ΠΑΙΔΙΑΤΡΙΚΗ Ι

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΠΑΙΔΙΑΤΡΙΚΗ Ι / Paediatrics I
ΚωδικόςΙΑ0325
ΣχολήΕπιστημών Υγείας
ΤμήμαΙατρικής
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
Υπεύθυνος/ηΑικατερίνη Χαϊδοπούλου
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID200000323

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΠΑΙΔΙΑΤΡΙΚΗ Ι
Ακαδημαϊκό Έτος2016 – 2017
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία14
Class ID
600058969
ΤμήμαΔιδάσκοντες
1. Α΄ Παιδιατρική Κλινική, ΙπποκράτειοΔημήτριος Ζαφειρίου, Φώτιος Παπαχρήστου, Μαρία Τραχανά
2. Β΄ Παιδιατρική Κλινική, ΑΧΕΠΑΑνδρέας Γιαννόπουλος, Νικόλαος Γομπάκης, Αικατερίνη Χαϊδοπούλου
3. Γ΄ Παιδιατρική Κλινική, ΙπποκράειοΚωνσταντίνος Κολλιός, Εμμανουήλ Ροηλίδης, Ιωάννης Τσανάκας
4. Δ΄ Παιδιατρική Κλινική, ΠαπαγεωργίουΑσημούλα Γαλλή, Μαρία Εμποριάδου-Πετικοπούλου, Αθανάσιος Ευαγγελίου
5. Α΄Νεογνολογική Κλινική, ΙπποκράτειοΒασιλική Αγακίδου, Βασιλική Γρίβα, Ελισάβετ Διαμαντή
6. Β΄ Νεογνολογική Κλινική, ΠαπαγεωργίουΠαρασκευή Καραγιάννη, Νικόλαος Νικολαϊδης, Χρήστος Τσακαλίδης
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Γενικών Γνώσεων
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Γενικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
ΣΤΟΧΟΙ ΕΚΜΑΘΗΣΗΣ-ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ Στόχος του μαθήματος είναι η εξοικείωση του φοιτητή με τον παιδιατρικό ασθενή. Ο στόχος αυτός πραγματοποιείται με τις παρακάτω γνώσεις και δεξιότητες: 1. Λήψη ιστορικού παιδιατρικού ασθενούς 2. Κλινική εξέταση νεογνού 3. Κλινική εξέταση βρέφους, νηπίου 4. Σωματική Ανάπτυξη βρέφους-παιδιού (καμπύλες σωματικού βάρους, μήκους, περιμέτρου κεφαλής) 5. Φυσιολογικές τιμές και σημασία κοινών εργαστηριακών εξετάσεων 6. Κοινά αντιβιοτικά 7. Εμβόλια - Σχήμα εμβολιασμού βρέφους, νηπίου 8. Σημασία κοινών κλινικών εκδηλώσεων και ευρημάτων (βήχας, δύσπνοια, εμετός, διάρροια, πόνος, κλάμα, σπασμοί, αιματουρία, οίδημα ,αναιμία, ίκτερος) 9. Διατροφή βρέφους 10. Ψυχοκινητική ανάπτυξη βρέφους-νηπίου 11. Νοσηλευτική φροντίδα νεογνού, βρέφους παιδιού-κοινωνική παιδιατρική-πρακτική άσκηση
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
