PSYCHOSOCIAL SUPPORT FOR CHILDREN AND FAMILIES

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςPSYCHOSOCIAL SUPPORT FOR CHILDREN AND FAMILIES / PSYCHOSOCIAL SUPPORT FOR CHILDREN AND FAMILIES
ΚωδικόςΨΥ-652
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΨυχολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600013532

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Ψυχολογίας (2017-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 51
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕπιλογής535

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΨΥΧΟΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΤΗΡΙΞΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ
Ακαδημαϊκό Έτος2024 – 2025
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600255268
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Δεν υπάρχουν
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Το μάθημα στοχεύει στην παρουσίαση βασικών αρχών και πρακτικών για την αντιμετώπιση συναισθηματικών, συμπεριφορικών και μαθησιακών δυσκολιών που συνδέονται και επηρεάζουν τη σχολική λειτουργικότητα των παιδιών. Οι φοιτητές/ριες αναμένεται ότι θα μπορούν να σχεδιάσουν και να εφαρμόσουν προγράμματα αντιμετώπισης υπό εποπτεία έμπειρου ψυχολόγου
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα στοχεύει στην παρουσίαση βασικών αρχών και πρακτικών για την αντιμετώπιση συναισθηματικών, συμπεριφορικών και μαθησιακών δυσκολιών που συνδέονται και επηρεάζουν τη σχολική λειτουργικότητα των παιδιών. Στο θεωρητικό μέρος του μαθήματος, παρουσιάζονται προσεγγίσεις και πρακτικές για την εφαρμογή προγραμμάτων παρέμβασης για την ψυχοκοινωνική στήριξη του παιδιού και της οικογένειας. Στο μέρος των εφαρμογών, παρουσιάζονται ειδικότερα θέματα προσεγγίσεων και πρακτικών και δίνονται ασκήσεις και εργασίες σχετικές με τις θεματικές των διαλέξεων. Θεματική 1 Eισαγωγικά στοιχεία. Εισαγωγή στο μάθημα και στις κύριες συνιστώσες του (πρόληψη, παρέμβαση, συναισθηματικές, συμπεριφορικές και μαθησιακές δυσκολίες, ο ρόλος του ψυχολόγου στην ψυχοκοινωνική στήριξη των μαθητών και των οικογενειών τους) Θεματική 2 Αξιολόγηση μαθητικού πληθυσμού. Αξιολόγηση συναισθηματικών και μαθησιακών αναγκών του γενικού μαθητικού πληθυσμού με τη χρήση ψυχομετρικών εργαλείων. Θεματική 3 Αξιολόγηση μαθητικού πληθυσμού. Αξιολόγηση προβλημάτων συμπεριφοράς με ψυχομετρικά εργαλεία, παρατήρηση και λειτουργική ανάλυση συμπεριφοράς στην τάξη. Θεματική 4 Ψυχολογική διαλεκτική συμβουλευτική στο σχολικό πλαίσιο. Εισαγωγικά στοιχεία στη θεματική. Συζήτηση για τη φύση και τη διαδικασία της διαλεκτικής συμβουλευτικής με δασκάλους και άλλους εκπαιδευτικούς. Παρουσίαση διαφορετικών μοντέλων διαλεκτικής συμβουλευτικής. Εφαρμογή μοντέλων και συζήτηση παραμέτρων εφαρμογής στο σχολικό πλαίσιο. Σύνδεση πρακτικών διαλεκτικής συμβουλευτικής με την προαγωγή σχέσεων συνεργασίας σχολείου-οικογένειας. Θεματική 5 Ψυχοκοινωνική στήριξη οικογενειών. Συμβουλευτικές και ψυχοεκπαιδευτικές πρακτικές για την στήριξη γονέων/κηδεμόνων. Θεματική 6 Ψυχοκοινωνική στήριξη οικογενειών. Η χρήση του motivational interviewing στο σχολικό πλαίσιο. Θεματική 7 Προγράμματα παρέμβασης στο σχολικό πλαίσιο. Εισαγωγική στοιχεία για τη θεματική. Ψυχολογικές υπηρεσίες ενταγμένες στο σχολείο και στην κοινότητα. Γενικές αρχές σχεδιασμού, εφαρμογής και αξιολόγησης προγραμμάτων. Θεματική 8 Προγράμματα παρέμβασης στο σχολικό πλαίσιο: Πρώιμη παρέμβαση. Παρουσίαση του εννοιολογικού πλαισίου της πρώιμης παρέμβασης και των βασικών στοιχείων του. Συζήτηση σχεδιασμού, εφαρμογής και αξιολόγησης προγραμμάτων πρώιμης