ΜΕΙΟΝΟΤΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ ΚΑΙ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΜΕΙΟΝΟΤΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ ΚΑΙ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ / MINORITY GROUPS AND INTERCULTURAL EDUCATION
ΚωδικόςΥΒ.1.023
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΕπιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΠετρούλα Τσοκαλίδου
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID80003389

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (2012-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 143
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΜάθημα ΒάσηςΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΜΕΙΟΝΟΤΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ ΚΑΙ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
  • Μαρια Βλαχακη
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600159848

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΠαιδαγωγικό Μπλε
ΌροφοςΙσόγειο
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ ΛΥΟΜΕΝΟ 2 (173)
ΗμερολόγιοΤετάρτη 18:30 έως 21:00
Τύπος Μαθήματος
  • Υποβάθρου
  • Γενικών Γνώσεων
  • Επιστημονικής Περιοχής
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Κατηγορία Μαθήματος
Γενικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Ειδικότερα επιδιώκεται οι φοιτητές/τριες: α. Να γνωρίσουν τους γενικότερους προβληματισμούς που αφορούν σε ζητήματα ταυτότητας και ετερότητας και πολιτισμικής ποικιλομορφίας των σύγχρονων κοινωνιών. β. Να κατανοούν τους τρόπους που λειτουργούν και αναπαράγονται τα στερεότυπα καθώς και τον ρόλο τους στην κοινωνική κατηγοριοποίηση. γ. Να αξιολογούν αναστοχαστικά προηγούμενες στάσεις τους που αφορούν στην πρόσληψη και τη διαχείριση της ετερότητας. δ. Να ευαισθητοποιηθούν σε ζητήματα διαχείρισης της ετερότητας στο σχολικό περιβάλλον (διαπολιτισμική ευαισθητοποίηση) και να έχουν διαπολιτισμική επάρκεια. ε. Να διακρίνουν αποτελεσματικές πρακτικές που θα προάγουν τις αρχές της διαπολισμικής αγωγής και εκπαίδευσης στο σχολικό περιβάλλον. στ. Να διαμορφώνουν κριτήρια αξιολόγησης της σχολικής τάξης και της σχολικής μονάδας ως προς την αποτελεσματικότητά τους στη διαχείριση και στη συμπερίληψη της ετερότητας.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Η εκπαίδευση ως υποστηρικτικός θεσμός στην κοινωνική και πολιτισμική ένταξη των ατόμων καλείται να διαμορφώσει τις προϋποθέσεις αποδοχής, αναγνώρισης και σεβασμού όλων όσων φέρουν διαφορετική εθνοπολιτισμική ταυτότητα και να προάγει τη δημιουργική αλληλεπίδραση κι επικοινωνία με αφετηρία το νηπιαγωγείο ως πρωτοβάθμιο σχολείο. Στο πλαίσιο του μαθήματος αναδεικνύεται ο ιστορικός ρόλος του νηπιαγωγείου στην εκπαίδευση παιδιών μειονοτήτων. Επιχειρείται η προσέγγιση των διαφόρων ομάδων που έχουν παρουσία στον ελληνικό νηπιαγωγείο, περιλαμβάνοντας παλιούς και νέους «άλλους». Επιδιώκεται ακόμη η θεωρητική και η πρακτική προσέγγιση ζητημάτων που αφορούν στη διαχείριση της ετερότητας στο σχολικό περιβάλλον όπως οι προκαταλήψεις και οι στερεοτυπικές αντιλήψεις μελών της σχολικής κοινότητας (μαθητών, εκπαιδευτικών, γονέων), οι πολλαπλές ταυτότητες στη σχολική τάξη, η αντιμετώπιση παιδιών που δεν γνωρίζουν τη γλώσσα του σχολείου, το αναλυτικό πρόγραμμα, οι διδακτικές και παιδαγωγικές μεθόδοι, τα εκπαιδευτικά μέσα και υλικά στην πολυπολιτισμική τάξη, ο εορτασμός εθνικών και θρησκευτικών γιορτών, ο ρόλος των εκπαιδευτικών και των διευθυντών στην προώθηση της διαπολιτισμικότητας στο σχολείο, το «άνοιγμα» και η συνεργασία του σχολείου με την οικογένεια και την τοπική κοινότητα, η προώθηση των δημοκρατικών αξιών και η ανάπτυξη συμμετοχικής κουλτούρας στη σχολική κοινότητα.