ΜΑΘΗΜΑ ΠΑΙΔΙΑΤΡΙΚΗΣ Ι 0325 Φόρτος εργασίας 338 ώρες που αντιστοιχούν σε 13 ECTS μονάδες ΕΙΣΑΓΩΓΗ Η θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση στο υποχρεωτικό μάθημα της Παιδιατρικής Ι 0323 πραγματοποιείται στις τέσσερις παιδιατρικές κλινικές με κοινό πρόγραμμα σπουδών: • Α΄Παιδιατρική Κλινική Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Νοσοκομείο Ιπποκράτειο • Β΄ Παιδιατρική Κλινική Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Νοσοκομείο ΑΧΕΠΑ • Γ΄ Παιδιατρική Κλινική Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Νοσοκομείο Ιπποκράτειο • Δ΄ Παιδιατρική Κλινική Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Νοσοκομείο Παπαγεωργίου • ΕΝΑΡΞΗ ΑΣΚΗΣΗΣ Η έναρξη της άσκησης είναι την 20η ή την 21η Φεβρουαρίου. Η διάρκεια της άσκησης είναι 13 εβδομάδες και η εκπαίδευση ολοκληρώνεται μέχρι το τέλος Μαΐου. Οι φοιτητές λαμβάνουν πριν την έναρξη του μαθήματος στο ηλεκτρονικό τους ταχυδρομείο: το Ενημερωτικό Φυλλάδιο Μαθήματος (ΕΦΜ) και το ωρολόγιο πρόγραμμα μαθημάτων. ΥΠΟΔΟΧΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ Η υποδοχή των φοιτητών γίνεται από το Διευθυντή της Κλινικής και το συντονιστικό όργανο για το μάθημα (ένα μέλος ΔΕΠ συντονιστή μαθήματος, δύο μέλη ΔΕΠ υπεύθυνους μαθήματος) στις 10: 15 το πρωί στις αίθουσες διδασκαλίας των Κλινικών: ΚΑΤΑΝΟΜΗ ΤΩΝ ΦΟΙΤΗΤΩΝ ΣΕ ΟΜΑΔΕΣ ΣΤΟΥΣ ΘΑΛΑΜΟΥΣ Ονομαστική κατάσταση φοιτητών (περίπου 90/Κλινική) αποστέλλεται από τη Γραμματεία της Ιατρικής Σχολής, η οποία είναι υπεύθυνη για το διαχωρισμό των φοιτητών του Ι΄ Εξαμήνου σε 4 ομάδες (Α,Β,Γ,Δ), μία για κάθε Παιδιατρική Κλινική. Τα μαθησιακά αποτελέσματα (ΠΙΝΑΚΑΣ 1) για το Ι0325 είναι κοινά για όλες τις παιδιατρικές κλινικές. Εντούτοις υπάρχουν ελάχιστες διαφοροποιήσεις ως προς την πρακτική άσκηση, οι οποίες προσαρμόζονται στην υπάρχουσα υποδομή της κάθε κλινικής. Το εκπαιδευτικό Πρόγραμμα της Κλινικής είναι από Δευτέρα έως Παρασκευή. Κάθε μέρα, από Δευτέρα έως Πέμπτη, τουλάχιστον μια ομάδα μπορεί να βρίσκεται στα τακτικά εξωτερικά ιατρεία ανάλογα με το πρόγραμμα των Ε.Ι. Η συνεννόηση γίνεται με τον υπεύθυνο ειδικό κάθε θαλάμου. Σε όλους τους φοιτητές διανέμεται ονομαστική καρτέλα για την ιατρική μπλούζα και σε κάποιες κλινικές κλειδιά ιματιοθήκης. Επίσης σε ορισμένες κλινικές διανέμονται βοηθητικά εκπαιδευτικά εργαλεία πχ Θεραπευτικοί οδηγοί κλινικών, επί μέρους σημειώσεις μελών ΔΕΠ κλπ. Στον πίνακα ανακοινώσεων των Κλινικών είναι αναρτημένα για το μάθημα της Παιδιατρικής Ι0325: 1) Το ωρολόγιο πρόγραμμα των μαθημάτων 2) Ο πίνακας με την κατανομή των φοιτητών στους θαλάμους ΑΠΟΥΣΙΕΣ Οι φοιτητές μπορούν να δικαιολογήσουν 3 ημέρες απουσίας κατά την άσκησή τους, αν οι απουσίες είναι περισσότερες τότε η άσκηση είναι ανεπαρκής και επαναλαμβάνεται. ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ Η βαθμολογική αξιολόγηση των φοιτητών για το μάθημα της Παιδιατρικής Ι 0325 πραγματοποιείται με γραπτές εξετάσεις. Οι γραπτές εξετάσεις πραγματοποιούνται με βάση το Πρόγραμμα Σπουδών της Ιατρικής Σχολής, σε καθορισμένη ημέρα και ώρα, κατά την Εξεταστική Περίοδο του Ιουνίου και Σεπτεμβρίου, αφού προηγηθεί ανακοίνωση. Οι γραπτές εξετάσεις περιλαμβάνουν ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, και ερωτήσεις μικρής ανάπτυξης. Η διδακτέα ύλη είναι και η εξεταστέα, είναι προκαθορισμένη και είναι γνωστή στους φοιτητές από την αρχή της εκπαίδευσης, έτσι ώστε να είναι σε θέση να προετοιμασθούν (ΠΙΝΑΚΑΣ 2) Η βαθμολογία είναι της κλίμακας 0 μέχρι 10. Για τη βαθμολογία στις γραπτές εξετάσεις σύμφωνα με την εφαρμογή στην Ιατρική Σχολή Α.Π.Θ. του Ευρωπαϊκού Συστήματος Μεταφοράς Πιστωτικών Μονάδων (European Credit Transfer Systeam : ECTS) η βαθμολογία θα αναγράφεται και σε μορφή A, B, C, D, E, F όπου ισχύει: A =10%, B=25%, C= 30%, D =25 %, E= 10%, F = δεν προάγεται (fail). Το σύστημα ECTS διαιρεί τους φοιτητές αρχικά σε ομάδες επιτυχόντες και αποτυχόντες , και στη συνέχεια να αξιολογεί τις επιδόσεις αυτών των δύο ομάδων χωριστά. Έτσι οι επιτυχόντες διαρούνται σε πέντε υποομάδες: το άριστο Α απονέμεται στο 10%, στο επόμενο 25% απονέμεται ο βαθμός Β, στη συνέχεια στο επόμενο 30% ο βαθμός C, στο επόμενο 25% ο βαθμός D και τέλος στο 10% ο βαθμός E. Κατά τη διάρκεια της κλινικής άσκησης στους θαλάμους, οι φοιτητές εξετάζονται σε πρακτικά θέματα από το υπεύθυνο μέλος ΔΕΠ και ο βαθμός συνεκτιμάται στην τελική βαθμολογία. ΒΙΒΛΙΑ Τα βιβλία που προτείνονται μέσω του συστήματος ΕΥΔΟΞΟΣ είναι : • Βασική παιδιατρική ( Γ΄έκδοση ) Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 41963812 Έκδοση: 3η έκδ./2014 Συγγραφείς: Επιμ.: Κανακούδη - Τσακαλίδου Φλωρεντία, Κατζός Γεώργιος, Παπαχρήστου Φώτιος, Δρόσου - Αγακίδου Βασιλική ISBN: 978-960-12-2191-5 Τύπος: Σύγγραμμα Διαθέτης (Εκδότης): University Studio Press Α.