παρέμβασης από την ελληνική και διεθνή βιβλιογραφία. Θεματική 9 Προγράμματα παρέμβασης στο σχολικό πλαίσιο: Εξατομικευμένα προγράμματα παρέμβασης. Συζήτηση σχεδιασμού, εφαρμογής και αξιολόγησης πρακτικών που βασίζονται σε έρευνες με αποτελεσματικά ευρήματα. Παρουσίαση εργαλείων και στρατηγικών για τον σχεδιασμό τέτοιων προγραμμάτων. Θεματική 10 Προγράμματα παρέμβασης στο σχολικό πλαίσιο: Πολύ-επίπεδα συστήματα στήριξης. Παρουσίαση του γενικού πλαισίου των πολύ-επίπεδων συστημάτων στήριξης για τη συμπεριφορά και τη μάθησηΣυζήτηση για την εφαρμογή τέτοιου είδος προγραμμάτων σε μαθητές που έχουν βιώσει τραυματικές συνθήκες, όπως μία πανδημία ή/και σχολική βία.
Λέξεις Κλειδιά
Ψυχοκοινωνική στήριξη, παιδιά, οικογενειες
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Χρήση οπτικοακουστικού υλικού Χρήση εφαρμογών για την προώθηση διαδραστικών δραστηριοτήτων κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας (π.χ. padlet, mentimeter) Χρήση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου για την επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις783
Εργαστηριακή Άσκηση130,5
Άσκηση Πεδίου
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων150,6
Συγγραφή εργασίας / εργασιών220,8
Εξετάσεις20,1
Σύνολο1305
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 1) Συστηματική παρακολούθηση του μαθήματος. Δεν θα καταγράφονται παρουσίες, αλλά η παρακολούθηση θα είναι απαραίτητη ώστε να ενημερώνεστε για τις ασκήσεις και την προετοιμασία των εργασιών. Στο μέρος της θεωρίας, θα παρουσιάζονται πληροφορίες οι οποίες δεν περιέχονται στη βιβλιογραφία του μαθήματος 2) Συμμετοχή σε σύντομες εργασίες (30%). Λεπτομέρειες και οδηγίες για τις εργασίες θα ανακοινωθούν. 3) Γραπτή εξέταση στο τέλος του εξαμήνου (70%)
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική)
  • Έκθεση / Αναφορά (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Μπίμπου-Νάκου, Ι. & Στογιαννίδου, Α.(Εκδ.) (2006). Πλαίσια συνεργασίας ψυχολόγων και εκπαιδευτικών για την οικογένεια και το σχολείο. Δαρδανός.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Suggested Bibliography Albers, C. A., Glover, T. A., & Kratochwill, T. R. (2007). Where are we, and where do we go now? Universal screening for enhanced educational and mental health outcomes, Journal of School Psychology, 45, 257-263. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2006.12.003 Bear, G. G. (2010). School discipline and self-discipline: A practical guide to promoting prosocial student behavior. Guilford Press. Berkel, C., Mauricio, A. M., Rudo-Stern, J., Dishion, T. J., & Smith, J. D. (2021). Motivational interviewing and caregiver engagement in the Family Check-Up 4 Health. Prevention Science, 22(6), 737-746. https://doi.org/10.1007/s11121-020-01112-8 Bibou-Nakou, I., Kiosseoglou, G., & Stogiannidou, A. (2001). Strengths and difficulties of school-aged children in the family and school context. Psychology: The Journal of the Hellenic Psychological Society. 8(4), 506–525. Eklund, K., Renshaw, T. L., Dowdy, E., Jimerson, S. R., Hart, S. R., Jones, C. N., & Earhart, J. (2009). Early identification of behavioral and emotional problems in youth: Universal screening versus teacher-referral identification. The California School Psychologist, 14(1), 89-95. Farmer, E. M. Z., Burns, B. J., Philips, S. D., Angold, A., & Costello, E. J. (2003). Pathways into and through mental health services for children and adolescents. Psychiatric Services, 54, 60-66. http://dx.doi.org/10.1176/appi.ps.54.1.60 Fixsen, D., Blase, K., Metz, A., & Van Dyke, M. (2013). Statewide