Λέξεις Κλειδιά
διαπολιτισμική εκπαίδευση στο νηπιαγωγείο, μειονοτικές ομάδες, διαχείριση ετερότητας, o ρόλος των εκπαιδευτικών, στερεότυπα, προκαταλήψεις, διακρίσεις, δημοκρατικές αξίες, συμμετοχική κουλτούρα στο σχολείο, πολιτισμική αειφορία
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
E-mail για επικοινωνία με τους φοιτητές. Αξιοποίηση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας, e-learning, για την ανάρτηση πρόσθετου υλικού του μαθήματος. Χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή και προτζέκτορα για την προβολή διαφανειών και ψηφιακού υλικού κατά τη διδασκαλία.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Άσκηση Πεδίου200,8
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων381,5
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων150,6
Συγγραφή εργασίας / εργασιών361,4
Εξετάσεις20,1
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση του μαθήματος πρόκειται να περιλαμβάνει: (α) Γραπτές εξετάσεις στο τέλος του εξαμήνου. (β) Συμμετοχή στις δραστηριότητες-ασκήσεις κατά τη διάρκεια του μαθήματος. (γ) Συγγραφή εργασίας, που αξιολογείται έως 30% επί του τελικού βαθμού. Οι προδιαγραφές για την εκπόνηση της εργασίας είναι αναρτημένες στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του μαθήματος.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική)
  • Γραπτή Εξέταση με Επίλυση Προβλημάτων (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Τσιούμης, Κ. (2003). Ο Μικρός «άλλος». Μειονοτικές Ομάδες στην προσχολική εκπαίδευση. Θεσσαλονίκη: Ζυγός. Siraj-Blatchford, I.(2012). Τα πρώτα χρόνια της παιδικής ηλικίας θέτουν τα θεμέλια της φυλετικής ισότητας, Αθήνα: Επίκεντρο.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Αγγελίδης, Π. & Χατζησωτηρίου, Χ. (2013). Διαπολιτισμικός διάλογος στην εκπαίδευση. Αθήνα: Διάδραση. Βλαχάκη Μ. (2016). Η επίδραση των ιστοριών ζωής στον μετασχηματισμό των αντιλήψεων παιδιών σχολικής ηλικίας για τους μετανάστες, MuseumEdu, 3, 73-100. Διαθέσιμο: http://museumedulab.ece.uth.gr/main/sites/default/files/3.%20THE%20IMPACT%20OF%20LIFE%20HISTORIES%20ON%20THE%20TRANSFORMATION%20OF%20Vlachaki%20%20final_1.pdf Βλαχάκη Μ. & Μάγος Κ. (2015). H συμβολή της έρευνας δράσης στη δημιουργία μίας μουσειακής έκθεσης για τη μετανάστευση από παιδιά σχολικής ηλικίας, Hλεκτρονικό Περιοδικό Action Researcher in Education, 6, 25-47. Διαθέσιμο: http://www.actionresearch.gr/AR/ActionResearch_Vol6/i6p2.pdf Γκόβαρης, Χ. (2011). Εισαγωγή στη διαπολιτισμική εκπαίδευση. Αθήνα: Διάδραση Γκόβαρης, Χ. (2013). Διδασκαλία και Μάθηση στο Διαπολιτισμικό Σχολείο. Αθήνα: Gutenberg. Γεωργογιάννης, Π. (2013). Κίνητρα, διαμεσολαβήσεις και επιδόσεις στην εκπαίδευση. Μια ερευνη τική προσέγγιση σε πολιτισμικά διαφορετικούς μαθητές. Αθήνα: Ίων. Coelho, E. (2007). Διδασκαλία και μάθηση στα πολυπολιτισμικά σχολεία, (επιμ. Μητακίδου, Σ. και Τρέσσου, Ε.). Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο. Cummins, J. (1999), Ταυτότητες υπό διαπραγμάτευση, μτφρ. Αργύρη, Σ., Αθήνα: Gutenberg. Derman Sparks L. (2006) Καταπολεμώντας τις προκαταλήψεις. Παιδαγωγικά εργαλεία, (μτφρ.) Χουντουμάδη, Μόρφη, Αθήνα, Κέντρο Παιδαγωγικής και Καλλιτεχνικής Επιμόρφωσης «Σχεδία». Δημητριάδου, Κ. (2011). Πλαίσιο, ταυτότητα και ετερότητα στην κριτική διδασκαλία: μια μελέτη περίπτωσης από την εκπαίδευση των δασκάλων. Στο: Ν. Παπαδάκης & Ν. Χανιωτάκης (Επιμ.), «Εκπαίδευση – Κοινωνία – Πολιτική». Τιμητικός τόμος για τον Ιωάννη Ε. Πυργιωτάκη. Αθήνα: πεδίο (σσ. 812-827). Hollins, E. (2007). O πολιτισμός στη σχολική μάθηση. Αθήνα: Μεταίχμιο. Μάγος, Κ. (2010),«Καθρέφτες και παράθυρα, γέφυρες και σταυροδρόμια». Αξιολόγηση εκπαιδευτικού υλικού ως προς τη διαπολιτισμική του διάσταση. Στα Πρακτικά του 13ου Διεθνούς Συνεδρίου: «Διαπολιτισμική Εκπαίδευση.