Ε. Nelson Βασική Παιδιατρική Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 50657077 Έκδοση: 1η έκδ./2015 Συγγραφείς: Επιμέλεια Μετάφρασης: Μαρία Εμποριάδου, Μαρία Χατζηστυλιανού ISBN: 978-960-6894-84-8 Τύπος: Σύγγραμμα Διαθέτης (Εκδότης): ΧΑΒΑΛΕΣ Α - ΧΑΤΖΗΣΥΜΕΩΝ Κ ΟΕ ΠΑΙΔΙΑΤΡΙΚΗ ΚΑΙ ΕΦΗΒΙΚΗ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΦΡΟΝΤΙΔΑ Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 12860552 Έκδοση: 1/2011 Συγγραφείς: ΧΡΥΣΑΝΘΟΠΟΥΛΟΣ ΧΡΥΣΑΝΘΟΣ ISBN: 9789606894343 Τύπος: Σύγγραμμα Διαθέτης (Εκδότης): ΧΑΒΑΛΕΣ Α - ΧΑΤΖΗΣΥΜΕΩΝ Κ ΟΕ ΠΙΝΑΚΑΣ 1 ΣΤΟΧΟΙ ΕΚΜΑΘΗΣΗΣ-ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ 1. Λήψη ιστορικού παιδιατρικού ασθενούς 2. Κλινική εξέταση νεογνού 3. Κλινική εξέταση βρέφους, νηπίου 4. Σωματική Ανάπτυξη βρέφους-παιδιού (εκατοστιαίες θέσεις σωματικού βάρους, μήκους,περιμέτρου κεφαλής) 5. Φυσιολογικές τιμές και σημασία κοινών εργαστηριακών εξετάσεων 6. Κοινά αντιβιοτικά 7. Εμβόλια - Σχήμα εμβολιασμού βρέφους, νηπίου 8. Σημασία κοινών κλινικών εκδηλώσεων και ευρημάτων (βήχας, δύσπνοια, εμετός, διάρροια, πόνος, κλάμα, σπασμοί, αιματουρία, οίδημα ,αναιμία, ίκτερος) 9. Διατροφή βρέφους 10. Ψυχοκινητική ανάπτυξη βρέφους-νηπίου 11. Νοσηλευτική φροντίδα νεογνού, βρέφους παιδιού-κοινωνική παιδιατρική-πρακτική άσκηση ΠΙΝΑΚΑΣ 2 ΔΙΔΑΚΤΕΑ - ΕΞΕΤΑΣΤΕΑ ΥΛΗ ΤΟΥ Ι0325 ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΑΤΡΙΚΗΣ 1. Ιστορικό και κλινική εξέταση βρέφους, παιδιού και εφήβου 2. Αύξηση και ανάπτυξη του παιδιού 3. Συνήθη αναπτυξιολογικά προβλήματα της παιδικής ηλικίας 4. Κλινική γενετική 5. Χρωμοσωμικές ατυπίες – ανωμαλίες 6. Ιστορικό και κλινική εξέταση νεογνού 7. Συγγενείς και περιγεννητικές λοιμώξεις 8. Νεογνά με διαταραχές της ενδομήτριας θρέψης 9. Πρόωρα νεογνά - προβλήματα προώρων 10. Νεογνικός ίκτερος 11. Διατροφή και διαταραχές της θρέψης 12. Ανοσιακό σύστημα (γενικά)-αλλεργία 13. Εμβόλια 14. Λοιμώδη 15. Φυματίωση 16. Κλινική και εργαστηριακή εκτίμηση του αναπνευστικού 17. Σύνδρομα απόφραξης ανώτερου και κατώτερου αναπνευστικού 18. Λοιμώξεις αναπνευστικού 19. Κλινική και εργαστηριακή εκτίμηση του κυκλοφορικού των παιδιών, 20. Υπεριλιπιδαιμίες και πρόληψη καρδιαγγειακών νοσημάτων 21. Κοιλιακά άλγη 22. Έμετοι – Διάρροιες – Δυσκοιλιότητα 23. Ηπατίτιδες 24. Σύνδρομα δυσαπορρόφησης 25. Ελεγχος νεφρικής λειτουργίας 26. Αιματουρία / Λευκωματουρία 27. Συγγενείς δυσπλασίες ουροποιητικού 28. Φυσιολογική αιμοποίηση 29. Διαταραχές αιμοποίησης 30. Λεμφαδενοπάθειες 31. Ήβη-ενήβωση 32. Διαταραχές της ήβης 33. Διαταραχές της αύξησης 34. Νευρολογική εξέταση βρέφους-παιδιού- Κεφαλαλγία 35. Σπασμοί -Επιληψίες 36. Λοιμώξεις ΚΝΣ 37. Συνήθη ορθοπεδικά προβλήματα στα παιδιά 38. Κληρονομικά μεταβολικά νοσήματα 39. Αφυδάτωση- διαταραχές ύδατος και ηλεκτρολυτών-οξεοβασική ισορροπία 40. Επείγοντα στην Παιδιατρική ΠΙΝΑΚΑΣ 3 ΦΟΡΤΟΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΜΟΝΑΔΕΣ ECTS Παιδιατρική ΙΑ-ΙΒ 0323 Θεωρητική διδασκαλία: 13.00 – 15.00 = 2.5 ώρες Χ 4 ημέρες Χ 6 εβδομάδες Χ 4 = 240 ώρες (φόρτος εργασίας), όπου 4= φόρτος εργασίας για το μάθημα της Παιδιατρικής Πρακτική άσκηση στο θάλαμο: 10.30-13.00 = 2.5 ώρες Χ 4 ημέρες Χ 6 εβδομάδες = 60 ώρες (φόρτος εργασίας) Πρακτικά θέματα στην αίθουσα: 2 ώρες Χ1 ημέρα Χ 6 εβδομάδες = 12 ώρες Αυτόνομο διάβασμα + διάβασμα για εξετάσεις= 26 ώρες (φόρτος εργασίας) ΣΥΝΟΛΙΚΟΣ ΦΟΡΤΟΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ : 338 ώρες που αντιστοιχεί σε 13 ECTS μονάδες
Λέξεις Κλειδιά
Γενική Παιδιατρική, υποειδικότητες παιδιατρικής (ανοσολογία, αλλεργιολογία, γαστρεντερολογία, ενδοκρινολογία, καρδιολογία, νεογνολογία, νεφρολογία, νευρολογία, πνευμονολογία κλπ)
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
1)Μαθήματα σε powerpoint, videos. 2)Επικοινωνία φοιτητών με τα εσωτερικά e-mail των κλινικών. 3)Ανάρτηση στην ιστοσελίδα της ιατρικής σχολής όλων των ανακοινώσεων που αφορούν το μάθημα της παιδιατρικής ( μαθήματα,εξετάσεις κλπ)-προσβάσιμη από όλους τους φοιτητές.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Σεμινάρια
Φροντιστήριο
Κλινική Άσκηση
Σύνολο
Αξιολόγηση Φοιτητών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Βασική παιδιατρική ( Γ΄έκδοση ) Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 41963812 Έκδοση: 3η έκδ./2014 Συγγραφείς: Επιμ.: Κανακούδη - Τσακαλίδου Φλωρεντία, Κατζός Γεώργιος, Παπαχρήστου Φώτιος, Δρόσου - Αγακίδου Βασιλική ISBN: 978-960-12-2191-5 Τύπος: Σύγγραμμα Διαθέτης (Εκδότης): University Studio Press Α.Ε. Nelson Βασική Παιδιατρική Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 50657077 Έκδοση: 1η έκδ./2015 Συγγραφείς: Επιμέλεια Μετάφρασης: Μαρία Εμποριάδου, Μαρία Χατζηστυλιανού ISBN: 978-960-6894-84-8 Τύπος: Σύγγραμμα Διαθέτης (Εκδότης): ΧΑΒΑΛΕΣ Α - ΧΑΤΖΗΣΥΜΕΩΝ Κ ΟΕ ΠΑΙΔΙΑΤΡΙΚΗ ΚΑΙ ΕΦΗΒΙΚΗ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΦΡΟΝΤΙΔΑ Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 12860552 Έκδοση: 1/2011 Συγγραφείς: ΧΡΥΣΑΝΘΟΠΟΥΛΟΣ ΧΡΥΣΑΝΘΟΣ ISBN: 9789606894343 Τύπος: Σύγγραμμα Διαθέτης (Εκδότης): ΧΑΒΑΛΕΣ Α - ΧΑΤΖΗΣΥΜΕΩΝ Κ ΟΕ
Τελευταία Επικαιροποίηση
27-03-2016