ΕΜΒΑΘΥΝΣΕΙΣ: ΕΜΒΑΘΥΝΣΕΙΣ: LAB_42 ΟΥΤΟΠΙΑ_ ΕΥΤΟΠΙΑ_ ΔΥΣΤ/Ρ/ΟΠΙΑ

Πληροφορίες Μαθήματος

ΤίτλοςΕΜΒΑΘΥΝΣΕΙΣ: ΕΜΒΑΘΥΝΣΕΙΣ: LAB_42 ΟΥΤΟΠΙΑ_ ΕΥΤΟΠΙΑ_ ΔΥΣΤ/Ρ/ΟΠΙΑ / INSIGHTS: HYBRID SYSTEMS
Κωδικός09EM15
ΣχολήΠολυτεχνική
ΤμήμαΑρχιτεκτόνων Μηχανικών
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600000502

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ 2014-15

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΥποχρεωτικό Κατ' Επιλογήν9512

Πληροφορίες Τάξης

ΤίτλοςΕΜΒΑΘΥΝΣΕΙΣ: LAB_42 ΟΥΤΟΠΙΑ_ ΕΥΤΟΠΙΑ_ ΔΥΣΤ/Ρ/ΟΠΙΑ
Ακαδημαϊκό Έτος2016 – 2017
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία8
Class ID
600055156
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Γενικές Ικανότητες
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
Περιεχόμενο Μαθήματος
Η απάντηση σε ένα ερώτημα είναι σε μέρες ανθρώπινης, πολιτιστικής και οικολογικής κρίσης, το ίδιο ευάλωτη όσο και η εγκυρότητα του ίδιου του ερωτήματος. Το lab_42 επικεντρώνεταιστην επινόηση ερωτημάτων της αρχιτεκτονικής του μετα-ανθρωποκαινού μέσα από μια κριτική στάση απέναντι στο σχήμα Ουτοπία_ευτοπία_δυστ/ρ/οπία και απέναντι στην απομονωτική και παραπλανητική χρήση σύγχρονων τεχνολογιών ως αυτοσκοπού και πανάκειας. Το εργαστήριο σχεδιασμού θα επικεντρωθεί τόσο στον προσδιορισμό του ερωτήματος μιας αρχιτεκτονικής που θα έρθει, όσο και στον προσδιορισμό μιας μεθοδολογίας σχεδιασμού που ως εξατομικευμένη θα είναι το εγχείρημα και ο στόχος κάθε φοιτητή/τριας ξεχωριστά. Ενδιάμεσο ερώτημα του εργαστηρίου θα αποτελέσει ο επαναπροσδιορισμός και η ριζοσπαστικοποίηση της χρήσης τόσο των σύγχρονων όσο και των λιγότερο σύγχρονων, ψηφιακών και αναλογικών μέσων, τεχνικών και τεχνολογιών καθώς και η αποσαφήνιση και διερεύνηση του ρόλου τους τόσο σε σχέση με την ανάπτυξη της σύγχρονης προβληματικής του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού όσο και της μεθοδολογίας του όχι μόνο ως εργαλείου αναπαράστασης αλλά και ως μέσου έρευνας. Κρίσιµα ζητήµατα που θα εξεταστούν: • Η προβληματική της έννοιας της κλίμακας τόσο σε επίπεδο σχεδιασμού όσο και σε επίπεδο επέμβασης. Συνέπειες, προκαταλήψεις και προϋποθέσεις που μεταφέρονται στο σχεδιασμό. • Ο σχεδιασμός και ο προγραμματισμός ως ορίζοντας για την κατανόηση των αστικών αντιπαραθέσεων και των πολιτιστικών διαφορών. • Η υλικότητα ως πεδίο ετερόκλητων συγκλίσεων. Πλαίσιο / προσδοκίες / επιθυµίες: • (Ανταπο)κρίσεις του πραγματικού. • Περιγράμματα μιας αρχιτεκτονικής που έρχεται. Ζώνες συμπάθειας νέων αρχιτεκτονικών εκφράσεων, λεξιλογίων και υλικών για τη διαμόρφωση πρωτοφανών / αποκαλυπτικών χωρικών εμπειριών. Ανώνυμα υλικά, λογικές /ρ/ομποτικής, μηχανική (εκ)μάθηση. • Διερεύνηση της ανάγκης προσωπικής έκφρασης και δημιουργίας προσωπικού αρχιτεκτονικού λεξιλογίου. • Επαναπροσδιορισμός υφιστάμενων κατασκευασμένων μύθων (μύθος του οικολογικού, του ψηφιακού, του αναλογικού, του βιολογικού, της παράδοσης, της τ/ρ/οπικότητας, της παγκοσμιοποίησης, της ταυτότητας, της δημιουργίας, της καινοτομίας, της διεπιστημονικότητας, της υποκειμενικότητας, της αντικειμενικότητας, της υπερκειμενικότητας, του bottom-up και του top-down, του Internet of Things, των Big Data, του μετα-ανθρώπου (posthuman), του