implementation of evidence‐based programs. Exceptional Children, 79(2), 213–230. Freeman, J., Simonsen, B., McCoach, D. B., Sugai, G., Lombardi, A., & Horner, R. (2016). Relationship between school‐wide positive behavior interventions and supports and academic, attendance, and behavior outcomes in high schools. Journal of Positive Behavior Interventions, 18(1), 41–51. https://doi.org/10.1177/1098300715580992 Freeman, R., Miller, D., & Newcomer, L. (2015). Integration of academic and behavioral MTSS at the district level using implementation science. Learning Disabilities: A Contemporary Journal, 13(1), 59-72. Guralnick, M. J. (2017). Early intervention for children with intellectual disabilities: An update. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 30(2), 211-229. https://doi.org/10.1111/jar.12233 Hattie, J. (2008). Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. Routledge. Horner, R. H., Sugai, G., Smolkowski, K., Eber, L., Nakasato, J., Todd, A. W., & Esperanza, J. (2009). A randomized, wait-list controlled effectiveness trial assessing school-wide positive behavior support in elementary schools. Journal of Positive Behavior Interventions, 11(3), 133-144. Kilgus, S. P., Reinke, W. M., & Jimerson, S. R. (2015). Understanding mental health intervention and assessment within a multi-tiered framework: Contemporary science, practice, and policy. School Psychology Quarterly, 30(2), 159 -165. https://doi.org/10.1037/spq0000118 Le, L. K. D., Esturas, A. C., Mihalopoulos, C., Chiotelis, O., Bucholc, J., Chatterton, M. L., & Engel, L. (2021). Cost-effectiveness evidence of mental health prevention and promotion interventions: A systematic review of economic evaluations. PLoS Medicine, 18(5), e1003606. Mayer, M. J., Nickerson, A. B., & Jimerson, S. R. (2021). Preventing school violence and promoting school safety: Contemporary scholarship advancing science, practice, and policy. School Psychology Review, 50(2-3), 131-142. Martens, B. K., & Erchul, W. P. (2010). School consultation: Conceptual and empirical bases of practice. Springer. McClain, M. B., Shahidullah, J. D., Harris, B., McIntyre, L. L., & Azad, G. (2022). Reconceptualizing educational contexts: The imperative for interprofessional and interagency collaboration in school psychology. School Psychology Review, 51(6), 742-754. https://doi.org/10.1080/2372966X.2021.1949247 McIntosh, K., Girvan, E. J., Fairbanks Falcon, S., McDaniel, S. C., Smolkowski, K., Bastable, E., & Baldy, T. S. (2021). Equity-focused PBIS approach reduces racial inequities in school discipline: A randomized controlled trial. School Psychology, 36(6), 433-444. https://doi.org/10.1037/spq0000466. McIntosh, K., & Goodman, S. (2016). Integrating multi‐tiered systems of support: Blending RTI and PBIS. The Guilford Press. Mennuti, R. B., Christner, R. W., & Freeman, A. (2012). Cognitive-behavioral interventions in educational settings: A handbook for practice. Routledge. Menting, A. T., de Castro, B. O., & Matthys, W. (2013). Effectiveness of the Incredible Years parent training to modify disruptive and prosocial child behavior: A meta-analytic review. Clinical Psychology Review, 33(8), 901-913. National Association of School Psychologists. (2016). Ensuring high quality, comprehensive and integrated specialized instructional support services [Position statement]. National Association of School Psychologists. National Association of School Psychologists. (2020). The professional standards of the National Association of School Psychologists. National Association of School Psychologists. Nearchou, F. A., Stogiannidou, A., & Kiosseoglou, G. (2014). Adaptation and psychometric evaluation of a resilience measure in Greek elementary school students. Psychology in the Schools, 51(1), 58-71. O'Neill, R. E., Albin, R. W., Storey, K., Horner, R. H., & Sprague, J. R. (2015). Functional assessment and program development for problem behavior: A practical handbook (3rd ed.). Cengage Learning. Ormiston, H. E., Nygaard, M. A., & Heck, O. C. (2021). The role of school psychologists in the implementation of trauma-informed Multi-Tiered Systems of Support in schools. Journal of Applied School Psychology,37(4), 319-351. https://doi.org/10.1080/15377903.2020.1848955 Rogers, E. M., Singhal, A., & Quinlan, M. M. (2014). Diffusion of innovations. In An integrated approach to communication theory and research (pp. 432-448). Routledge. Sanetti, L. M. H., & Collier-Meek, M. A. (2019). Increasing implementation science literacy to address the research-to-practice gap in school psychology. Journal of School Psychology, 76, 33-47. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2019.07.008 Santiago, R. T., McIntyre, L. L., & Garbacz, S. A. (2022). Dimensions of family–school partnerships for autistic children: Context and congruence. School Psychology, 37(1), 4-14. https://doi.org/10.1037/spq0000473. Steege, M. W., Pratt, J. L., Wickerd, G., Guare, R., & Watson, S. T. (2019). Conducting school-based functional behavioral assessments: A practitioner’s guide (3rd ed.). The Guilford Press. Shernoff, E. S., Bearman, S. K., & Kratochwill, T. R. (2017). Training the next generation of school psychologists to deliver evidence-based mental health practices: Current challenges and future directions. School Psychology Review, 46(2), 219-232. https://doi.org/10.17105/SPR-2015-0118.V46-2 Stogiannidou, A. (2011). A proposed method for the evaluation of parent counseling within the framework of evidence-based practice. Hellenic Journal of Psychology, 8(3), 338–358. Sugai, G., & Horner, R. H. (2009). Responsiveness‐to‐intervention and school‐wide positive behavior supports: Integration of multi‐tiered system approaches. Exceptionality, 17(4), 223–237. https://doi.org/10.1080/09362830903235375 Tanner, N., Eklund, K., Kilgus, S. P., & Johnson, A. H. (2018). Generalizability of universal screening measures for behavioral and emotional risk. School Psychology Review, 47(1), 3-17. https://doi.org/10.17105/SPR-2017-0044.V47-1 Thomas, M. S., Crosby, S., & Vanderhaar, J. (2019). Trauma-informed practices in schools across two decades: An interdisciplinary review of research. Review of Research in Education, 43(1), 422-452. von der Embse, N., Rutherford, L., Mankin, A., & Jenkins, A. (2019). Demonstration of a trauma-informed assessment to intervention model in a large urban school district. School Mental Health, 11(2), 276-289. https://doi.org/10.1007/s12310-018-9294-z Webster-Stratton, C., & Reid, M. J. (2018). The Incredible Years parents, teachers, and children training series: A multifaceted treatment approach for young children with conduct problems. In J. R. Weisz & A. E. Kazdin (Eds.), Evidence-based psychotherapies for children and adolescents (pp. 122–141). The Guilford Press. Online Resources Intervention Central at https://www.interventioncentral.org Positive Behavioral Interventions and Supports (PBIS) at https://www.pbis.org/ Strengths and Difficulties Questionnaires at https://www.sdqinfo.org/ What Works Clearinghouse at https://ies.ed.gov/ncee/wwc/
Τελευταία Επικαιροποίηση
03-10-2024