Από ποιον, για ποιον και πώς γράφεται η Ιστορία, Επιστημονικό Συμπόσιο (12 και 13 Δεκεμβρίου 2008), Εταιρεία Σπουδών Νεοελληνικού Πολιτισμού & Γενικής Παιδείας Σχολή Μωραΐτη, Αθήνα 2011, 181 σ. Αρώνη-Τσίχλη Καίτη, Ιστορικές σχολές και μέθοδοι. Εισαγωγή στην ευρωπαϊκή ιστοριογραφία, Παπαζήση, Αθήνα 2008, 412 σ. Δερτιλής Γ. Β., Παιδεία και ιστορία, Καστανιώτης, Αθήνα 1999, 130 σ. Δημαράς Κ. Θ. − Σβορώνος Ν., Η μέθοδος της Ιστορίας. Ιστοριογραφικά και αυτοβιογραφικά σχόλια, Άγρα, Αθήνα 1995, 171 σ. Διδακτική της Ιστορίας. Γενική – τοπική ιστορία και περιβαλλοντική εκπαίδευση, Ινστιτούτο του Βιβλίου–Α. Καρδαμίτσα, Αθήνα 2006. Dosse François, Η ιστορία σε ψίχουλα. Από τα Annales στη «Νέα Ιστορία», Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, Ηράκλειο 1993, 289 σ. Evans Richard J., Για την υπεράσπιση της Ιστορίας, Σαββάλας, Αθήνα 2009, 375 σ. Ίγκερς Γκέοργκ, Η ιστοριογραφία στον 20ό αιώνα, Νεφέλη, Αθήνα 1999, 203 σ. Κιτρομηλίδης Π.–Σκλαβενίτης Τ. (επιμ.), Ιστοριογραφία της νεότερης και σύγχρονης Ελλάδας 1833-2002, Πρακτικά. Δ΄Διεθνές Συνέδριο Ιστορίας, ΕΙΕ/ΚΝΕ, Αθήνα 2004, τ. 2. Κόκκινος Γιώργος, Από την ιστορία στις ιστορίες. Προσεγγίσεις στην ιστορία της ιστοριογραφίας, την επιστημολογία και τη διδακτική της ιστορίας, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 1998, 480 σελ. Κουτσός Μιχάλης Θ., Διδακτική ιστορικών πηγών των σχολικών εγχειριδίων, Ζητή, Θεσσαλονίκη 2004, 189 σ. Marwick Arthur, Εισαγωγή στην ιστορία, Κουτσουμπός, Αθήνα 1985, 262 σελ. Peyrot Jean (επιμ.), Η διδασκαλία της Ιστορίας στην Ευρώπη, Μεταίχμιο, Αθήνα 2002, 205 σ. Romano Ruggiero, Πού οδεύει η ιστορία; Αναζητήσεις της σύγχρονης ιστοριογραφίας, ΕΜΝΕ-Μνήμων, Αθήνα 1988, 101 σελ. «Σύγχρονα ρεύματα στην ιστοριογραφία του Νέου Ελληνισμού», Σύγχρονα Θέματα 35-36-37 (1988). Thuillier G.-Tulard J., Οι ιστορικές σχολές, Καρδαμίτσα, Αθήνα 1993, 157 σ. Τοπόλσκι Γιέρζι, Προβλήματα ιστορίας και ιστορικής μεθοδολογίας, Θεμέλιο, Αθήνα 1983, 189 σ. Χαλκιαδάκης Εμμανουήλ, «Προβληματισμοί πάνω στη διδασκαλία της ιστορίας», Θαλλώ 15 (2004), 69-80.
Τελευταία Επικαιροποίηση
22-04-2020