μη-ανθρώπινου (nonhuman).....) Προτείνεται μια ρεαλιστική ωστόσο πειραματική και υποθετική μεθοδολογία σχεδιασμού που στοχεύει στην αποκάλυψη εναλλακτικών τρόπων παραγωγής αρχιτεκτονικής μέσα από τη διαχείριση αντιπαραθέσεων, αντιθέσεων, εντάσεων, αποκλίσεων και κρίσεων ως σχεδιαστικών υποθέσεων εργασίας. Το εργαστήριο θα διερευνήσει ζητήματα που άπτονται διαφορετικών κλιμάκων σχεδιασμού τα οποία εκτείνονται από την επιρροή της υλικότητας (ιδιότητες και συμπεριφορές υλικών και κατασκευαστικών λεπτομερειών) έως και την επίδραση των κοινωνικών δομών (διαγράμματα χαρτογραφήσεις) σε αυτόν. Ο σχεδιασμός γίνεται αντιληπτός ως επέμβαση που αποσκοπεί στη διερεύνηση και ανάδειξη των σχέσεων των μερών και του όλου και τις συνδέσεις και επικοινωνίες ανάμεσα στις διαφορετικές κλίμακες και τάξεις / (τ)ρ(οπικότητες) του πραγματικού. Πρόκειται για μια δύστ/ρ/οπη τακτική που δεν είναι προϊόν επιστημονικής φαντασίας του μέλλοντος αλλά πειραματισμός σε τεχνικές που υπάρχουν ήδη στις οποίες ενθαρρύνεται η εναλλακτική τους χρήση.
Λέξεις Κλειδιά
προσωπικοποίηση, εξατομίκευση, ετερότητα, ποικιλότητα, υλικότητα, open-ended, ανώνυμα υλικά, αντιπαράθεση, σύγκρουση, ανθρωπόκαινο, alienation, speculative design, the new normal
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςΣυνολικές για το εξάμηνο ώρες που πρέπει να αφιερώσουν οι φοιτητές για την αντίστοιχη μαθησιακή δραστηριότητα. Συμπεριλαμβάνεται ο χρόνος στην τάξη, το εργαστήριο, το πεδίο κλπ.ECTSΟι πιστωτικές μονάδες (ECTS) της αντίστοιχης μαθησιακής δραστηριότητας. Κάθε μονάδα αντιστοιχεί σε 25 ώρες φόρτου εργασίας των φοιτητών.ΑτομικάΓια τη μαθησιακή δραστηριότητα δεν απαιτείται συνεργασία μεταξύ των φοιτητώνΟμαδικάΓια τη μαθησιακή δραστηριότητα οι φοιτητές συνεργάζονται σε ομάδεςErasmusΗ μαθησιακή δραστηριότητα προσφέρεται στους φοιτητές των προγραμμάτων ανταλλαγής
Διαλέξεις
Σεμινάρια
Εργαστηριακή Άσκηση
Καλλιτεχνική δημιουργία
Σύνολο
Αξιολόγηση Φοιτητών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Κλινική Εξέταση Ασθενούς (ΔιαμορφωτικήΗ διαμορφωτική αξιολόγηση (για βελτίωση) αναφέρεται στις τυπικές και άτυπες διαδικασίες αξιολόγησης που εφαρμόζονται από τους διδάσκοντες κατά τη διάρκεια του εξαμήνου προκειμένου να τροποποιήσουν της διδακτικές και μαθησιακές τους δραστηριότητες για να βελτιώσουν τη μάθηση των φοιτητών.)
  • Καλλιτεχνική Ερμηνεία (ΔιαμορφωτικήΗ διαμορφωτική αξιολόγηση (για βελτίωση) αναφέρεται στις τυπικές και άτυπες διαδικασίες αξιολόγησης που εφαρμόζονται από τους διδάσκοντες κατά τη διάρκεια του εξαμήνου προκειμένου να τροποποιήσουν της διδακτικές και μαθησιακές τους δραστηριότητες για να βελτιώσουν τη μάθηση των φοιτητών.)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Μεταβαλόμενη Αρχιτεκτονική - Κίνηση, Προσαρμογή, Ευελιξία Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 12777813 Συγγραφείς: Ουγγρίνης Κώστας, Μνήμη και εμπειρία του χώρου Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 15460 Συγγραφείς: Σταυρίδης Σταύρος
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Radical Reconstruction by Lebbeus Woods Resi(lience)stance by Francoise Roche What is Enlightenment? by Michel Foucault
Τελευταία Επικαιροποίηση
01-10-2016