Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στο τέλος του μαθήματος, οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση να:
(α)γνωρίζουν τη σημασία της ειδικής αγωγής τόσο από ιστορική σκοπιά όσο και με βάση τη σύγχρονη οπτική,
(β)αναγνωρίζουν τις σύγχρονες τάσεις και τα κριτικά ζητήματα στο χώρο της ειδικής αγωγής,
(γ)απομυθοποιήσουν το στίγμα που περιβάλλει τη διαφορετικότητα και τα άτομα με ειδικές ανάγκες,
(δ)αναγνωρίζουν τον ρόλο και τις ευθύνες των εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής και να διαμορφώνουν λειτουργικά πλαίσια συνεργασίας μαζί τους,
(ε)υποστηρίζουν τους/τις μαθητές/ήτριες με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και τις οικογένειές τους,
(στ)χρησιμοποιούν τον αναστοχασμό ως εργαλείο για την ανάπτυξη της προσωπικής και επαγγελματικής τους ταυτότητας.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα αποτελεί μια εισαγωγή στον τομέα της ειδικής αγωγής και στις εφαρμογές της ψυχολογίας στον τομέα αυτόν. Στόχος του είναι να εφοδιάσει φοιτητές και φοιτήτριες με τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες που θα τους επιτρέψουν να παρέχουν μελλοντικά ψυχολογικές υπηρεσίες σε σχολεία τυπικής επίτευξης, σχολεία ειδικής αγωγής και άλλους φορείς για παιδιά και εφήβους με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (π.χ., σωματικοκινητικές αναπηρίες, αισθητηριακές βλάβες, νοητική καθυστέρηση, αυτισμός, διαταραχές λόγου και επικοινωνίας, μαθησιακές δυσκολίες, κ.α.). Στις θεματικές του μαθήματος περιλαμβάνονται η ιστορία της ειδικής αγωγής στην Ελλάδα και διεθνώς, η αναγνώριση και κατανόηση των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, ο σχεδιασμός, η εφαρμογή αλλά και η αξιολόγηση κατάλληλων εκπαιδευτικών παρεμβάσεων, η ανάπτυξη συστημάτων υποστήριξης των εν λόγω μαθητών/τριών, των οικογενειών τους και των εκπαιδευτικών, και η αξιοποίηση της υπάρχουσας τεχνογνωσίας στον τομέα της ειδικής αγωγής. Στο μάθημα θα υπάρχουν διαλέξεις, παρουσιάσεις εργασιών, συζητήσεις σε ομάδες και ομαδικές ασκήσεις/δραστηριότητες.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Dale, N. (2000). Τρόποι συνεργασίας με οικογένειες παιδιών με ειδικές ανάγκες. Αθήνα: Εκδόσεις Ίων.
Δήμου, Γ. Η. (1996). Απόκλιση, στιγματισμός. Αφομοιωτική θεωρητική προσέγγιση των αποκλίσεων στο σχολείο. Αθήνα: Gutenberg.
Δράκος, Γ. (2002). Σύγχρονα θέματα της ειδικής παιδαγωγικής. Προβληματισμοί, αναζητήσεις και προοπτικές. Αθήνα: Ατραπός.
Ζώνιου-Σιδέρη, Α. (2000). Ένταξη: Ουτοπία ή πραγματικότητα. Η εκπαιδευτική και πολιτική διάσταση της ένταξης μαθητών με ειδικές ανάγκες. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Θανόπουλος, Θ. (2005). Εκπαιδευτικά προγράμματα για παιδιά με ιδιαίτερες μαθησιακές δυσκολίες και εκπαιδευτικές ανάγκες. Αθήνα: Ατραπός.
Κάκουρος, Ε., & Μανιαδάκη, Κ. (2004). Ψυχοπαθολογία παιδιών και εφήβων. Αθήνα: Τυπωθήτω-Δαρδανός.
Καλαντζή-Αζίζι, Α., & Ζαφειροπούλου, Μ. (Επ. Εκδ.) (2004). Προσαρμογή στο σχολείο. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Καλύβα, Ε. (2005). Αυτισμός. Εκπαιδευτικές και θεραπευτικές προσεγγίσεις. Αθήνα: Παπαζήση.
Παντελιάδου, Σ., & Αργυρόπουλος, Β. (2011). Ειδική αγωγή. Από την έρευνα στη διδακτική πράξη. Αθήνα: Εκδόσεις Πεδίο.
Πολυχρονοπούλου, Σ. (2001). Παιδιά και έφηβοι με ειδικές ανάγκες και δυνατότητες. Σύγχρονες τάσεις εκπαίδευσης και ειδικής υποστήριξης. Τόμος Α'. Αθήνα: Ατραπός.
Πολυχρονοπούλου, Σ. (2001). Παιδιά και έφηβοι με ειδικές ανάγκες και δυνατότητες. Νοητική υστέρηση: Ψυχολογική, κοινωνιολογική και παιδαγωγική προσέγγιση. Τόμος Β'. Αθήνα: Ατραπός.
Σούλης, Σ. (2002). Παιδαγωγική της ένταξης. Από το σχολείο του διαχωρισμού σε ένα σχολείο για όλους. Τόμος Α'. Αθήνα: Τυπωθήτω.
Στασινός, Δ. Π. (2001). Η ειδική εκπαίδευση στην Ελλάδα: Αντιλήψεις, θεσμοί και πρακτικές. Κράτος και ιδιωτική πρωτοβουλία (1906-1989). Αθήνα: Gutenberg.
Τζουριάδου, Μ. (1995). Παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Μια ψυχοπαιδαγωγική προσέγγιση. Θεσσαλονίκη: Προμηθεύς.