Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές πρέπει να είναι ικανοί να σχεδιάζουν και να υλοποιούν μια αξιολογική έρευνα χρησιμοποιώντας τη μεθοδολογία της έρευνας πεδίου. Η έρευνα αυτή μπορεί να αφορά οποιαδήποτε όψη ή παράγοντα του μαθήματος ξένης γλώσσας (πχ μαθητή, εκπαιδευτικό, πρόγραμμα σπουδών, διδακτικό υλικό, ρυθμό επίτευξης των στόχων από τους μαθητές). Ο βασικότερος σκοπός του μαθήματος είναι η απόκτηση της ικανότητας της πραγματοποίησης μιας σχεδιασμένης και οργανωμένης συλλογής δεδομένων σχετικά με τα ποιοτικά αλλά και ενίοτε ποσοτικά χαρακτηριστικά του μαθήματος της ξένης γλώσσας. Επιπροσθέτως, το μάθημα θα προσφέρει στους φοιτητές τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες για την επεξεργασία και ανάλυση των συλλεχθέντων δεδομένων που θα επιτρέψει την εξαγωγή συμπερασμάτων και τη λήψη αποφάσεων σχετικά με ενέργειες που θα πρέπει να γίνουν για την βελτίωση του προϊόντος του μαθήματος.
Ειδικότερα πρέπει να είναι σε θέση να:
α) Προσδιορίζουν τους στόχους της αξιολόγησης με τον τρόπο που προσδιορίζονται στην έρευνα
β) καταγράφουν τις υποθέσεις εργασίας
γ) Καταστρώνουν το πρόγραμμα δίνοντας έμφαση στο χρόνο και στον τόπο της συλλογής πληροφοριών καθώς και στο χρόνο επεξεργασίας και ανάλυσης των δεδομένων
δ) Προσδιορίζουν τη μέθοδο της δειγματοληψίας και στη συνέχεια το μέγεθος του δείγματος
ε) κατασκευάζουν το εργαλείο συλλογής πληροφοριών (πχ τεστ)
στ) επεξεργάζονται τα δεδομένα
ζ) αναλύουν στοιχειωδώς τα δεδομένα επιλέγοντας την κατάλληλη μέθοδο
η) εξάγουν συμπεράσματα και να λαμβάνουν αποφάσεις ανάλογα με το στόχο της έρευνας
Περιεχόμενο Μαθήματος
α) Ορισμοί και τυπολογίες επιστημονικής έρευνας
β) Έννοια των όρων μεταβλητή, ιδιότητα της μεταβλητής
γ) Κλίμακες
δ) Ερευνητική υπόθεση, υπόθεση εργασίας
στ) Πληθυσμός – δείγμα – δειγματοληψία
ζ) Μέθοδοι δειγματοληψίας
η) Εργαλεία συλλογής πληροφοριών
θ) Κωδικοποίηση, κωδικογράφιση
ι) Παραγοντικές και μη παραγοντικές μέθοδοι ανάλυσης δεδομένων
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Guibert J., Jumel G., 1997. Méthodologie des pratiques de terrain en sciences humaines et sociales. Paris: A. Colin.
Μπεχράκης, Θ., 1999. Πολυδιάστατη ανάλυση δεδομένων. Αθήνα: Νέα Σύνορα – Λιβάνης.
Παπαδημητρίου, Γ., 2001. Περιγραφική στατιστική. Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής.
Aiken, L., 1996. Rating scales and checklists. New York, Chichester: John Wiley & Sons, Inc.
Aiken, L., 1997. Questionnaires & inventories. New York, Chichester: John Wiley & Sons, Inc.
Cohen, L., Manion, L. (1980). Research Methods in Education. London: Croom Helm Ltd. (Μεταφρασμένο στην ελληνική γλώσσα με τον τίτλο: Cohen, L., Manion, L. (1997). Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας. Μητσοπούλου, Χ. Φιλοπούλου, Μ. (μτφ.), Αθήνα: εκδ. Έκφραση