Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτές/τριες θα είναι ικανοί να:
1. Αποσαφηνίσουν βασικούς εννοιολογικούς όρους που συνδέονται με την συν- εκπαίδευση παιδιών με αναπηρία,
2. Κατανοήσουν και να εξοικειωθούν με βασικές παιδαγωγικές - φιλοσοφικό-εκπαιδευτικές θεωρίες της συν-εκπαίδευσης,
3. Εξοικειωθούν με την πρακτική εφαρμογή προγραμμάτων συν-εκπαίδευσης σε δομές γενικής και ειδικής αγωγής,
4. Κατανοήσουν τις διαφορετικές απαιτήσεις προσαρμογής προγραμμάτων άσκησης σε μαθητές με διαφορετικές αναπηρίες,
5. Αξιολογούν την ατομική και συλλογική πρόοδο των μαθητών που συμμετέχουν σε προγράμματα συν-εκπαίδευσης,
6. Σχεδιάζουν προσαρμογές σε ομαδικά και ατομικά αθλήματα σε τάξεις συμπερίληψης.
Περιεχόμενο Μαθήματος
1. Έννοια της αναπηρίας:
Ιστορική εξέλιξη - Φιλοσοφικές αντιλήψεις - Στάσεις- Νομοθεσία -Μοντέλα αναπηρίας
2. Προσαρμοσμένη Φυσική Δραστηριότητα:
Θεωρία της Προσαρμογής - Ορισμοί - Βασικές έννοιες - Σχεδιάζοντας την ένταξη - Χαρακτηριστικά ενταξιακού περιβάλλοντος -Προγράμματα Φυσικής Αγωγής που υποστηρίζουν τη συν-εκπαίδευση
3. Ένταξη - Ενσωμάτωση - Συμπερίληψη
Βασικές αρχές δημιουργίας Εξατομικευμένων Προγραμμάτων Εκπαίδευσης
4. Ένταξη στη Φυσική Αγωγή για άτομα με συγκεκριμένες αναπηρίες:
Νοητική αναπηρία - Βασικές έννοιες, κινητικά χαρακτηριστικά, προσαρμογές του μαθήματος, αθλημάτων, παιχνιδιών και δραστηριοτήτων
5. Ένταξη στη φυσική αγωγή για άτομα με συγκεκριμένες αναπηρίες:
Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος - Βασικές έννοιες, κινητικά χαρακτηριστικά, προσαρμογές του μαθήματος, αθλημάτων, παιχνιδιών και δραστηριοτήτων
6. Ένταξη στη φυσική αγωγή για άτομα με συγκεκριμένες αναπηρίες:
Κινητική αναπηρία -Βασικές έννοιες, κινητικά χαρακτηριστικά, προσαρμογές του μαθήματος, αθλημάτων, παιχνιδιών και δραστηριοτήτων
7. Ένταξη στη φυσική αγωγή για άτομα με συγκεκριμένες αναπηρίες:
Αναπτυξιακή Διαταραχή Κινητικού συντονισμού/ΔΕΠ-Υ: Βασικές έννοιες, κινητικά χαρακτηριστικά, προσαρμογές του μαθήματος, προσαρμογές
αθλημάτων, παιχνιδιών και δραστηριοτήτων
8. Ένταξη στη φυσική αγωγή για άτομα με συγκεκριμένες αναπηρίες:
Αισθητηριακές διαταραχές - Βασικές έννοιες, κινητικά χαρακτηριστικά, προσαρμογές του μαθήματος, προσαρμογές αθλημάτων, παιχνιδιών και δραστηριοτήτων
9. Προσαρμογές σε ατομικές και ομαδικές αθλητικές δραστηριότητες στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής
10. Προγράμματα Φυσικής Αγωγής με στόχο την ευαισθητοποίηση μαθητών χωρίς αναπηρία για μια αποτελεσματική συν-εκπαίδευση
• Παραολυμπιακή Ημέρα στο Σχολείο
• So You Get Into It
• Count me in
11. Ενσωμάτωση παιδιών με αναπηρία και χωρίς σε δομές αθλητισμού και ψυχαγωγίας
Αθλητικοί σύλλογοι - κατασκηνώσεις
12. Ενσωμάτωση παιδιών με αναπηρία σε προγράμματα κολύμβησης
13. Παρουσιάσεις εργασιών
Λέξεις Κλειδιά
Ένταξη, συν-εκπαίδευση, ενσωμάτωση, συμπερίληψη, αναπηρία, Προσαρμοσμένη Φυσική Αγωγή, Προσαρμοσμένη Φυσική Δραστηριότητα
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
1. ATHOC (2003). Εκπαιδευτικό Παραολυμπιακό Υλικό «Από το 1960 έως Σήμερα». Έκδοση : Οργανωτική Επιτροπή Αθήνα 2004.
Ευαγγελινού, Χ. (2012). Παραολυμπιακή Ημέρα στο Σχολείο. Αυτοεκδοτης. ISBN:978-960-93-4038-0
2. Block, M. (2007). A Teacher’s Guide to Including Students with disabilities in general physical education. Third Edition. Paul H.
3. Pattie Rouse. (2009). Η ένταξη μαθητών με αναπηρία στη Φυσική Αγωγή
4. Peterson, J.M. & Hittie, M. M. (2010). Inclusive Teaching: The Journey towards effective schools for all learners. Pearson Publisher.
5. Σούλης, Σ.Γ. (2006). Παιδαγωγική της ένταξης Τόμος Α. Από το σχολείο του διαχωρισμού σ’ ένα σχολείο για όλους. Εκδόσεις Τυπωθήτω, Γ. Δαρδανός.
6. Σούλης. Σ. Γ. (2008). Ένα σχολείο για Όλους: Από την έρευνα στην πράξη παιδαγωγική της ένταξης. Τόμος Β’. Εκδόσεις Gutenberg.
7. Gallahue, L, D. (2002). Αναπτυξιακή φυσική αγωγή για τα σημερινά παιδιά. Μετάφραση και επιμέλεια Χ. Ευαγγελινού & Α. Παπά. Εκδόσεις
University Press. Θεσσαλονίκη.
8. Fitzgerald, H. (2009). Disability and youth sports. Routledge Pub.
9. Davis, A. (2012). Physical Activities In the Wheelchair and Out: An Illustrated Guide to Personalizing
Participation. Human Kinetics Pub.
10. Block, M. (2007). T teacher’s guide to including students with disabilities in general Physical Education. Paul.
H. Brooks Pub.
Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
1. Adapted Physical Activity Quarterly
2. European Journal of Adapted Physical Activity
3. Research Quarterly for Exercise and Sport
4. European Journal of Special needs Education
5. International Journal of Special Education
6. Developmental Medicine and Child Neurology
7. Journal of Human Movement Studies
8. Perceptual and Motor Skills