Η ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΩΣ ΠΕΔΙΟ ΤΗΣ ΠΑΙΔ/ΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΗ ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΩΣ ΠΕΔΙΟ ΤΗΣ ΠΑΙΔ/ΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ / Comparative Education as a field of Educational Science
ΚωδικόςΠ1708
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΦιλοσοφίας και Παιδαγωγικής
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΑναστασία Κεσίδου
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID280009232

Πρόγραμμα Σπουδών: ΜΕΡΙΚΗΣ ΦΟΙΤΗΣΗΣ 2011

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό Κατ' Επιλ. ΚατεύθυνσηςΧειμερινό/Εαρινό-6
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣΥποχρεωτικό Κατ' Επιλ. ΚατεύθυνσηςΧειμερινό/Εαρινό-6

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής (2011-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 41
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΥποχρεωτικό Κατ' Επιλ. ΚατεύθυνσηςΧειμερινό/Εαρινό-6
ΠαιδαγωγικήΥποχρεωτικό Κατ' Επιλ. ΚατεύθυνσηςΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΗ ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΩΣ ΠΕΔΙΟ ΤΗΣ ΠΑΙΔ/ΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ
Ακαδημαϊκό Έτος2016 – 2017
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600056792

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΣχολείο Νέας Ελληνικής Γλώσσας
ΌροφοςΙσόγειο
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ 113 (112)
ΗμερολόγιοΤετάρτη 13:30 έως 16:00
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Δεν υπάρχουν.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτήτριες και οι φοιτητές 1. να κατανοήσουν τη θέση και τη σημασία της Συγκριτικής Παιδαγωγικής στο πλαίσιο της Παιδαγωγικής Επιστήμης 2. να διακρίνουν μεταξύ συγκριτικής ανάλυσης και Διεθνούς Παιδαγωγικής 3. να εξοικειωθούν με τη συγκριτική ερευνητική διαδικασία 4. να είναι σε θέση να συγκρίνουν βασικές διαστάσεις ευρωπαϊκών εκπαιδευτικών συστημάτων 5. μέσω της έμμεσης συγκριτικής προσέγγισης να μπορούν να αντλήσουν στοιχεία προς αξιοποίηση για τη βελτίωση του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος 6. να κατανοήσουν τις διεθνείς εκπαιδευτικές τάσεις και τον τρόπο με τον οποίο επηρεάζουν τα εθνικά εκπαιδευτικά συστήματα 7. να κατανοήσουν θέματα πολιτισμικού πλουραλισμού και διεθνοποίησης στην εκπαίδευση
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Εισαγωγή στη θεματική: οριοθέτηση της Συγκριτικής Παιδαγωγικής ως κλάδου της Παιδαγωγικής Επιστήμης και αναγκαιότητα (1ο μάθημα) Η εξέλιξη της Συγκριτικής Παιδαγωγικής: ιστορική θεώρηση (2ο μάθημα) Στόχοι και κατευθύνσεις της Συγκριτικής Παιδαγωγικής (συγκριτική ανάλυση, Διεθνής Παιδαγωγική) (3ο μάθημα) Συγκριτική μέθοδος, επιστημολογικές τάσεις της Συγκριτικής Παιδαγωγικής (4ο μάθημα) Ένα παράδειγμα εφαρμογής της συγκριτικής μεθόδου: η εκπαίδευση στην Ελλάδα και τη Φινλανδία (5ο και 6ο μάθημα) Το εκπαιδευτικό σύστημα της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας (7ο μάθημα) Το εκπαιδευτικό σύστημα της Αγγλίας (8ο μάθημα) Το εκπαιδευτικό σύστημα της Γαλλίας (9ο μάθημα) Οι διεθνείς συγκριτικές μελέτες επίδοσης των μαθητών (PISA, TIMMS) (10ο μάθημα) Η Παιδαγωγική των Διεθνών Οργανισμών (11ο μάθημα) Η Παιδαγωγική των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (12ο μάθημα) Διαπολιτισμική εκπαίδευση και ευρωπαϊκή διάσταση στην εκπαίδευση (13ο μάθημα)
Λέξεις Κλειδιά
Συγκριτική Παιδαγωγική, συγκριτική μέθοδος, συγκριτική ανάλυση, Διεθνής Παιδαγωγική, εκπαιδευτική πολιτική
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Ηλεκτρονική αποστολή στους φοιτητές πρόσθετου εκπαιδευτικού υλικού.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις
Σεμινάρια150
Εργαστηριακή Άσκηση
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων
Εκπόνηση μελέτης (project)
Συγγραφή εργασίας / εργασιών
Εξετάσεις
Σύνολο150
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Οι φοιτητές αξιολογούνται βάσει: - της γραπτής τους επίδοσης στις τελικές εξετάσεις του μαθήματος - της επίδοσής τους στη γραπτή εργασία και στην προφορική παρουσίασή της - της συνολικής τους παρουσίας, συμμετοχής και συμβολής κατά τη διάρκεια του μαθήματος Τα κριτήρια αυτά γνωστοποιούνται στους συμμετέχοντες φοιτητές στην αρχή του εξαμήνου. Πέρα από τις υποχρεωτικές ομαδικές εργασίες που ανατίθενται, δίνεται η δυνατότητα για μικρή ατομική εργασία (προαιρετικού χαρακτήρα) σχετικά με θέμα που συζητήθηκε κατά τη διάρκεια ενός μαθήματος και με στόχο οι φοιτητές να προβούν στη σύγκριση εκπαιδευτικών συστημάτων ή επιμέρους διαστάσεών τους. Η εργασία αυτή προσμετράται στον τελικό βαθμό όσων την εκπονούν. Οι ερωτήσεις που τίθενται στις εξετάσεις είναι ερωτήσεις κατανόησης, ανάλυσης, σύνθεσης και σύγκρισης, σύμφωνα με τα επιδιωκόμενα μαθησιακά αποτελέσματα.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Επίλυση Προβλημάτων (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Μπουζάκης, Σήφης (επιμ.) (2012). Συγκριτική Παιδαγωγική: μεθοδολογικές, θεωρητικές προσεγγίσεις-διεθνής εκπαίδευση-εκπαίδευση εκπαιδευτικών-ευρωπαϊκή διάσταση στην εκπαίδευση-παγκοσμιοποίηση και εκπαίδευση. Αθήνα: Gutenberg Sahlberg, Pasi (2013). Φινλανδικά μαθήματα: τί μπορεί να μάθει ο κόσμος από την εκπαιδευτική αλλαγή στη Φινλανδία, μτφρ. Ελένη Κοτσυφού. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
ΕΛΛΗΝΟΓΛΩΣΣΗ Θεοδωρίδης, Ανδρέας/ Κουτσελίνη, Μαίρη (2007). «Η έννοια της ευρωπαϊκής διάστασης στην εκπαίδευση: εξέλιξη και προσεγγίσεις». Στο: Παιδαγωγική Επιθεώρηση, τ. 44, 25-42 Καζαμίας, Ανδρέας (1990). «Συγκριτική Παιδαγωγική». Λήμμα στο: Παιδαγωγική-Ψυχολογική Εγκυκλοπαίδεια Λεξικό. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα Καζαμίας, Ανδρέας (2003). «Παγκοσμιοποίηση και παιδεία στη Νέα Κοσμόπολη: Ύβρις ή Ευλογία; Προβληματισμοί για την Ελλάδα». Στο: Συγκριτική και Διεθνής Εκπαιδευτική Επιθεώρηση, τ.1, 13-42 Καλογιαννάκη-Χουρδάκη, Πέλλα (1998). Προσεγγίσεις στη Συγκριτική Παιδαγωγική: τόποι και τρόποι, τομές και παραδείγματα. Αθήνα: Γρηγόρης Καλογιαννάκη-Χουρδάκη, Πέλλα/ Μακράκης, Βασίλης (επιμ.) (1996). Ευρώπη και Εκπαίδευση. Αθήνα: Γρηγόρης Καλογιαννάκη, Πέλλα (2011). Συγκριτική Παιδαγωγική: επιστημολογικά και μεθοδολογικά ζητήματα- κύριοι εκπρόσωποι. Αθήνα: Εκδοτικός Όμιλος Ίων Κεσίδου, Αναστασία/ Χειμαριού, Ελένη (2000). «Μέθοδοι και τεχνικές συγκριτικής προσέγγισης αναλυτικών προγραμμάτων και σχολικών εγχειριδίων». Στο: Πρακτικά Ημερίδας με θέμα: «Μεθοδολογικά ζητήματα στην έρευνα των σχολικών βιβλίων», Κέντρο Έρευνας Σχολικών Βιβλίων και Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης. Θεσσαλονίκη 27 Μαΐου 2000 Κεσίδου, Αναστασία (2007). «Συγκριτική μέθοδος έρευνας». Στο: Ξωχέλλης, Παναγιώτης (επιμ.). Λεξικό της Παιδαγωγικής. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη, 625-627 Κεσίδου, Αναστασία (2007). «Συγκριτική παιδαγωγική». Στο: Ξωχέλλης, Παναγιώτης (επιμ.). Λεξικό της Παιδαγωγικής. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη, 627-630 Κεσίδου, Αναστασία (2008). «Διαπολιτισμική εκπαίδευση: μια εισαγωγή». Στο: Ένταξη παιδιών παλιννοστούντων και αλλοδαπών στο σχολείο (Γυμνάσιο) (επιμ.), Οδηγός επιμόρφωσης - Διαπολιτισμική εκπαίδευση και αγωγή. Θεσσαλονίκη: Λιθογραφία, 21-36 Κουλαΐδης, Βασίλης/ Παπαδάκης, Νίκος/ Δημόπουλος, Κώστας (2006). «Πρόγραμμα PISA: αποτίμηση και προκλήσεις». Στο: Συγκριτική και Διεθνής Εκπαιδευτική Επιθεώρηση, τ. 6, 33-57 Lenhart, Volker (2006). Παιδαγωγική των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, μτφρ. Εύα Γεμενετζή. Αθήνα: Gutenberg MacBeath, J., Schratz, M., Meuret, D. & Jakοbsen, L. (2005). Η αυτοαξιολόγηση στο ευρωπαϊκό σχολείο: πώς άλλαξαν όλα, μτφρ. Μαρία Δεληγιάννη. Αθήνα: Μεταίχμιο Μάρκου, Γιώργος/ Μπουζάκης, Σήφης (1988). Συγκριτική Παιδαγωγική: η εκπαίδευση στην Ευρώπη. Αθήνα: Gutenberg Ματθαίου, Δημήτρης (1997). Συγκριτική Σπουδή της Εκπαίδευσης: θεωρήσεις και Ζητήματα. Αθήνα Ματθαίου, Δημήτρης (2010). «Συγκριτική εκπαίδευση και εκπαιδευτική πολιτική. Μια προβληματική συμβίωση». Στο: Συγκριτική και Διεθνής Εκπαιδευτική Επιθεώρηση, τ. 14, 17-30 Μπουζάκης, Σήφης (1990). Συγκριτική Παιδαγωγική ΙΙ: θεωρητικές προσεγγίσεις και ξένα εκπαιδευτικά συστήματα. Αθήνα: Gutenberg Μπουζάκης, Σήφης (1993). Συγκριτική Παιδαγωγική ΙΙΙ: θεωρητικές προσεγγίσεις και ξένα εκπαιδευτικά συστήματα. Αθήνα: Gutenberg Μπουζάκης, Σήφης (επιμ.) (2000). Ιστορικο-συγκριτικές προσεγγίσεις. Αθήνα: Gutenberg Μπουζάκης, Σήφης (επιμ.) (2012). Συγκριτική Παιδαγωγική: μεθοδολογικές, θεωρητικές προσεγγίσεις-διεθνής εκπαίδευση-εκπαίδευση εκπαιδευτικών-ευρωπαϊκή διάσταση στην εκπαίδευση-παγκοσμιοποίηση και εκπαίδευση. Αθήνα: Gutenberg Οικονομίδης, Β. Δ. & Θ. Γ. Ελευθεράκης (επιμ.) (2011). Εκπαίδευση, δημοκρατία και ανθρώπινα δικαιώματα. Αθήνα: Διάδραση Παπαξάνθη, Δάφνη (2009). Διεθνείς συγκριτικές μελέτες επίδοσης των μαθητών και εκπαιδευτική πολιτική: η επίδραση του προγράμματος PISA στα Προγράμματα Σπουδών της Γερμανίας, μεταπτυχιακή εργασία, Τομέας Παιδαγωγικής, Φιλοσοφική Σχολή Α.Π.Θ. Πυργιωτάκης, Ιωάννης/ Κανάκης, Ιωάννης (επιμ.) (1992). Παγκόσμια κρίση στην εκπαίδευση: μύθος ή πραγματικότητα; Αθήνα: Γρηγόρης Τερζής, Νίκος (2006). Το γυμνάσιο ως βαθμίδα υποχρεωτικής εκπαίδευσης: κριτική απογραφή και συγκριτική έρευνα. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη Τσαούσης, Δημήτριος (2007). Η εκπαιδευτική πολιτική των Διεθνών Οργανισμών. Παγκόσμιες και ευρωπαϊκές διαστάσεις. Αθήνα: Gutenberg Σοφιανοπούλου, Χρύσα (2011). Ανάλυση της εκπαιδευτικής επίδοσης- Μελέτη περίπτωσης: το διεθνές πρόγραμμα για την αξιολόγηση των μαθητών PISA 2006. Αθήνα: Παπαζήσης Sahlberg, Pasi (2013). Φινλανδικά μαθήματα: τί μπορεί να μάθει ο κόσμος από την εκπαιδευτική αλλαγή στη Φινλανδία, μτφρ. Ελένη Κοτσυφού. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο Σταμέλος, Γιώργος/ Βασιλόπουλος, Ανδρέας (2004). Ευρωπαϊκή Εκπαιδευτική πολιτική: συγκρότηση θεματολογία, μεθοδολογία υλοποίησης, επιδράσεις στην ελληνική εκπαίδευση και κατάρτιση. Αθήνα: Μεταίχμιο UNESCO (2002). Εκπαίδευση. Ο θησαυρός που κρύβει μέσα της. Έκθεση της Διεθνούς Επιτροπής για την εκπαίδευση στον 21ο αιώνα υπό την προεδρία του Jacques Delors, μετ. Ομάδα εργασίας του ΚΕΕ. Αθήνα: Gutenberg ΞΕΝΟΓΛΩΣΣΗ Döbert, Hans/ Hörner, Wolfgang/ von Kopp, Botho/ Reuter, Lutz (2010). Die Bildungssysteme Europas. Hohengehren: Schneider Verlag (για ευρωπαϊκά εκπαιδευτικά συστήματα) Hörner, Wolfgang/ Döbert, Hans/ von Kopp, Botho./ Mitter, Wolfgang (2007). The Education Systems of Europe. Dordrecht: Springer Science+Business Media B.V (για ευρωπαϊκά εκπαιδευτικά συστήματα, υπάρχει και ηλεκτρονική πρόσβαση στο http://www.lib.auth.gr/ ) Postlethwaite, Neville (ed.) (1988). The Encyclopedia of Comparative Education and National Systems of Education. Oxford et al: Pergamon Press Röhrs, Hermann (1995). Die vergleichende und internationale Erziehungswissenschaft: mit einem Nachwort. Weinheim: Deutscher Studien Verlag ΧΡΗΣΙΜΟΙ ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΟΙ ΤΟΠΟΙ UNESCO: www.unesco.org ΟΟΣΑ - OECD: www.oecd.org Συμβούλιο της Ευρώπης - Council of Europe: www.coe.int Ευρωπαϊκή Ένωση: http://europa.eu Ευρυδίκη - Eurydice: www.eurydice.org (για ευρωπαϊκά εκπαιδευτικά συστήματα) Πρόγραμμα PISA: www.pisa.oecd.org Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής: http://www.iep.edu.gr (για το Πρόγραμμα PISA) ΠΕΡΙΟΔΙΚΑ Συγκριτική και Διεθνής Εκπαιδευτική Επιθεώρηση
Τελευταία Επικαιροποίηση
29-03-2016