Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Μετά την επιτυχή εξέταση στο μάθημα, οι φοιτητές αναμένεται να είναι σε θέση (i) να αναπτύσσουν πειραματικό υλικό για την αξιολόγηση γλωσσικών ικανοτήτων (ii) να επιτελούν απλά ψυχογλωσσολογικά πειράματα (iii) να παρουσιάζουν αποτελέσματα και (iv) να ερμηνεύουν τα αποτελέσματα ψυχογλωσσολογικών πειραμάτων.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στο παρόν μάθημα προσφέρεται μια γενική εισαγωγή στην Πειραματική Ψυχογλωσσολογία, στη μελέτη δηλ. της γλώσσας ως ιδιότητας του ανθρώπου με πειραματικές μεθόδους. Καταρχήν, γίνεται αναφορά στο αντικείμενο της μελέτης της γλώσσας ως γνωστικής λειτουργίας και της γλωσσικής ανάπτυξης στον τυπικό πληθυσμό. Κατόπιν, παρουσιάζονται γενικότερα θέματα μεθοδολογίας της ψυχολογικής έρευνας όπως η μέτρηση, η δειγματοληψία και παράγοντες που επηρεάζουν την επιστημονική εγκυρότητα των αποτελεσμάτων μιας έρευνας. Στη συνέχεια επικεντρώνουμε στην ανάπτυξη ψυχομετρικών εργαλείων που αφορούν στη μελέτη και αξιολόγηση της γλώσσας. Παρουσιάζονται γλωσσικές δοκιμασίες που έχουν αναπτυχθεί για τη γλωσσική αξιολόγηση σε διάφορες γλώσσες με έμφαση στην Αγγλική, Ιταλική και Ελληνική. Οι φοιτητές εξασκούνται στη χρήση γλωσσικών δοκιμασιών για την αξιολόγηση γλωσσικών ικανοτήτων του τυπικού πληθυσμού. Συγκεκριμένα, εκπαιδεύονται στην παρουσίαση και ερμηνεία των αποτελεσμάτων.
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Σίμος, Π.Γ. & Koμίλη, E. (2003). Ερευνητικές μέθοδοι στην Ψυχολογία και τη Γνωστική Νευροεπιστήμη. Αθήνα: Παπαζήσης
Bογινδρούκας, Ι., Οκαλίδου, Α., & Σταυρακάκη, Σ. (Επιμέλεια) (2010). Αναπτυξιακές γλωσσικές διαταραχές: Από τη βασική έρευνα στην κλινική πράξη. Θεσσαλονίκη. Εκδόσεις Επίκεντρο.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Βογινδρούκας Ι., Πρωτόπαπας Α., & Σταυρακάκη, Σ. (2009). Εικόνες Δράσης: Δοκιμασία Γραμματικής και Πληροφοριακής Επάρκειας (H Ελληνική εκδοχή του Action Picture Test (Renfrew, 1997). Χανιά: Γλαύκη
Κοσμίδου, Μ., & Βλάχου, Χ. (2010). Ελληνικές Δοκιμασίες Λεκτικής Ευχέρειας: Χορήγηση -- Βαθμολόγηση -- Ερμηνεία. Αθήνα: Επιστημονικές Εκδόσεις Παρισιάνου.
Καραμίνης, Θ. Σιδερίδης, Γ. & Σταυρακάκη, Σ. (2018). Eρωτηματολόγιο Aξιολόγησης Επικοινωνιακών Ικανοτήτων. Η ελληνική εκδοχή του Social Communication Questionnaire (Rutter, Bailey, & Lord, 2003). Χανιά: Γλαύκη.
Ράλλη, Α. & Παληκαρά Ο. (Επιμ.) (2019). Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή στα Παιδιά και τους Εφήβους. Αθήνα: Guteneberg