ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ / HISTORY OF EDUCATION
ΚωδικόςΕΠ.2.053
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΕπιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΠετρούλα Τσοκαλίδου
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID80003412

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (2012-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 103
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΜάθημα ΠροσανατολισμούΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
  • Μαρια Βλαχακη
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600159798

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΠαιδαγωγικό Μπλε
ΌροφοςΙσόγειο
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ ΛΥΟΜΕΝΟ 2 (173)
ΗμερολόγιοΠαρασκευή 18:30 έως 21:00
Τύπος Μαθήματος
  • Υποβάθρου
  • Επιστημονικής Περιοχής
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα για τους/τις φοιτητές/-τριες είναι: α. Να εκτιμούν τον ρόλο της σχολικής εκπαίδευσης στη συγκρότηση της εθνικής ταυτότητας και στη διαμόρφωση των κοινωνικών τάξεων. β. Να κατανοήσουν τις αιτίες (εθνικές, οικονομικές και πολιτικές) για τις οποίες το γλωσσικό ζήτημα αναδύθηκε ως κρίσιμο κοινωνικό ζήτημα στα τέλη του 19ου αιώνα και τους λόγους για τους οποίους το κίνημα του Εκπαιδευτικού Δημοτικισμού αναπτύχθηκε κατά τη διάρκεια κυρίως του μεσοπολέμου. γ. Να γνωρίσουν τις σημαντικότερες εκπαιδευτικές και κοινωνικές διαμάχες που αναπτύχθηκαν με επίκεντρο τη γλώσσα από τα τέλη του 19ου αιώνα ως τη Μεταπολίτευση. δ. Να τεκμηριώνουν και να εντάσσουν τις εξελίξεις στην εκπαιδευτική πολιτική στα πολιτικά, οικονομικά και κοινωνικά τους συμφραζόμενα. ε. Να προσεγγίζουν κριτικά πρωτογενείς και δευτερογενείς πηγές που αφορούν στην ιστορία της εκπαίδευσης.
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στόχος του μαθήματος είναι η κριτική προσέγγιση της ιστορίας της ελληνικής εκπαίδευσης από την απελευθέρωση του ελληνικού κράτους ως τις μέρες μας με έμφαση στον 20ο αιώνα. Παρουσιάζονται ειδικότερα οι κυριότεροι σταθμοί στην εξέλιξη του εκπαιδευτικού συστήματος και σημαντικά ζητήματα στην εκπαιδευτική πολιτική, όπως ειδικότερα οι εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις που πραγματοποιηθήκαν κατά τον 20ο αιώνα. Η ιστορία της ελληνικής εκπαίδευσης εξετάζεται σε συσχέτιση με τις πολιτικές και κοινωνικές εξελίξεις τόσο στα όρια του ελληνικού κράτους όσο και διεθνώς.
Λέξεις Κλειδιά
Ελληνικός Διαφωτισμός και Εκπαίδευση, Ελληνική Επανάσταση του 1821, ηθικός φρονηματισμός, καθαρεύουσα γλώσσα, αλληλοδιδακτική μέθοδος, εθνική ταυτότητα, έθνος και γλώσσα, εκπαιδευτικός δημοτικισμός, γλωσσικό ζήτημα, δημοτική γλώσσα, καθαρεύουσα γλώσσα, Νέα Αγωγή, Σχολείο Εργασίας, σχολικά εγχειρίδια, Εκπαιδευτικές Μεταρρυθμίσεις του 1964 και του 1976
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
E-mail για επικοινωνία με τους φοιτητές. Αξιοποίηση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας, e-learning, για την ανάρτηση πρόσθετου υλικού του μαθήματος. Χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή και προτζέκτορα για την προβολή διαφανειών και ψηφιακού υλικού κατά τη διδασκαλία.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Σεμινάρια180,7
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων401,6
