Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του θεωρητικού μέρους του μαθήματος, οι φοιτητές αναμένεται:
(α)να έχουν εξοικειωθεί με τις βασικές έννοιες, τις αρχές και τη δεοντολογία της Μεθοδολογίας Έρευνας στο χώρο των κοινωνικών επιστημών.
(β)να έχουν εξοικειωθεί με διαφορετικές ερευνητικές προσεγγίσεις έτσι ώστε να κατανοούν πληρέστερα τα ερευνητικά αποτελέσματα τα οποία παρουσιάζονται στα μαθήματα που αφορούν τις ειδικές περιοχές γνώσης στην ψυχολογία.
(γ)να είναι σε θέση να σχεδιάζουν και να εκτελούν μια έρευνα
Τα μαθησιακά αποτελέσματα (β) και (γ)αναμένονται και βάσει της επιτυχούς ολοκλήρωσης του εργαστηριακού μέρους του μαθήματος.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα αποτελεί μια εισαγωγή στη Μεθοδολογία των Επιστημών της Συμπεριφοράς. Οι επιμέρους θεματικές ενότητες περιλαμβάνουν τα εξής: Βασικές αρχές και χαρακτηριστικά της επιστημονικής έρευνας. Φάσεις της ερευνητικής διαδικασίας. Ζητήματα δεοντολογίας. Είδη επιστημονικής έρευνας. Ποιοτικές-Ποσοτικές προσεγγίσεις. Κριτήρια επιλογής του δείγματος της έρευνας. Η έννοια της μεταβλητής-Είδη Μεταβλητών. Ερευνητική Υπόθεση. Αρχές κατασκευής ερευνητικών εργαλείων. Δείκτες αξιοπιστίας και εγκυρότητας των μετρήσεων. Μέσα-Μέθοδοι συλλογής δεδομένων (Παρατήρηση, Ερωτηματολόγιο-Συνέντευξη). Βασικές έννοιες και αρχές της πειραματικής έρευνας. Τύποι πειραματικών σχεδίων. Μελέτες σύγκρισης (συγχρονικές-διαχρονικές, διαπολιτισμικές). Βασικές αρχές συγγραφής επιστημονικής εργασίας.
Το μάθημα περιλαμβάνει:
(α) 2ωρες εβδομαδιαίες διαλέξεις, στις οποίες εξηγούνται στους/τις φοιτητές/τριες οι αντίστοιχες θεματικές ενότητες (Διδάσκουσα: Π. Μεταλλίδου)
(β) 2ώρα εβδομαδιαία εργαστήρια, στα οποία γίνονται εφαρμογές των θεμάτων που καλύπτονται στις διαλέξεις και οι φοιτητές/τριες έχουν την ευκαιρία να εμπλακούν ενεργά στην επεξεργασία του σχετικού υλικού (Διδάσκουσες: Π. Μεταλλίδου, Δ. Τατά και Λ. Φρόση)
Οι διαλέξεις γίνονται σε ολόκληρο το ακροατήριο των φοιτητών/τριών. Για τα εργαστήρια, οι φοιτητές/τριες χωρίζονται σε τέσσερις ομάδες, με αλφαβητική σειρά.
Λέξεις Κλειδιά
Επιστημονική έρευνα, Δεοντολογία, Ποσοτικές και ποιοτικές προσεγγίσεις, Δειγματοληψία, Μεταβλητή, Μέτρηση, Πειραματική έρευνα
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Stier Adler, Ε., & Clark, Ρ. (2018, μετάφρ.). Κοινωνική Έρευνα: Μια ξενάγηση στις μεθόδους και στις τεχνικές (5η έκδ.) (Επιστημ. Επιμ. Γ. Τσίρμπας). Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Τζιόλα.
Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., & Jeanne, S. (2018, μετάφρ.). Οι ερευνητικές μέθοδοι στην Ψυχολογία (Επιστημ. Επιμ. Έ. Ζιώρη). Αθήνα: Gutenberg.
Gray, D. E. (2018, μετάφρ.). Η ερευνητική μεθοδολογία στον πραγματικό κόσμο (4η έκδ.)(επιστημ, επιμ. Π. Δελιάς και Π. Χατζόγλου). Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Τζιόλα.
Bryman, A. (2017, μετάφρ.). Μέθοδοι Κοινωνικής έρευνας (Επιστημ. Επιμ. Α. Αϊδίνης). Αθήνα: Gutenberg.
Christensen, L. B. (2007, μετάφρ.). Η πειραματική μέθοδος στην επιστημονική έρευνα (8η έκδ.). (Επιστημονική Επιμέλεια: Μπ. Ντάβου). Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση.