Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Εκτίμηση της σπουδαιότητας του ζωντανού λόγου ως μορφών κοινωνικής ζωής
Ικανότητα ανάλυσης λόγου (και πολυτροπικών κειμένων)
Άνεση στην εφαρμογή της μέχρι τούδε αποκτηθείσας γλωσσολογικής γνώσης στην ανάλυση (κυρίως από σημασιολογία και πραγματολογία) με τις διδασκόμενες πρακτικές
Κατανόηση και εφαρμογή: ποιες δομές προτιμώνται σε συγκεκριμένα περιβάλλοντα και κειμενικά είδη; Ικανότητα παραγωγής υποθέσεων και πειραματικής δοκιμής τους
Απόκτηση κριτικής στάσης στο λόγο (και επομένως στις συνθήκες παραγωγής και κατανάλωσής του)
Απόκτηση καλής βάσης για περαιτέρω μεταπτυχιακές σπουδές
Πιθανή απόκτηση δεξιοτήτων ώστε να προσαρμόζεται και να ενσωματώνεται η αναλυτική του λόγου προοπτική σε άλλους τομείς μάθησης (λογοτεχνία, διαφήμιση, επικοινωνία, ΜΜΕ, εικαστικά, κινηματογράφος, κλπ.)
Απόκτηση μιας σχεδόν αυτοματοποιημένης αναλυτικής του λόγου διάστασης σε περαιτέρω συναφείς περιοχές, και κυρίως στη μάθηση των γλωσσών και της διδασκαλίας της ξένης γλώσσας
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα εστιάζει στην ανάλυση λόγου σε πραγματικές καταστάσεις, όπως χρησιμοποιείται από τους συμμετέχοντες στη διαδικασία σε διάφορες μορφές του, λαμβάνοντας υπόψη και την πολυτροπικότητα (εικόνα, κλπ.). Εχει ένα θεωρητικό τμήμα, αλλά κυρίως είναι πρακτικό. Στο θεωρητικό του κομμάτι θα εξοικειώσει τη φοιτήτρια με διάφορες στρατηγικές και τεχνικές κειμενικής ανάλυσης, κεφαλαιοποιώντας όσα έμαθε στη σημασιολογία, πραγματολογία αλλά και σε άλλα θεωρητικά μαθήματα. Στο πρακτικό τμήμα (που προϋποθέτει μικρά τμήματα) θα προσπαθήσουμε να εφαρμόσουμε κριτικά όλη τη γλωσσολογική γνώση που αποκτήθηκε, επιμένοντας σε περιοχές συνάφειας και συνεκτικότητας στο λόγο, τη λειτουργία των γλωσσικών πράξεων γενικότερα αλλά και στη διαφήμιση και πολιτικό λόγο, τρόπους εστίασης του νοήματός μας, κριτική ανάλυση της προϋπόθεσης και των υπονοημάτων στη γλωσσική πράξη, επικεντρώνοντας κάθε φορά στα είδη λόγου και στις προσδοκίες του ακροατηρίου. Το μάθημα αυτό είναι πολύ σημαντικό για τη διδασκαλία της γλώσσας λόγω της γλωσσικής ευαισθησίας και τεχνογνωσίας της ανάλυσης που παρέχει.
Λέξεις Κλειδιά
ανάλυση λόγου, πολυτροπικά κείμενα, κριτική στάση, χρήση στη γλωσσοδιδασκαλία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Fairclough, N. (1995). Critical discourse analysis Longman.
Fairclough, N. (1995, 2003). Media discourse. London: Arnold.
Schegloff, E. (2007). Sequence organization in interaction: A primer in conversation analysis vol. 1. Cambridge: Cambridge University Press.
Sidnell, J. and Stivers, T. (2014). Handbook of Conversation Analysis. Wiley Blackwell.
Wetherell, M., Taylor, S. and Yates, S. J. (eds.) (2001) Discourse theory and practice: A reader. Sage Publications