ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΚΡΙΤΙΚΗ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΚΡΙΤΙΚΗ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ / THEORY AND CRITICISM OF CHLDREN'S LITERATURE
ΚωδικόςΥΒ.1.024
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΕπιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΜελπομένη Κανατσούλη
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID80003391

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΚΡΙΤΙΚΗ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ
Ακαδημαϊκό Έτος2017 – 2018
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600110335

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΠαιδαγωγικό Μπλε
ΌροφοςΥπόγειο 1
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ ΥΠΟΓΕΙΟ ΛΥΟΜΕΝΟ 1 (171)
ΗμερολόγιοΔευτέρα 11:00 έως 13:30
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Υποβάθρου
  • Γενικών Γνώσεων
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Γαλλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Εξοικείωση και γνωριμία με τον ευρύτερο χώρο της παιδικής λογοτεχνίας. Κατανόηση των ιδιαίτερων προσδιοριστικών χαρακτηριστικών της λογοτεχνίας για παιδιά. Κατανόηση της σχέσης του ευρύτερου πλαισίου( ιστορικού, κοινωνικού, πολιτισμικού)με την εμφάνιση και ανάπτυξη της παιδικής λογοτεχνίας στην Ευρώπη και στην Ελλάδα. Εξοικείωση με τις θεωρίες λογοτεχνίας και τις δυνατότητες εφαρμογήw τους. Γνωριμία με τον ευρύτερο χώρο της σύγχρονης κριτικής ( ευρωπαϊκή και ελληνική)της παιδικής λογοτεχνίας. Κατάκτηση δεξιοτήτων που αφορούν στην κατασκευή και εφαρμογή Παιδαγωγικών Προγραμμάτων με περιεχόμενο διδακτικές προσεγγίσεις της παιδικής Λογοτεχνίας
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Α. Σύντομη ιστορική και κοινωνιολογική θεώρηση της παιδικής λογοτεχνίας. Έννοια, περιεχόμενο και ιδιαιτερότητες της παιδικής λογοτεχνίας. Λογοτεχνία και Παιδική Λογοτεχνία. Σύντομη ιστορική επισκόπηση της πορείας και εξέλιξης της ελληνικής παιδικής λογοτεχνίας Β. Τα είδη της Παιδικής Λογοτεχνίας, τάσεις και οι εξελίξεις, Θεωρία και Κριτική. Αφηγήσεις βραχείας φόρμας (λαϊκότροπα, νεοτερικά, παιδοκεντρικά, αυτοβιογραφικά κείμενα). Παιδική ποίηση ( ηχορυθμικά, λυρικορητορικά, νεοτερικά κείμενα). Αφηγήσεις ευρείας φόρμας ( μυθιστορήματα και Νουβέλες). Εικονογραφημένο βιβλίο και βιβλίο γνώσης. Γ. Παιδική Λογοτεχνία και Εκπαίδευση Ανάγνωση και ερμηνεία κειμένων παιδικής λογοτεχνίας. Τεχνικές προσέγγισης του λαϊκού παραμυθιού, της παιδικής μικροαφήγησης και της παιδικής ποίησης. Παρουσίαση και ανάλυση δειγματικών διδακτικών προσεγγίσεων.
Λέξεις Κλειδιά
θεωρίες λογοτεχνίας, κειμενικά ειδη παιδικής λογοτεχνίας, παιδαγωγικές εφαρμογές
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Σεμινάρια110,4
Άσκηση Πεδίου200,8
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων301,2
Φροντιστήριο100,4
Πρακτική (Τοποθέτηση)200,8
Συγγραφή εργασίας / εργασιών200,8
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Συνεχής αξιολόγηση και παρακολούθηση Συγγραφή και Παρουσίαση εργασιών Γραπτές ή προφορικές εξετάσεις
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Επίλυση Προβλημάτων (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Έκθεση / Αναφορά (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Καρακίτσιος Α., 2012. Περί Παιδικής Λογοτεχνίας, Ζυγός, Θεσσαλονίκη. Κανατσούλη Μ.,2005. Εισαγωγή στη θεωρία και κριτική της παιδικής λογοτεχνίας, University Press, Θεσσαλονίκη.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Αναγνωστόπουλος Β., 1996. Τάσεις και εξελίξεις της παιδικής λογοτεχνίας, οι εκδόσεις των φίλων, Αθήνα. Μιράζγεζη Μ., 1978. Ποίηση και Διδασκαλία, Αθήνα. Μουλλάς Π., 1991. Παλίμψηστα και μη, Στιγμή, Αθήνα. Παπαντωνάκης Γ.Δ., 1999. Κώδικες και Αφηγηματικά Προγράμματα σε κείμενα της παιδικής λογοτεχνίας, Πατάκης, Αθήνα. Πεσματζόγλου Τ., 1991. Το ηρωικό παραμύθι της Πηνελόπης Δέλτα, Βιβλιοπωλείον της Εστίας, Αθήνα. Σκαρτσής Σ., 1995. Δέκα σημειώματα για την ποίηση, Παρατηρητής, Θεσσαλονίκη. Σουλιώτης Δ., 1995. Αλφαβητάριο της Ποίησης, Δεδούσης, Θεσσαλονίκη. Σπανός Δ., 1996. Διδακτική Μεθοδολογία- Η διδασκαλία του ποιήματος, Αθήνα. Σπανός Γ., 1991. "Η Ποίηση για παιδιά στην Ελλάδα. Παιδαγωγικό και αισθητικό πρόβλημα" στο συλλογικό τόμο, Σύγχρονες τάσεις και απόψεις για την παιδική Λογοτεχνία, Πρακτικά του Δ΄ Σεμιναρίου του Κύκλου του παιδικού βιβλίου, σ.σ. 43-57, Ψυχογιός, Αθήνα. Τζιόβας Δ., 1993. Το παλίμψηστο της αφήγησης- Από την αφηγηματολογία στη διαλογικότητα, Οδυσσέας, Αθήνα. Genette G., 1971, 73, 77. Figures I, II, III. Points, Paris. 2. Διδακτικές Σημειώσεις στην προσωπική ιστοσελίδα του διδάσκοντα www.users.akarakit auth.gr
Τελευταία Επικαιροποίηση
09-03-2018