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων150,6
Συγγραφή εργασίας / εργασιών361,4
Εξετάσεις20,1
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση των φοιτητών πρόκειται να περιλαμβάνει: (α) Γραπτές εξετάσεις στο τέλος του εξαμήνου. (β) Συμμετοχή στις δραστηριότητες κατά τη διάρκεια του μαθήματος. (γ) Συγγραφή εργασίας που αξιολογείται έως 30% επί του τελικού βαθμού. Oι προδιαγραφές της εργασίας είναι αναρτημένες στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του μαθήματος
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Διαμορφωτική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική)
  • Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Επίλυση Προβλημάτων (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Κάτσικας Χρ. & Θεριανός Κ. (2007). Η ιστορία της Νεολληνικής Εκπαίδευσης από την ίδρυση του ελληνικού κράτους ως το 2004. Αθήνα: Σαββάλας. Μπουζάκης, Σ. (2011). Πανόραμα Ιστορίας της Εκπαίδευσης. Τόμος Α & Β, Αθήνα: Gutenberg.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Αγγελής Β. (2006). Γιατί χαίρεται ο κόσμος και χαμογελάει πατέρα..- Μαθήματα εθνικής αγωγής και νεολαιίστικης προπαγάνδας στα χρόνια της μεταξικής δικτατορίας. Αθήνα: Βιβλιόραμα. Αθανασιάδης, Χ. (2001). Δάσκαλοι και Εκπαιδευτικός Δημοτικισμός, Αθήνα. Γιωτοπούλου-Σισιλιάνου, Ε. (2007). Εκπαιδευτικά- Τα αυτονόητα και ανεπίτευκτα. Αθήνα: Κέδρος. Δημαράς, Α. (1972). Το Αλφαβητάρι με τον Ήλιο, Αθήνα: Ερμής. Δημαράς, Α. (1974). Η μεταρρύθμιση που δεν έγινε, τόμ. Α΄, Αθήνα: Ερμής. Δημαράς, Α. & Kουντουράς, Μ. (1985). Kλείστε τα σχολειά, Aθήνα: Γνώση. Δημαράς, Α. (2013). Ιστορία της Νεοελληνικής Εκπαίδευσης, Το «ανακοπτόμενο άλμα», Τάσεις και αντιστάσεις στην ελληνική εκπαίδευση. Αθήνα: Μεταίχμιο. Δημαράς, Α. (2003). «Εκπαίδευση 1830-1871. Η διαμόρφωση του εκπαιδευτικού συστήματος», στο Β. Παναγιωτόπουλος (επιμ.), Ιστορία του νέου ελληνισμού, 1770-2000, τόμ. 4, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα, σ. 177-194. Κάτσικας, Χρ. (2000). Τσιγγάνοι, μειονοτικοί, παλιννοστούντες και αλλοδαποί στην ελληνική εκπαίδευση : εκτός "τάξης" το " διαφορετικό" ; Αθήνα: Gutenberg. Κυπριανός, Π. (2004). Συγκριτική Ιστορία της Εκπαίδευσης. Αθήνα: Βιβλιόραμα. Λούρος, Ν. (1980). Χτες – Αναμνήσεις, εντυπώσεις και στοχασμοί σε επτά πράξεις, Αθήνα: Ελληνική Παιδεία. Mackridge, Π. (2013). Γλώσσα και εθνική ταυτότητα στην Ελλάδα, 1766-1976, μτφρ. Γρηγόρης Κονδύλης, Αθήνα: Πατάκης. Μαχαίρα, Ε. (1987). Η νεολαία της 4ης Αυγούστου. Αθήνα: ΙΑΕΝ-ΓΓΝΓ. Μπουζάκης, Σ. (2002). Η Νεοελληνική Εκπαίδευση. Αθήνα: Gutenberg. Νούτσος, Χ. (2003). Ο δρόμος της καμήλας και το σχολείο, Αθήνα: Βιβλιόραμα. Νούτσος, Χ. (1990). Ιστορία της εκπαίδευσης και ιδεολογία, Αθήνα: Ο Πολίτης. Παπαδάκη, Λ. (2007). Συνοπτική Ιστορία της ελληνικής εκπαίδευσης, Θεσσαλονίκη: Βάνιας. Ρεπούση, Μ. (2012). Τα Μαρασλειακά 1925-27, Αθήνα: Πόλις . Τερζής, Ν. (1988). Εκπαιδευτική Πολιτική και Εκπαιδευτική Μεταρρύθμιση. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδης. Φραγκουδάκη, Α. (1977). Εκπαιδευτική μεταρρύθμιση και φιλελεύθεροι διανοούμενοι, Αθήνα: Κέδρος. Χάρης, Κ. (2011). Από το οδοιπορικό ενός δασκάλου- σελίδες από τη ζωή και την εκπαίδευση στη διαδρομή του 20ου αιώνα. Αθήνα: Γαβριηλίδης. Χαρίτος, Χ. (1984). Το Παρθεναγωγείο του Βόλου, Αθήνα: ΙΑΕΝ.
Τελευταία Επικαιροποίηση
10-03-2020