ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ / SOCIOLOGY OF EDUCATION
ΚωδικόςΥΒ.1.010
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΕπιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΑργύριος Κυρίδης
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID80003385

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Ακαδημαϊκό Έτος2016 – 2017
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600067728
ΤμήμαΔιδάσκοντες
1. ΤΕΠΑΕΑργύριος Κυρίδης
2. ΚΟΙΝΗ ΤΑΞΗΑργύριος Κυρίδης

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΠαιδαγωγικό Μπλε
ΌροφοςΙσόγειο
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ ΛΥΟΜΕΝΟ 2 (173)
ΗμερολόγιοΤετάρτη 13:30 έως 16:00
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Υποβάθρου
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
• Γνώση και κατανόηση βασικών κοινωνιολογικών εννοιών • Γνώση και κατανόηση βασικών ερευνητικών εργαλείων της κοινωνιολογίας • Δυνατότητα ανάλυσης κοινωνικών φαινομένων με τη χρήση κοινωνιολογικών εργαλείων • Δυνατότητα κοινωνιολογικής ανάλυσης και κατανόησης των λειτουργιών της εκπαίδευσης και των εκπαιδευτικών προβλημάτων • Δυνατότητα διατύπωσης ερευνητικών προβλημάτων με χρήση των θεωρητικών εργαλείων της κοινωνιολογίας της εκπαίδευσης • Κατανόηση των λειτουργιών και ειδικότερα των κοινωνικών λειτουργιών της προσχολικής εκπαίδευσης • Κατανόηση του κοινωνικού ρόλου του νηπιαγωγείου • Δυνατότητα κοινωνιολογικής ανάλυσης και κατανόησης των κοινωνικών λειτουργιών της προσχολικής εκπαίδευσης • Δυνατότητα διατύπωσης ερευνητικών προβλημάτων σχετικά με το νηπιαγωγείο και τις λειτουργίες του • Κατανόηση της έννοιας της κοινωνικής ευπάθειας • Κατανόηση της έννοιας της κοινωνικής συνοχής • Κατανόηση των εννοιών: «κοινωνική ανισότητα» και «εκπαιδευτική ανισότητα» • Κατανόηση του κοινωνικού και αντισταθμιστικού ρόλου της εκπαίδευσης • Δυνατότητα διατύπωσης ερευνητικών προβλημάτων σε ζητήματα εκπαιδευτικής πολιτικής
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Η επιστήμη της κοινωνιολογίας – Βασικές έννοιες της κοινωνιολογίας – Η κοινωνιολογική έρευνα – Η κοινωνιολογία της εκπαίδευσης ως κλάδος της επιστήμης της κοινωνιολογίας και των επιστημών της εκπαίδευσης – Οι λειτουργίες της εκπαίδευσης και του σχολείου – Βασικά προβλήματα της κοινωνιολογίας της εκπαίδευσης – Εκπαιδευτική ανισότητα και ερμηνευτικές προσεγγίσεις της Οι κοινωνικές λειτουργίες της προσχολικής εκπαίδευσης – Ο κοινωνικός ρόλος του νηπιαγωγείου – Η κοινωνικοποιητική λειτουργία στο νηπιαγωγείο - Η έννοια της πολιτισμικής υστέρησης - Το νηπιαγωγείο ως φορέας αντισταθμιστικής εκπαίδευσης Η έννοια της κοινωνικής μειονεξίας - Οι ευπαθείς κοινωνικές ομάδες – Πολιτισμικές μειονότητες - Ζητήματα κοινωνικών ανισοτήτων - Η εκπαίδευση των ευπαθών κοινωνικών ομάδων – Ζητήματα εκπαιδευτικών ανισοτήτων – Η έννοια της θετικής διάκρισης – εκπαιδευτικά και κοινωνικά προγράμματα θετικών διακρίσεων.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων351,4
Συγγραφή εργασίας / εργασιών763,0
Προετ., εργ. & μελ.
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Νόβα – Καλτσούνη, Χρ. (2010). Κοινωνιολογία της εκπαίδευσης. Αθήνα: Gutenberg Κυρίδης, Α. (1999). Εκπαιδευτική ανισότητα. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδης.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Willis Paul (2012). Μαθαίνοντας να δουλεύεις. Αθήνα: Gutenberg Κασιμάτη, Κ. (2007). Κοινωνικός αποκλεισμός. Αθήνα: Gutenberg Κυρίδης, Α. & Φωτόπουλος, Ν. (2009). Η γεωγραφία της ελληνικής εκπαιδευτικής ανισότητας. Ζώνες εκπαιδευτικής προτεραιότητας και ενεργητικές δημόσιες πολιτικές (95-118). Στο Θάνος, Θ. (επιμ). Εκπαιδευτικές Ανισότητες. Αθήνα: Μοτίβο. Κυρίδης Α., Ντίνας Κ., Βαμβακίδου Ι., Καραμήτσου Κ. (2003). Το τέλος της «ομοιογένειας» και η απαρχή της «ετερότητας» στο ελληνικό νηπιαγωγείο: Οι νηπιαγωγοί μιλούν για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν στις πολυπολιτισμικές τάξεις. Στο Ε. Τρέσσου & Σ. Μητακίδου (επιμ.) Εκπαιδευτικοί μιλούν σε εκπαιδευτικούς για τις εμπειρίες τους. Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής. Κυρίδης Α. & Ανδρέου, Α. (Επιμ) (2005). Όψεις της ετερότητας. Αθήνα: Τυπωθήτω – Γ. Δαρδανός. Κυρίδης, Α. (1999). Μια κοινωνιολογική προσέγγιση της προσχολικής εκπαίδευσης. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδης. Banks, O. (2001). Κοινωνιολογία της εκπαίδευσης. Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής.
Τελευταία Επικαιροποίηση
16-01-2017