Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Σκοπός του μαθήματος είναι να διευρύνει την κατανόηση των βασικών λειτουργιών και διαταραχών της μνήμης. Συγκεκριμένα, με την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές αναμένεται να έχουν αποκτήσει:
1. καλή γνώση των θεωριών και των μοντέλων που έχουν προταθεί για να περιγράψουν τη δομή και τη λειτουργία της ανθρώπινης μνήμης.
2. την ικανότητα να αναλύουν κριτικά τα εμπειρικά δεδομένα που οδήγησαν στην θεμελίωση των θεωριών για τη μνήμη.
3. βασικές γνώσεις για την φύση και το είδος των διαφορετικών διαταραχών της μνήμης.
4. κατανόηση του τρόπου με τον οποίο τα εμπειρικά δεόμενα συλλέγονται για να μας πληροφορήσουν για τη φύση των διαταραχών της μνήμης.
5. επίγνωση των μεθοδολογικών και δεοντολογικών περιορισμών που εμφανίζονται στην έρευνα με κλινικούς πληθυσμούς που παρουσιάζουν ελλείματα στην μνήμη τους.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Η ενότητα αυτή αποτελεί μία επισκόπηση των κυριοτέρων διαταραχών της μνήμης οι οποίες οδηγούν σε έκπτωση των μνημονικών διεργασιών. Η προσέγγιση είναι γνωστική-πειραματική με ιδιαίτερη έμφαση στη θεωρητική ανάλυση των διαταραχών.
Οι ενότητες του μαθήματος είναι: Η μνήμη. Το αμνησίκακο σύνδρομο. H μετατραυματική αμνησία. Η ψυχογενής αμνησία. Η αναπτυξιακή αμνησία. Η επίκτητη αμνησία κατά την παιδική ηλικία. Η έκπτωση της μνήμης στο Alzheimer. Η έκπτωση της μνήμη στην άνοια. Διαχωρισμός των διαταραχών της μνήμης από άλλες γνωστικές διαταραχές. Η εκτίμηση των μνημονικών διαταραχών.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Baddeley A., Kopelman, M.D., & Wilson, M. (1997). The Handbook of Memory Disorders, (2nd Edition). John Wiley.
Campell R. & Conway, M. (1995.) Broken Memories: Case Studies in Memory Impairment. Blackwell.
Schacter D. (2002). The Seven Sins of Memory: How the Mind Forgets and Remembers. Houghton Mifflin
Alloway, T. & Gathercole S. (2006). Working Memory and Neurodevelopmental Disorders. Psychology Press.