Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές που παρακολούθησαν επιτυχώς το μάθημα αναμένεται ότι α) θα αποκτήσουν γνώση των εννοιών και των θεωρητικών μοντέλων της ψυχολογίας της γλώσσας β) θα κατανοήσουν την εξέλιξη της γλωσσικής ικανότητας γ) θα γνωρίσουν τα επιμέρους επίπεδα της γλωσσικής ανάλυσης (φωνολογία, σύνταξη, σημασιολογία δ) θα κατανοήσουν την ερευνητική και κλινική χρησιμότητα της μελέτης της γλώσσας ως γνωστικό αντικείμενο ε) θα εξοικειωθούν με τις βασικές γλωσσικές διαταραχές παιδιών και ενηλίκων
Περιεχόμενο Μαθήματος
Οι επιμέρους θεματικές ενότητες περιλαμβάνουν τα εξής: Ορισμός της ψυχολογίας της γλώσσας ως εγκεφαλική λειτουργία, εξέλιξη της γλωσσικής ικανότητας και επικοινωνίας στις ομάδες έμβιων όντων καθώς και η ιδιαιτερότητα της ανθρώπινης γλώσσας. Επιμέρους επίπεδα της γλωσσικής ανάλυσης (φωνολογία, σύνταξη, σημασιολογία) και η σχέση τους με τις υπόλοιπες γνωστικές λειτουργίες (μνήμη, μάθηση). Βασικά θεωρητικά μοντέλα της ανθρώπινης ομιλίας, της γραφής, της επικοινωνίας με περισσότερους ομιλητές και της νοηματικής γλώσσας. Βασικές γλωσσικές διαταραχές που παρατηρούνται σε παιδιά και ενήλικες.
Λέξεις Κλειδιά
Ψυχολογία της γλώσσας, Επικοινωνία, Φωνολογία, Σύνταξη, Σημασιολογία, Γλωσσικές διαταραχές
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
1) Η ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΡΑΞΗ ΣΤΗ ΘΕΩΡΙΑ, HARLEY TREVOR, UNIVERSITY STUDIO PRESS, 2008.
2) Ψυχολογία της Γλώσσας Γνωστική προσέγγιση της παραγωγής των λέξεων, Patrick Bonin, Gutenberg, 2012
3) Βλάχος Φ. (2018). Εγκέφαλος μάθηση και ειδική αγωγή. Αθήνα: Gutenberg.
4) Bογινδρούκας, Ι., Οκαλίδου, Α. & Σταυρακάκη, Σ. (Επιμέλεια) (2010). Αναπτυξιακές γλωσσικές διαταραχές: Από τη βασική έρευνα στην κλινική πράξη. Θεσσαλονίκη. Εκδόσεις Επίκεντρο.
5) Kωνσταντίνου, Μ. & Κοσμίδου Μ. (2011). Η νευροψυχολογία
των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών.