ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΩΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΤΟ ΠΑΙΔΙ ΩΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ / THE CHILD AS READER
ΚωδικόςΕΠ.2.052
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΕπιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΜελπομένη Κανατσούλη
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID80003411

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (2012-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 62
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΜάθημα ΠροσανατολισμούΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΤΟ ΠΑΙΔΙ ΩΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ
Ακαδημαϊκό Έτος2016 – 2017
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600067641
ΤμήμαΔιδάσκοντες
1. ΤΕΠΑΕΜελπομένη Κανατσούλη
2. ΚΟΙΝΗ ΤΑΞΗΜελπομένη Κανατσούλη

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΠαιδαγωγικό Μπλε
ΌροφοςΥπόγειο 1
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ ΥΠΟΓΕΙΟ ΛΥΟΜΕΝΟ 2 (170)
ΗμερολόγιοΤρίτη 13:30 έως 16:00
Τύπος Μαθήματος
  • Υποβάθρου
  • Επιστημονικής Περιοχής
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Ο φοιτητής έρχεται σε επαφή με πολλά παιδικά βιβλία και ταυτόχρονα τις σχετικές θεωρίες κριτικής παιδικών βιβλίων. Πέρα λοιπόν από την εμπειρία που αποκτά ως αναγνώστης παιδικών βιβλίων (απαραίτητη για την εργασία του στο Νηπιαγωγείο) εκπαιδεύεται στην κριτική και διεπιστημονική διαχείριση των κειμένων για απιδιά.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα επικεντρώνεται 1) στο να δείξει πώς ενεργεί το παιδί ως αναγνώστης λογοτεχνικών κειμένων 2) πώς εμφανίζεται το μικρό παιδί ως ήρωας των λογοτεχνικών ιστοριών 3) ποιες οι διαδικασίες ταύτισης του μικρού παιδιού-αναγνώστη με τους ήρωες των λογοτεχνικών ιστοριών για μικρά παιδιά 4) ποια τα βασικά στοιχεία δομής των λογοτεχνικών ιστοριών για μικρά παιδιά και των λογοτεχνικών ειδών για αυτά. Συγκεκριμένα ζητήματα που εξετάζονται: Συναισθήματα και πρώτες συγκρούσεις: Οικογένειες και μικρό παιδί. Μεγάλα προβλήματα για μικρούς ήρωες. Εξουσιαστικές σχέσεις και μικροί λογοτεχνικοί χαρακτήρες Απώλεια, διαταραχή, πένθος στα βιβλία για μικρές ηλικίες Βία στα βιβλία για μικρά παιδιά Τραύμα. Ολοκαύτωμα και Παιδική Λογοτεχνία. Διαφορετικότητα και αναπηρία σε παιδικά λογοτεχνικά βιβλία για παιδιά προσχολικής ηλικίας. Παιδί και παιχνίδι στην παιδική λογοτεχνία Λογοτεχνικό παιδί μικρής ηλικίας και τέχνη. Τι είναι η παιδική λογοτεχνία για μικρά παιδιά; Αναγνώστης-παίκτης Τα αφηγηματικά στοιχεία των κειμένων για παιδιά. Πλοκή, χαρακτήρες, θέμα, δομή, οπτική γωνία και αφηγητής, σκηνικό. Διακειμενικότητα. Παραμύθι Παραμύθι λαϊκό: ορισμός, χαρακτηριστικά είδη των λαϊκών παραμυθιών, δομή. Η ψυχαναλυτική προσέγγιση των παραμυθιών. Γνωρίσματα του ελληνικού λαϊκού παραμυθιού. Οι παραμυθάδες στην Ελλάδα. Ιστορία των παραμυθιών. Η αξία του παραμυθιού. Το σύγχρονο ή έντεχνο παραμύθι Μικρή ιστορία Εικονογραφημένα παιδικά βιβλία Βιβλία γνώσεων
Λέξεις Κλειδιά
προαναγνώστης, αναγνώστης παίκτης, παραμύθι, μικρή ιστορία, σχέσεις εξουσίας, τραύμα, παιχνίδι
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Σεμινάρια
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων582,3
Συγγραφή εργασίας / εργασιών502
Εξετάσεις30,1
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Κανατσούλη Μ. Μυστικά, ψέματα, όνειρα και άλλα: Λογοτεχνία αναγνώστες προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας, University Studio Press, Θεσσαλονίκη 2014. Κανατσούλη Μ. Εισαγωγή στη θεωρία και κριτική της Παιδικής Λογοτεχνίας, University Studio Press, Θεσσαλονίκη 2002.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Σπινκ Τ. Τα παιδιά ως αναγνώστες (μτφρ. Κ. Ντελόπουλος), Καστανιώτης, Αθήνα 1990. Hunt, Peter (επιμέλεια). Κατανοώντας τη Λογοτεχνία για παιδιά (μτφρ. Χ. Μητσοπούλου), Μεταίχμιο, Αθήνα 2006. Γαβριηλίδου Σ. Το σύγχρονο επάγγελμα του κλασικού ήρωα, University Studio Press, Θεσσαλονίκη 2008.
Τελευταία Επικαιροποίηση
17-01-2017