Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Σκοπός του μαθήματος είναι να εισάγει τις φοιτήτριες και τους φοιτητές στις βασικές έννοιες της Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης καθώς και της Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης, ώστε να είναι σε θέση να κατανοούν την κοινωνική διάσταση διαφόρων εκπαιδευτικών ζητημάτων.
Επιδιωκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:
Οι φοιτήτριες και οι φοιτητές:
1. Να γνωρίζουν τις διάφορες -συμπληρωματικές ή ανταγωνιστικές- θεωρίες και προσεγγίσεις που έχουν αναπτυχθεί στο πεδίο της Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης.
2. Να αντιληφθούν και να κατανοήσουν τη σύνδεση που υπάρχει μεταξύ εκπαίδευσης και ανισοτήτων.
3. Να κατανοήσουν και να μπορούν να αναλύουν τις κοινωνικές διαστάσεις που έχουν διαμορφώσει τα εκπαιδευτικά
συστήματα.
4. Να αναλύουν σύγχρονα θέματα εκπαιδευτικής πολιτικής και πρακτικής.
5. Να μπορούν να εντοπίσουν εναλλακτικές μορφές του εκπαιδευτικού συστήματος που είναι σε ισχύ και τις προϋποθέσεις εφαρμογής τους.
6. Να στοχαστούν πάνω στις επιδράσεις της μετανάστευσης και της παλιννόστησης στην εκπαίδευση
7. Να γνωρίσουν τους στόχους, τα αξιώματα και τις πρακτικές της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης και να μπορούν να την αντιπαραθέτουν με μονοπολιτισμικές εκπαιδευτικές πρακτικές
8. Να κρίνουν την αποτελεσματικότητα της ελληνικής εκπαίδευσης όσον αφορά τους παλιννοστούντες και αλλοδαπούς μαθητές
Περιεχόμενο Μαθήματος
Εισαγωγή στη θεματική-εννοιολογική προσέγγιση (1ο μάθημα)
Η εξέλιξη της ανθρώπινης κοινωνίας και οι μεταβολές της (2ο μάθημα)
Ο θεσμός του σχολείου στη σύγχρονη κοινωνία (3ο μάθημα)
Θεωρίες-μοντέλα κοινωνικοποίησης (4ο μάθημα)
Ομάδες και φορείς κοινωνικοποίησης (5ο μάθημα)
Η κοινωνική αναγνώριση της παιδικής ηλικίας (6ο μάθημα)
Κοινωνική ανισότητα - οικογένεια και υπόβαθρο - ανισότητες στην εκπαίδευση. Επίδοση στο σχολείο και κοινωνική προέλευση - γλωσσικοί κώδικες(7ο μάθημα)
Πολιτική της εκπαίδευσης (8ο μάθημα)
Εκπαίδευση και οικονομική ανάπτυξη - κοινωνική κινητικότητα (9ο μάθημα)
Μετανάστευση και διαπολιτισμική εκπαίδευση (10ο μάθημα)
Μοντέλα εκπαίδευσης μειονοτήτων (11ο μάθημα)
Ελληνική πραγματικότητα και διεθνής εικόνα (12ο μάθημα)
Γενικές διαπιστώσεις-προετοιμασία για τις εξετάσεις (13ο μάθημα)
Λέξεις Κλειδιά
το σχολείο ως θεσμός, κοινωνικοποίηση, παιδική ηλικία, κοινωνική και εκπαιδευτική ανισότητα, γλωσσικοί κώδικες, κοινωνική κινητικότητα, διαπολιτισμική εκπαίδευση
Περιγραφή
Οι φοιτήτριες και οι φοιτητές αξιολογούνται βάσει της γραπτής τους επίδοσης στις τελικές εξετάσεις του μαθήματος.
Τα κριτήρια αξιολόγησης συζητώνται κατά τη διάρκεια του εξαμήνου, ώστε οι φοιτητές και οι φοιτήτριες να προσανατολίσουν τη μελέτη τους σε αυτά. Επίσης, αναρτώνται ενημερωτικά στο blog του μαθήματος.
Οι ερωτήσεις των εξετάσεων είναι ερωτήσεις κατανόησης, ανάλυσης, σύνθεσης, σύγκρισης και εφαρμογής σύμφωνα με τα επιδιωκόμενα μαθησιακά αποτελέσματα.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Banks, Olive (χχ). H Kοινωνιολογία της Εκπαίδευσης/μτφρ. Τάσος Δαρβέρης. Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής.
Blackledge, David & Barry Hunt (1994[1985]). Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης/μτφρ. Μαρία Δεληγιάννη. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Κελπανίδης, Μιχάλης (2012). Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης: θεωρίες και πραγματικότητα. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Κεσίδου, Αναστασία (2008). «Διαπολιτισμική εκπαίδευση: μια εισαγωγή». Στο: Ένταξη παιδιών παλιννοστούντων και αλλοδαπών στο σχολείο (Γυμνάσιο) (επιμ.), Οδηγός επιμόρφωσης-Διαπολιτισμική εκπαίδευση και αγωγή. Θεσσαλονίκη: Λιθογραφία, 21-36.
Μιχαλακόπουλος, Γιώργος (2000). Κοινωνιολογία και εκπαίδευση: προσεγγίσεις στην κοινωνιολογική διερεύνηση της εκπαίδευσης και της εκπαιδευτικής πράξης. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδης.
Mühlbauer, K.R. (1995). Κοινωνικοποίηση: θεωρία και έρευνα/μτφρ. Δημήτρης Δημοκίδης. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδης.
Νικολάου, Γιώργος (2011). Ένταξη και εκπαίδευση των αλλοδαπών μαθητών στο δημοτικό σχολείο. Αθήνα: Πεδίο.
Νόβα-Καλτσούνη, Χριστίνα (2010). Κοινωνιολογία της εκπαίδευσης. Αθήνα: Gutenberg.
Φραγκουδάκη, Άννα (1985). Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης: θεωρίες για την κοινωνική ανισότητα στο σχολείο. Αθήνα: Παπαζήσης.
Χένεκα, Χανς Πέτερ (1989). Βασική κατεύθυνση Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης/μτφρ. Γ. Σ. Κακαλέτρης. Αθήνα: Καστανιώτης.