Ελληνικά ως Δεύτερη ή Ξένη Γλώσσα» (Πάτρα, 07-09/05/10), Κέντρο Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης, Πανεπιστήμιο Πατρών, 298- 309. Μπάρος, Β., Στεργίου, Λ., Χατζηδήμου, Κ. (2014). Ζητήματα Διαπολιτισμικής Παιδαγωγικής και Εκπαίδευσης. Αθήνα: Διάδραση. Νικολάου, Γ. (2011), Διαπολιτισμική διδακτική. Το νέο περιβάλλον – Βασικές αρχές. Αθήνα: Πεδίο. Παλαιολόγου, Ν. & Ευαγγέλου, Ο. (2011). Διαπολιτισμική Παιδαγωγική. Εκπαιδευτική πολιτική για παιδιά μεταναστών. Αθήνα: Πεδίο. Σκούρτου, E. (2011), H Διγλωσσία στο Σχολείο, Aθήνα: Gutenberg Τσοκαλίδου, Ρ. (2012). Χώρος για Δύο. Διγλωσσία και Εκπαίδευση. Θεσσαλονίκη: Ζυγός Τσοκαλίδου, Ρ. (2017). SIDAYES. Διγλωσσία και Διαγλωσσικότητα. Αθήνα: Gutenberg. Τριλίβα Σ., Αναγνωστοπούλου Τ., Χατζηνικολάου Σ. (2008), Ούτε καλύτερος, ούτε χειρότερος…απλά διαφορετικός, Αθήνα: Gutenberg. Τσιάκαλος, Γ. (2006). Απέναντι στα εργαστήρια του ρατσισμού. Αθήνα: Τυπωθήτω Ταίηλορ, Τ. (1997). Πολυπολιτισμικότητα, Αθήνα: Πόλις Ξενόγλωσση Banks, J. A. (2007). Educating Citizens in a Multicultural Society. 2nd edn, New York: Teachers College Press. Dimitriadou, C. & Efstathiou, M. (2012). Fostering Teachers' Intercultural Competency at School: the Outcomes of a Participatory Action Research Project. In N. Palaiologou & G. Dietz (Eds.), Mapping the Broad Field of Multicultural Education Worldwide. Towards the Development of a New Citizen (pp. 296-313). Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing. Goddard, T. J. & Hart, A. C. (2007). School leadership and equity: Canadian elements. School Leadership & Management, 27,1, pp. 7–20. Grant, A. and Portera, A. (Eds), Intercultural and Multicultural Education –Enhancing Global Interconnectedness, Routledge, New York, NY. Hidalgo, N., Siu,S.F., Epstein, J.L. (2004). Research on families, schools and communities: a Multicultural perspective. Στο J.A Βanks. & C.A. Banks (eds). Handbook of Research on Multicultural Education. San Francisco: CAWiley & Sons, pp. 631-655. Hajisoteriou, C. (2012). Listening to the winds of change: school leaders realizing intercultural education in Greek-Cypriot schools?, International Journal of Leadership in Education: Theory and Practice,15,3, pp. 311-329. Leeman,Y.A.M. (2003). School Leadership for Intercultural Education, Intercultural Education, 14, 1, 31-45. McGlynn, C. (2008). Leading integrated schools: a study of multicultural perspectives of Northern Irish principals. Journal of Peace Education, 5,1, pp.3–16. McCray, C., Wright, J. & Beachum, F. (2004) An analysis of secondary school principals’ perceptions of multicultural education, Education, 125, 1, pp. 111–120. Skrla, L. and Scheurich, J. (2001). Displacing deficit thinking in school district leadership. Education and Urban Society, 33,3, pp. 235–259. Steinbach, M.(2010). Eux autres versus nous autres: adolescent students views on the integration of newcomers, Intercultural Education, 21,6, pp. 535- 547. Theoharis, G.(2007). Social justice educational leaders and resistance: toward a theory of social justice leadership. Educational Administration Quarterly, 43,2, 221-258. UNESCO (2009), Investing in Cultural Diversity and Intercultural Dialogue, UNESCO, Paris. Vlachaki, M. (2007). Crossing Cultures through the Intangible Heritage: an Educational Program about Migration in Greece. International Journal of Intangible Heritage, 2, 93-102, ICOM, The National Folk Museum of Korea. Διαθέσιμο: http://www.ijih.org/volumeMgr.ijih?cmd=volumeView&volNo=2#none Walker, A.(2005). Priorities, strategies and challenges. In: A. Walker, C. Dimmock, H. Stevenson, B. Bignold and D. Middlewood (eds). Effective Leadership in Multi-Ethnic Schools, (pp. 5–25). National College for School Leadership-Nottingham. Zembylas, M & Iasonos, S.(2010). Leadership styles and multicultural education approaches: an exploration of their relationship, International Journal of Leadership in Education: Theory & Practice,13, 2, pp. 163-183.
Τελευταία Επικαιροποίηση
10-03-2020