Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
-Να γνωρίσουν τα βασικά θεωρητικά μοντέλα και τις διαστάσεις της σχέσης παιδαγωγού-μαθητή στην προσχολική ηλικία.
-Να συνδέσουν το ρόλο και τις πρακτικές του εκπαιδευτικού με την επίδραση στη συμπεριφορά και την προσαρμογή του παιδιού.
-Να επιλύσουν μελέτες περίπτωσης και περιστατικά που αφορούν την αλληλεπίδραση παιδαγωγού-παιδιού.
-Να γνωρίσουν πως να αναπτύξουν θετικό κοινωνικό κλίμα στην ομάδα της προσχολικής τάξης.
-Να ενημερωθούν για τη διεθνή εκπαιδευτική πραγματικότητα και τη σημασία της σχέσης παιδαγωγού-παιδιού στην ανάπτυξη και την επίδοσή του.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Περιεχόμενο Μαθήματος-Περιγραφή:
Παιδαγωγική αλληλεπίδραση
Σύγχρονα θεωρητικά μοντέλα σχέσης νηπιαγωγού-μαθητή
Επισκόπηση διεθνούς βιβλιογραφίας
Ρόλος του σύγχρονου εκπαιδευτικού στον 21ο αιώνα
Αυτοεκπληρούμενη προφητεία και προσδοκίες εκπαιδευτικών
Λεκτική & μη λεκτική επικοινωνία: μορφές, προβλήματα, τεχνικές
Σχέσεις συνομηλίκων στην τάξη
Λειτουργία ομάδας συνομηλίκων: τυπική και άτυπη δομή
Λειτουργία ομάδας συνομηλίκων: ρόλος εκπαιδευτικού
Ανάλυση κοινωνιομετρικών εργαλείων
Συνεργατική μάθηση στην προσχολική τάξη
Λέξεις Κλειδιά
παιδαγωγική αλληλεπίδραση, σχέση παιδαγωγού-μαθητή, κοινωνική προσαρμογή, προσχολική εκπαίδευση
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
(α) Μπίκος, Κ. (2011). Κοινωνικές Σχέσεις και Αλληλεπίδραση στη Σχολική Τάξη. Θεσσαλονίκη: Ζυγός.
(β) Γκότοβος, Α. (2002). Παιδαγωγική Αλληλεπίδραση. Επικοινωνία και κοινωνική μάθηση στο σχολείο. Αθήνα: Gutenberg.
(γ) Καψάλης, Α. (2007). Παιδαγωγική Ψυχολογία. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδης
(δ) Sylva Kathy, Siraj-Blatchford Iram, Taggart Brenda, (2012). ΕCERS-E: Επέκταση της Κλίμακας Αξιολόγησης Περιβάλλοντος Προσχολικής Εκπαίδευσης ECERS-R. Τέσσερις Υποκλίμακες Γνωστικών Περιοχών, 4η έκδ. με προσθήκη επεξηγήσεων, Θεσσαλονίκη: Ζήτη